-
Liknande Innehåll
-
Av Dimos
Hej
Jag har en iPhone X som stup i ett går över från wifi till 4G när jag är hemma, där jag har en ASUS-routerRT-AX58U.
När jag stänger av och sätter på igen wifi i mobilen, så kopplas jag till wifi igen.
Jag kopplar bort VPN, men den slås på igen när jag kopplas på nytt till wifi.
Jag har apparna F-Secure SAFE, Freedome och ID-Protection installerade i mobilen.
Kan någon av dessa appar gör att jag kopplas till 4G när jag är hemma? Jag hittar ingen inställning som jag kan ändra i apparna eller routern..
Tacksam för tips.
-
Av Kalle Dator1
Hejsan !
Behöver lite hjälp i form av anvisningar !
Det gäller närmare bestämt hur man kan ansluta ett centralt USB-minne till en router så att alla datorer i hemmanätverket enkelt kan nå det som finns på minnet.
Tidigare hade jag router från Tele2, som var försedd med två USB-uttag, vilket var ganska praktiskt ur ovanstående synpunkt.
Men eftersom vår bostadsrättsförening kollektivt anslöts till ComHem och man därmed fick ny router, så saknas tyvärr på den ett sådant uttag.
Jag är då hänvisad ansluta mitt centrala usb-minne till någon av datorerna i nätverket och söka länka till denna från de övriga vid behov.
Förutsättningen är ju då att denna dator ständigt är igång för att usb-minnet ska vara aktivt uppnåeligt.
Då jag har ett par nätverksuttag lediga i en avgrening från routern, undrar jag om det finns teknisk möjlighet ansluta usb-minnet till något av dessa uttag via någon enkel enhet - som inte nödvändigtvis måste vara en dator - så att det centrala, för alla datorerna behövliga, innehållet lätt kan anropas utan att man därför måste flytta minnet mellan datorerna...
Kan man kanske rent av fräckt ansluta den tidigare Tele2-routern (med USB-anslutningen) till ett sådant ledigt nätverksuttag och få detta att fungera ?
Den routern bör väl då rimligen fungera som en slavanslutning till ComHem-routern, eller....
Men det vore kanske för enkelt.....
Tacksam för lite goda råd från specialkunniga !
[Parentetiskt vill jag tillfoga att jag visserligen vet det finns s k moln-lösningar, att man skickar uppgifter till "molnet" vilka då skulle vara tillgängliga som enligt ovan.
Det är bara det att jag inte tror på att moln egentligen finns, utan att det är någon dator någonstans som kommer härbärgera uppgifterna, kanske känsliga sådana, och tillgängliga för vilt främmande individer. Jag föredrar därför att - om möjligt - behålla mina uppgifter i eget förvar ur trygghetssynpunkt !]
/Kalle
-
Av AstridN
Efter att ha läst router-testet 2020 i "PC för alla" funderar vi på att köpa Netgear Nighthawk AX12. När jag sedan söker efter den på nätet får jag mest träff på Netgear Nighthawk RAX120.
Vad är skillnaden? Är RAX120 lika bra som den i AX12?
-
Av Netany1
Vi har internetanslutning (fiber) genom Ownit. På väggen sitter en mediakonverterare som är kopplad till Ownits router. Vi har en annan asusrouter som används som accesspunkt. Jag vill ersätta Ownit- routern med Asus ZenWifi (en som router och en som nod). Anledningen är att vi har problem med räckvidden av det trådlösa nätverket i delar av huset. Det är dessutom svajigt. Huset är byggt i L-form. Frågan är hur man gör detta? Tacksam om någon kan förklara för en som inte är jättekunnig i teknik...
-
Av MonikaM
Hej, i hushållet har det installerats ett nytt nätverk via meshsystemet TP-link Deco X60.
ALLA andra enheter vi har i hushållet hittar detta nätverk, förutom min PC!
På min lista över befintliga nätverk finns endast "modernätverket" som är Com Hems router.
Innan TP-linken installerades var det inte några problem att hitta andra nätverk.
Tacksam för all hjälp jag kan få!
/Monika
-
-
Senaste som Tittar
Inga registrerade medlemmar är inne på denna sida.
-
Senaste inlägg
-
-
Obesvarade ämnen
-
-
Nya ämnen
-
-
Aktuella jobb
- Systemtekniker IT, fjärrstyrningBorlänge (Stad), Dalarna, Gävle (Stad), Gävleborg, Göteborg (Stad), Västra Götaland, Solna (Stad), Stockholm
- Senior projektledareStockholm (Län)
- Projektledare inom IT som stöd för att utveckla bättre matvanor och säkrare livsmedelUppsala (Län)
- Förvaltningsledare inom IT till SISStockholm (Län)
- Webbutvecklare till LäromedelsavdelningenÖrebro (Län)
- Systemtekniker IT, fjärrstyrning