Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

OneDrive


boccalin

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har fått problem med OneDrive. Jag har laddat upp filer och det har gått som det ska. Sedan har jag flyttat OneDrive-mappen till en extern hårddisk och det verkar också ha gått som det ska. Det jag vill ha tillgängligt off-line finns på den externa hårddisken och det jag vill ha tillgängligt endast online finns där inte. Men nu kan jag inte göra något i OneDrive. Det står fel markerat på mapparna, vill jag ändra detta säger den att jag måste vänta. Det var något annat jag ville göra som inte gick eftersom någonting inte hunnit "konfigurerats". Om jag provar att starta om datorn så går inte det heller, den hakar upp sig i omstarten eller, som igår då uppdateringar skulle installeras på uppdatering nummer 28. Jag lät den hålla på i timmar. Kör jag ett felsökningsprogram som jag hittat på microsofts sida så kommer det upp "Söker efter symboliska länkar", sedan händer ingenting mer. Den har jag också låtit gå i flera timmar. Jag har också försökt köra en reset  men det hände inget. Och nu visas "underhåll pågår" och det har hållit på sedan igår. Så något verkar ha hakat upp sig.

 

Så vad göra? Kan man ta bort OneDrive och installera den på nytt? Den är väl integrerad i windows på något sätt? Om jag gör det. finns filerna jag laddat upp kvar i molnet? Eller finns det något annat jag kan hitta på? Jag har varit på microsofts felsökningssida och checkat av punkterna där, men inga av dem verkar det vara något fel med.

 

Bortsett från detta fungerar allt som det ska i datorn.

 

Jag har windows 8.1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Underhåll pågår kan du i princip bara strunta i eller hellre avbryta, tar upp resurser från processorn och disken. Har sett samma på mina datorer i tid och otid och jag har inte lyckats lista ut vad nytta den funktionen egentligen tillför, men inget som hjälper ditt problem.

 

Var det så att datorn avbröts på ett okontrollerat sätt just när den höll på med uppdateringarna, för dessa kan ibland ta ofantlig tid.

 

Kanske du skulle börja med att prova att köra Windows Systemfils granskaren - System File Checker (sfc) ifall du får i gång datorn och då följa denna instruktion i denna tråds inlägg #4

Efteråt startar du om datorn.

 

Har du kört Windows update och sett till att bocka i valfria uppdateringar?
Jag såg att denna uppdatering fanns som valfri i Windows update förut:

https://support.microsoft.com/sv-se/kb/3015998/sv

 

Jag vet inte om detta har med ditt problem att göra, men det kan vara värt att köra Windows update manuellt och se till att bocka i ev. valfria uppdateringar. men börja med att köra sfc enligt ovan för att se om det finns problem med någon av Windows systemfiler som kan lösas.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag gjorde dessa två åtgärder, det hittades och lagades korrupta filer och det fanns några uppgraderingar att installera, dock inte den du nämner. Och det verkar som om problemen är lösta, datorn går att starta om och OneDrive har börjat jobba. Härligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kul att det löste sig. :thumbsup:

 

Hoppas att det var en engångsföreteelse som du slipper att se igen.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...