Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köptips ny HDD till NAS


saint19

Rekommendera Poster

Hej!

 

är på jakt efter ny HDD till min Synology-nas eftersom en av diskarna kraschade strax innan sin treårsdag.

 

Tänkte skaffa en HDD på 4 TB och har tittat på WD:s samt Seagates NAS-diskar. Några har 5 års garanti och det låter lockande. 

 

Har kikat på dessa:

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2167793  - WD Red series, 3 års garanti

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2739258  - WD Red Pro, 5 års garanti

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2903887  - Seagate Enterprise NAS, 5 års garanti

 

Finns det, bortsett från priset, någon anledning av inte välja någon av ovanstående med 5 års garanti rent prestandamässigt till en hemmaserver?

 

Ha det gott och tack på förhand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Stoned X bootlegger

Visserligen en väldigt klen tröst för dig och knappast inte något som hjälper dig på traven men min uppfattning och även brukarna på NEWEGG.COM är att upp tom 1TB funkar diskarna bra sedan blir de bara sämre och sämre ju större de är. Kan skicka upp länkarna som styrker mina påståenden att uppåt hälften av diskarna har kraschat innan garantitiden gått ut... ibland dagen efter garantin gått ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen en väldigt klen tröst för dig och knappast inte något som hjälper dig på traven men min uppfattning och även brukarna på NEWEGG.COM är att upp tom 1TB funkar diskarna bra sedan blir de bara sämre och sämre ju större de är. Kan skicka upp länkarna som styrker mina påståenden att uppåt hälften av diskarna har kraschat innan garantitiden gått ut... ibland dagen efter garantin gått ut.

Hej och tack för påpekandet!

Desto större anledning att välja en med fem års garanti då kanske. Problemet är att min NAS bara har plats för två diskar och mina lagringsbehov överskrider 2 TB med råge.

Har du någon länk till detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag tror inte du behöver vara särskilt orolig, med hårddiskar är det så att dom kan gå sönder i morgon eller om 5 år i vilket fall som helst, och att båda skulle gå sönder samtidigt är det väldigt liten risk för.

 

Jag har haft interna diskar som klarat betydligt längre tid än 5 år, bortåt 10 år, men samtidigt har jag haft USB-diskar som bara överlevt nåt år.

 

Troligen pga. att USB-diskarna blivit mycket varmare och hanterats omilt med stötar och annat som en USB-disk ofta kan utsättas för om man inte har den konstant liggandes på skrivbordet. Bl.a. en av mina USB-diskar har jag numera aldrig inkopplad utom när jag behöver den och den ligger alltid still och har klarat sig bortåt 5 år nu.

 

Just nu i datorn har jag förutom två SSD bla.dessa hårddiskar: WD VelociRaptor 10 000 rpm 450GB och en WD Black Caviar 7200rpm 2TB båda är c:a 4 år och än så länge inga problem, lika med en Samsung 1TB som är c:a 4 år.

 

Visst, felprocenten ökar med åren och här finns data som visar på detta:

ExtremeTech - How long do hard drives actually live for?

 

AnandTech Har testat 4 WD Red Pro för NAS och jämför med andra diskar också.

Du kan ju också läsa fler hårddisktester och NAS på AnandTech

 

Sedan kan du alltid kika i NordicHardwares Svenska HDD Guiden, även om inte just dina exempel kanske finns med, så kan det vara nyttig läsning.

 

Men att köpa en hårddisk med 5-års garanti skulle nog jag kanske föredra när det gäller att ha dessa i en NAS och dessa som är gjorda i princip för att ha i NAS bör ju klara sig bättre...

Mvh :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du behöver vara särskilt orolig, med hårddiskar är det så att dom kan gå sönder i morgon eller om 5 år i vilket fall som helst, och att båda skulle gå sönder samtidigt är det väldigt liten risk för.

 

Jag har haft interna diskar som klarat betydligt längre tid än 5 år, bortåt 10 år, men samtidigt har jag haft USB-diskar som bara överlevt nåt år.

 

Troligen pga. att USB-diskarna blivit mycket varmare och hanterats omilt med stötar och annat som en USB-disk ofta kan utsättas för om man inte har den konstant liggandes på skrivbordet. Bl.a. en av mina USB-diskar har jag numera aldrig inkopplad utom när jag behöver den och den ligger alltid still och har klarat sig bortåt 5 år nu.

 

Just nu i datorn har jag förutom två SSD bla.dessa hårddiskar: WD VelociRaptor 10 000 rpm 450GB och en WD Black Caviar 7200rpm 2TB båda är c:a 4 år och än så länge inga problem, lika med en Samsung 1TB som är c:a 4 år.

 

Visst, felprocenten ökar med åren och här finns data som visar på detta:

ExtremeTech - How long do hard drives actually live for?

 

AnandTech Har testat 4 WD Red Pro för NAS och jämför med andra diskar också.

Du kan ju också läsa fler hårddisktester och NAS på AnandTech

 

Sedan kan du alltid kika i NordicHardwares Svenska HDD Guiden, även om inte just dina exempel kanske finns med, så kan det vara nyttig läsning.

 

Men att köpa en hårddisk med 5-års garanti skulle nog jag kanske föredra när det gäller att ha dessa i en NAS och dessa som är gjorda i princip för att ha i NAS bör ju klara sig bättre...

Mvh :thumbsup:

Tack för svaret och länkarna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 2 st wdred 2 TB (WD20EFRX-68AX9NO) i min NAS och dessa har gått i 1,5 år utan problem och har även ett antal andra hårdiskar i datorer som fungerat felfritt i över 5 år.

 

Har bara råkat ut för ett hårddiskhaveri vid privat datoranvändning under 20 år och detta var självförvållat, klämd bladkabel till en hårddisk när jag skulle flytta en disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har även jag WD, dock vanliga 1TB i min lilla NAS, som spunnit på nu i snart 8 år utan några problem, har dock börjat låta lite under senaste halvåret, har alltid gillat WD, robusta och allmänt trevliga att hålla på med

Blir WD även nästa gång, men uppdaterar till WDred då.

 

Edit: Oops, 1 TB ska det ju vara, sorry.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har även jag WD, dock vanliga 1GB i min lilla NAS, som spunnit på nu i snart 8 år utan några problem, har dock börjat låta lite under senaste halvåret, har alltid gillat WD, robusta och allmänt trevliga att hålla på med

Blir WD även nästa gång, men uppdaterar till WDred då.

Så vanligt är det är väl inte med hdd:er på 1 gb nu för tiden, om vi inte pratar usb-stickor då :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att WD Red-diskarna levereras med firmware som kallas NASWare (och Seagates motsvarighet heter tydligen NASWorks). Vissa av WD:s hdd:er har NASWare 2.0 medan andra har NASWare 3.0. Är det nån som har koll på skillnaden mellan versionerna och om det är värt att skaffa en disk med version 3.0 för hemmabruk eller inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WD ska ha slutat tillverka diskar med NASWare 2.0 redan för omkring ett år sedan, detta borde innebära att det inte finns några kvar i lager med NASWare 2.0.

 

Angående skillnad NASware 2.0 och 3.0. Det står så här på denna sida:

http://www.storagereview.com/wd_red_pro_review_4tb_nasware_30

"NASware 3.0 is designed to improve reliability and system performance, reduce customer downtime, and to simplify the integration process. Additionally, optimized power usage of WD Red Pro drives allow for significant power savings and lower hard drive operating temperatures within small NAS environments. The Red Pro is also based off of WD's Se drive, bringing NAS specific features to a well-known HDD platform. "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WD ska ha slutat tillverka diskar med NASWare 2.0 redan för omkring ett år sedan, detta borde innebära att det inte finns några kvar i lager med NASWare 2.0.

 

Angående skillnad NASware 2.0 och 3.0. Det står så här på denna sida:

http://www.storagereview.com/wd_red_pro_review_4tb_nasware_30

"NASware 3.0 is designed to improve reliability and system performance, reduce customer downtime, and to simplify the integration process. Additionally, optimized power usage of WD Red Pro drives allow for significant power savings and lower hard drive operating temperatures within small NAS environments. The Red Pro is also based off of WD's Se drive, bringing NAS specific features to a well-known HDD platform. "

Tack!

 

Ja det verkar som att många, nyare batcher av WD Red levereras med NASWare 3.0, men äldre partier av samma hdd kommer med version 2.0.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag i alla fall beställt en WD Red på 4 TB.

 

Tack till alla som svarat i tråden!

 

Ha det gott!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 GB ?

Nä, 1 TB ska det vara, korrigerat, slant på tangenten.

Men som sagt, den börjar låta mer och mer nu, så dags att byta ut snart mot en helt ny nas med flera hdd i, blir nog totalt då runt 4-6 TB, kommer att behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...