Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Dator startar om med korta intervaller (ingen BSOD)

lemmie

Recommended Posts

Hej,

Sedan några veckor tillbaka har min dator startat om slumpmässigt, i början var det högst några gånger i veckan men nuförtiden kan de ske flera gånger per timme - det har alltså blivit mer frekvent.

Detta började hända efter jag installerade Windows 7 64-bit, jag hade tidigare Windows 7 32-bit. Innan dess förekom inte detta problem.

Det märkliga är att jag kan spela spel av olika slag utan att datorn startar om överhuvudtaget, men så fort jag är inte har ett spel igång eller har tabbat ut så kan datorn starta om igen.

Jag har kört memtest (inga fel), furmark och prime95 under längre perioder och datorn startade då heller inte om.

Det dyker inte upp någon bluescreen även när jag har kryssat i alternativet att alltid få BSOD vid omstart. Jag har kört Windows repair och ominstallation (samma version av Windows) utan framgång.

Nedan är mina speccs:

Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64-bit (6.1, Build 7601) Service Pack 1

Processor: Intel® Core i5 CPU760  @ 2.80GHz (4 CPUs), ~2.8GHz

Moderkort: Gigabyte P55-USB3 (Socket 1156)

Minne: 2x 4 GB Corsair Dubbel-Kanal DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)

Grafikkort: 2047MB Nvidia Geforce GTX 760

Hårddisk: Samsung HD502HJ ATA och Samsung SSD 840 EVO 250GB ATA (windows installerat)

Nätaggregat: Corsair VX 550 W

Övrig kylning: 1x120mm insug och 2x80mm utblås

Temperaturer: 70C processor med full belastning, 38C vilande

Är det någon som kan hjälpa mig eller som kanske har en spaning på vad problemet kan vara?

Tack på förhand!

Flyfisherman

Hej och välkommen till Eforum.

Dina tempvärden ser bra ut och du har kollat minnen och kört stresstest. Bra :thumbsup:

Dock är det ett märkligt fenomen som jag aldrig stött på förut...

Det bör ha skrivits en sk. Kernel memory dump file, alltså minnes-dumpfil när detta sker, även om du har kryssat i att den inte skall starta om och då skall en sådan kunna läsas med tex. BlueScreenView.

Se denna tråd inlägg #5 hur du skall göra för att aktivera Minnes dump till fil på disk - ifall det inte redan är aktiverat.

Men det är inte säkert att det har att göra med Blåskärm (BSOD) att systemet kraschar, precis som du säger, utan det kanske helt enkelt sker en omstart av Windows av annan orsak?

Hur exakt beter den sig när detta sker, kan du jämföra mot en normal omstart av Windows?

Vad säger Windows loggboken, kan du hitta något där? http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/what-information-event-logs-event-viewer#1TC=windows-7

Kontrollera också att det inte skett något med Windows systemfiler som kan ha blivit korrupta och orsakar ett onormalt beteende, genom att köra Windows Systemfils granskaren - System File Checker (sfc)

Start > i sökrutan skriver du cmd > i listan som kommer upp högerklickar du på cmd.exe och väljer "Kör som administratör" > i Kommandotolken skriver du sfc /scannow och Enter

Mvh

Hej lemmie, när du formaterade om, lät du då ta bort partitionen och ersatte den med ny?

I alla fall i teorin, så kan det bli kvar rester av tidigare operativ, om man inte byter ut partitionen mot ny i samband med omformatering.

Och dessa "rester" kan då störa det nya operativet.

Har själv råkat ut för detta ,gällande Windows XP.

Hej,

Tack för snabba svar!

Ska se om jag fått med allt nedan:

Det bör ha skrivits en sk. Kernel memory dump file, alltså minnes-dumpfil när detta sker, även om du har kryssat i att den inte skall starta om och då skall en sådan kunna läsas med tex. BlueScreenView.

Se denna tråd inlägg #5 hur du skall göra för att aktivera Minnes dump till fil på disk - ifall det inte redan är aktiverat.

Jag har rätt inställningar (rätt avbockat) och inte rensat dumpnings-filerna på väldigt länge. Trots det hittar jag ingen memory.dmp ("Dump file: %SystemRoot%\MEMORY.DMP"), varken när jag söker efter det eller i Windows-mappen.

Men det är inte säkert att det har att göra med Blåskärm (BSOD) att systemet kraschar, precis som du säger, utan det kanske helt enkelt sker en omstart av Windows av annan orsak?

Hur exakt beter den sig när detta sker, kan du jämföra mot en normal omstart av Windows?

Vad säger Windows loggboken, kan du hitta något där? http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/what-information-event-logs-event-viewer#1TC=windows-7

Det är mer likt att datorn stänger av och sedan slås på igen, dvs den startar inte om igen på samma sätt som den gör om jag trycker på "restart-knappen" på datorn. 

post-136503-0-82115000-1431688883_thumb.png

Många "errors", en "critical": Kernel-Power Event ID 41.

Kontrollera också att det inte skett något med Windows systemfiler som kan ha blivit korrupta och orsakar ett onormalt beteende, genom att köra Windows Systemfils granskaren - System File Checker (sfc)

post-136503-0-35115500-1431688884_thumb.png

Korrupta filer men kund inte åtgärdas (ingen logg).

Hej lemmie, när du formaterade om, lät du då ta bort partitionen och ersatte den med ny?

I alla fall i teorin, så kan det bli kvar rester av tidigare operativ, om man inte byter ut partitionen mot ny i samband med omformatering.

Och dessa "rester" kan då störa det nya operativet.

Har själv råkat ut för detta ,gällande Windows XP.

Vad jag minns valde jag "formatera" hårddisk (SSD:n) så att den var "blank" och sedan installerade jag Windows på den hårddisken. Vet inte om det finns ett bättre sätt att rensa bort alla "rester".

Flyfisherman

För att se sfc logfilen så följ instruktionerna i slutet på inlägget Option 3 som jag också skriver nedan:

I Windows klicka på Start > i sökfältet skriv cmd > i listan som kommer upp högerklickar du på cmd.exe och väljer kör som Administratör.
Kopiera in detta exakt så skapas en textfil (sfcdetails.txt) av CBS.log på skrivbordet som du kan öppna på vanligt sätt med tex. Anteckningar.

findstr /c:"[SR]" %windir%\Logs\CBS\CBS.log >"%userprofile%\Desktop\sfcdetails.txt"

Obs. När du skall klistra in strängen som du kopierat, så måste du högerklicka i kommando-fönstret och välja 'Klistra in'.

Bara ta bort textfilen från skrivbordet efteråt du kollat igenom, eller posta textfilen i ditt nästa svar så kanske någon kan kika på den.
Mvh

[Edit] Eftersom sfc inte kunde reparera alla filer, så beror detta nog på att dessa är i bruk och låsta av systemet, då kan du prova att starta datorn i Felsäkert läge och därefter köra sfc /scannow igen enligt instruktion tidigare, så den kan försöka fixa dom filer den inte tidigare haft åtkomst till.

Starta om datorn, direkt innan Windows logga visas så trycker du [F8] upprepade ggr. så skall en meny komma fram där du väljer att starta i Felsäkert läge.

Obs. att på tex. mitt Asus moderkort så används också [F8] direkt vid uppstart för att välja boot-enhet, så jag måste vänta något lite innan jag försöker aktivera felsäkert läge, hinner Windows starta får man börja om.

Tack,

Bifogar sfc-loggen (sfcdetails.txt) ifall någon kan hjälpa mig tolka den.

sfcdetails.txt

Jag provar att köra sfcscan i felsäkert läge och återkommer.

edit: Det gick inte att reparera de korrupta filerna i felsäkert läge heller.

Flyfisherman

Hej,

Jag såg inte att du uppdaterat ditt inlägg med att det inte fungerade att reparera trots Felsäkert läge.

Förresten, glömde säga det, men startade du Windows i Felsäkert läge med Kommandotolk, för det skiljer på olika "Felsäkert läge".

Har du en Windows 7 skiva eller kom Windows förinstallerat med datorn?

I så fall kunde du prova med att boota från Windows skivan och där välja Reparera Windows.

Nu är jag osäker på vilka alternativ det finns där, var ett tag sedan jag gjorde så.

Microsoft: Starta datorn från en Windows 7-installationsskiva eller USB-flash-enhet

Återställ Windows 7 efter ett allvarligt fel. Om datorn inte startar Windows alls, kan du komma åt Startreparation och andra verktyg i menyn Systemåterställningsalternativ på Windows 7 installationsskiva eller USB-flash-enheten. Verktygen kan hjälpa till att få igång Windows 7 igen. Mer information finns i Startreparation: vanliga frågor och Vilka systemåterställningsalternativ är tillgängliga i Windows 7?

• Kom ihåg att köra Windows Update efteråt och starta om datorn.

Dessutom se detta för tips hur man kan reparera sitt Windows genom uppgraderingsalternativet, men jag är osäker på vad Windows 7 Home Premium klarar, det går i alla fall utmärkt med Windows 7 Professional och Ultimate.

Som ett exempel på hur jag gjorde en reparation genom uppgraderingsalternativet:
Se denna tråd inlägg #4 och #5 http://eforum.idg.se...ost__p__1557704

Obs. För att kunna uppgradera så måste du ha befintligt Windows igång och sedan öppnar du utforskaren och kör Setup.exe från Windows DVD-skivan (om du inte har autostart aktiverat så startar det automatiskt).
Vid uppgraderingsalternativet som man också kan reparera med, så måste du välja samma språk och 32 eller 64 bitars samt SP1 som redan är installerat på systemet, annars fungerar inte Uppgraderingen.

Eftersom det finns ett flertal viktiga filer på ditt system som är korrupta enligt din sfc-log, så måste detta på något sätt lösas och förhoppningsvis får du ett stabilare system som fungerar bättre och i bästa fall även löser ditt problem.

Mvh

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...