Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Enkät om kontroll över uppmärksamhet (Attentional Control Scale)


marsja

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag söker folk som är villiga att fylla i en enkät som undersöker hur en upplever kontroll över sin uppmärksamhet i vardagen. Mer specifikt undersöker den hur man hanterar att skifta uppmärksamheten mellan något som stör en och det man för tillfället engagerar sig i. Enkäten undersöker även hur man upplever att man kan fokusera på det man är engagerad i.

 

Syftet med studien är att validera den översättning till Svenska jag gjort. Detta för att i framtiden   kunna användas i forskningssyfte här i Sverige (Eller så hoppas jag!).

 

Edit: Det är ålder 18 år och uppåt som sökes till denna enkät.

 

Enkäten består av 20 frågor och tar inte lång tid (5-10 min) att fylla i: http://tiny.cc/skifta

 

Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Erik!

 

Tänker du skriva här vad resultatet av enkäten blir?

Det ökar sannolikheten att du får svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Erik!

 

Tänker du skriva här vad resultatet av enkäten blir?

Det ökar sannolikheten att du får svar.

Hej Cecilia,

 

Tack för tips om att öka svar för enkäten. Uppskattar det.

 

Kan förtydliga syftet lite också så att folk vet det utan att behöva klicka på länken: syftet är att validera en svensk översättning av formuläret 'Attentional Control Scale' och, för den intresserade, kommer jag därmed göra en konfirmatorisk faktoranalys (CFA) i ett senare skede. Detta resultat kommer sedan jämföras med den validering som är gjort på orginalenkäten (Judah och kollegor, 2014).

 

Dessa resultat kan givetvis postas här efter jag gjort analysen. Kan också, om intresse finns, posta deskriptiv statistik.

 

 

I övrigt är jag även intresserad av tips hur man kan nå ut med online-undersökningar till en stor massa människor. Detta eftersom jag i framtiden även kan tänka mig bedriva forskningstudier med uppgifter som utförs online. Detta har blivit vanligt i USA där man använder sig av Amazon Mechanical Turk. Om någon råkar ha en bra idé om hur man kan sprida, och få många att delta, på ett enkelt och effektivt sätt så är jag tacksam för tips.

 

Erik

 

 

Judah, M. R., Grant, D. M., Mills, A. C., & Lechner, W. V. (2014). Factor structure and validation of the attentional control scale. Cognition & Emotion, 28(3), 433–51. http://doi.org/10.1080/02699931.2013.835254

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...