Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blå skärm med lång text


gorano65

Rekommendera Poster

Har en dator av märket Dell XPS 420 med Windows Vista, inköpt 2008.

 

Under de senaste veckorna händer det ungefär 1-2 gånger per vecka att datorn helt plötsligt slår om till blå skärm med en lång text på engelska. Nästan omedelbart stängs datorn ned varför jag bara hinner läsa de första orden i texten vilka handlar om att datorn håller på att krascha. Därefter startar den upp av sig själv men ställer frågan om den ska startas upp normalt. Efter att jag svarat ja drar den igång och fungerar helt normalt till nästa gång den blå skärmen dyker upp.

 

Jag har kört en del tester bl a Dells hårdvarutester vilka inte har visat på några brister i datorn. Min fundering är alltså "vad är det som händer ? Är det ett allvarligt problem med datorn eller är det några skojare som som försöker skrämmas ?" Noteras kan att vi har haft flera samtal från de som utger sig för att vara från Microsoft och som påstår att man har problem med datorn som de vill lösa. Naturligtvis har vi omedelbart lagt på luren och numera svarar vi inte när vi ser numret.   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på Start. Skriv, Visa avancerade systeminställningar, i sökrutan. Öppna och under Start och Återställning klicka på Inställningar. Bocka av Starta om automatiskt och sedan OK. Nu kan du se vad det står på blåskärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BlueScreenView kan ge information om var problemet ligger: http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Bifoga gärna en bild på hur det ser ut.

Hej !

 

Har testat med Blue Screen View men den visar  bara på tomma fält och kommentaren 0 crashes längst ned.                                                 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Du måste nog aktivera "dump files" så att systemet sparar en mini dump fil av vad som sker i en fil på disken, sedan kan denna eller dessa läsas av tex. med BlueScreenView

 

Såvida du inte kört Windows Diskrensnings verktyget och tagit bort dessa filer.

 

Jag kör på Windows 7, men det är nog samma instruktion för Windows Vista.

 

Start > Kontrollpanelen > System och säkerhet > System > i vänstra panelen klicka  "Systemskydd" > i rutan Systemegenskaper väljer du fliken Avancerat > i rutan Start och återställning klicka "Inställningar" =>

 

Där skall du välja i rullgardinslisten Dumpning av kernelminnet > Ok.

 

post-73434-0-00827200-1431608541_thumb.png

 

Och det som vertpre menade du skall bocka ur i inlägg #2 är den som jag har ibockad "Starta om automatiskt" så kontrollera även detta är urbockad, ifall du vill kunna se Blåskärmen och ev. fota av den.

post-73434-0-18106100-1431608552_thumb.png

 

Annars är BluScreenView ett bra verktyg för att läsa dessa "Dump files" och all information står där.

[Edit] Sedan skall du kunna välja i en av menyknapparna att kopiera all information till en textfil eller klistra in detta i ditt svar här - nästa gång en sådan krasch dumpfil skapats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste nog aktivera "dump files" så att systemet sparar en mini dump fil av vad som sker i en fil på disken, sedan kan denna eller dessa läsas av tex. med BlueScreenView

 

Såvida du inte kört Windows Diskrensnings verktyget och tagit bort dessa filer.

 

Jag kör på Windows 7, men det är nog samma instruktion för Windows Vista.

 

Start > Kontrollpanelen > System och säkerhet > System > i vänstra panelen klicka  "Systemskydd" > i rutan Systemegenskaper väljer du fliken Avancerat > i rutan Start och återställning klicka "Inställningar" =>

 

Där skall du välja i rullgardinslisten Dumpning av kernelminnet > Ok.

 

attachicon.gifDumpning av kernelminnet 1.PNG

 

Och det som vertpre menade du skall bocka ur i inlägg #2 är den som jag har ibockad "Starta om automatiskt" så kontrollera även detta är urbockad, ifall du vill kunna se Blåskärmen och ev. fota av den.

attachicon.gifDumpning av kernelminnet 2.PNG

 

Annars är BluScreenView ett bra verktyg för att läsa dessa "Dump files" och all information står där.

[Edit] Sedan skall du kunna välja i en av menyknapparna att kopiera all information till en textfil eller klistra in detta i ditt svar här - nästa gång en sådan krasch dumpfil skapats.

Hej igen

 

Har kört ditt recept men det händer intet mer än tidigare. Jag brukar någon gång då och då köra Windows rensningsverktyg och sannolikt har dessa filer följt med. Jag har i alla fall bockat av "starta om automatiskt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja då kör du inte rensningsverktyget på ett tag, eller så bockar du ur i detta att dumpfiler skall rensas och nästa gång du får en Blåskärm så skall det finnas en dumpfil som du kan använda BlueScreenView på.

 

Alternativet att rensa dessa kommer upp om man klickar "Rensa systemfiler"

 

post-73434-0-26504700-1431616260_thumb.png

 

Dags att köra detta hos mig verkar det som.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då kör du inte rensningsverktyget på ett tag, eller så bockar du ur i detta att dumpfiler skall rensas och nästa gång du får en Blåskärm så skall det finnas en dumpfil som du kan använda BlueScreenView på.

 

Alternativet att rensa dessa kommer upp om man klickar "Rensa systemfiler"

 

attachicon.gifDiskrensning systemfel och minnesdump.PNG

 

Dags att köra detta hos mig verkar det som.

När jag kör diskrensningen kommer i den efterföljande sammanställningen inte alternativet "systemfel och minnesdumpfiler upp varför det inte går att klicka bort bocken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har stängt av växlingsfilen på C: kan inte Windows skapa dumpfiler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har stängt av växlingsfilen på C: kan inte Windows skapa dumpfiler.

Är säker på att  jag inte stängt av någon växlingsfil på C. Var kan jag i så fall kolla det ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej !

Har nu haft blå skärm och kört Blue Screen View med nedanstående resultat som inte säger mig något. Hoppas det säger dig betydligt mer.

 

Mini052615-01.dmp 2015-05-26 15:47:40  0x00008086 0x00000000 0x00000000 0x00000000 0x00000000 iastor.sys iastor.sys+3a15d Intel Matrix Storage Manager driver - ia32 Intel Matrix Storage Manager driver Intel Corporation 7.8.0.1012 32-bit ntkrnlpa.exe+cd941 iastor.sys+3a15d iastor.sys+4e8e iastor.sys+53a0  C:\Windows\Minidump\Mini052615-01.dmp 2 15 6002 139 344 2015-05-26 15:53:09 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Har nu haft blå skärm och kört Blue Screen View med nedanstående resultat som inte säger mig något. Hoppas det säger dig betydligt mer.

 

Mini052615-01.dmp 2015-05-26 15:47:40  0x00008086 0x00000000 0x00000000 0x00000000 0x00000000 iastor.sys iastor.sys+3a15d Intel Matrix Storage Manager driver - ia32 Intel Matrix Storage Manager driver Intel Corporation 7.8.0.1012 32-bit ntkrnlpa.exe+cd941 iastor.sys+3a15d iastor.sys+4e8e iastor.sys+53a0  C:\Windows\Minidump\Mini052615-01.dmp 2 15 6002 139 344 2015-05-26 15:53:09 

 

Dump File         : Mini052615-01.dmp

Crash Time        : 2015-05-26 15:47:40

Bug Check String  :

Bug Check Code    : 0x00008086

Parameter 1       : 0x00000000

Parameter 2       : 0x00000000

Parameter 3       : 0x00000000

Parameter 4       : 0x00000000

Caused By Driver  : iastor.sys

Caused By Address : iastor.sys+3a15d

File Description  : Intel Matrix Storage Manager driver - ia32

Product Name      : Intel Matrix Storage Manager driver

Company           : Intel Corporation

File Version      : 7.8.0.1012

Processor         : 32-bit

Crash Address     : ntkrnlpa.exe+cd941

Stack Address 1   : iastor.sys+3a15d

Stack Address 2   : iastor.sys+4e8e

Stack Address 3   : iastor.sys+53a0

Computer Name     :

Full Path         : C:\Windows\Minidump\Mini052615-01.dmp

Processors Count  : 2

Major Version     : 15

Minor Version     : 6002

Dump File Size    : 139 344

Dump File Time    : 2015-05-26 15:53:09

 

Dump File         : Mini052615-01.dmp

Crash Time        : 2015-05-26 15:47:40

Bug Check String  :

Bug Check Code    : 0x00008086

Parameter 1       : 0x00000000

Parameter 2       : 0x00000000

Parameter 3       : 0x00000000

Parameter 4       : 0x00000000

Caused By Driver  : iastor.sys

Caused By Address : iastor.sys+3a15d

File Description  : Intel Matrix Storage Manager driver - ia32

Product Name      : Intel Matrix Storage Manager driver

Company           : Intel Corporation

File Version      : 7.8.0.1012

Processor         : 32-bit

Crash Address     : ntkrnlpa.exe+cd941

Stack Address 1   : iastor.sys+3a15d

Stack Address 2   : iastor.sys+4e8e

Stack Address 3   : iastor.sys+53a0

Computer Name     :

Full Path         : C:\Windows\Minidump\Mini052615-01.dmp

Processors Count  : 2

Major Version     : 15

Minor Version     : 6002

Dump File Size    : 139 344

Dump File Time    : 2015-05-26 15:53:09

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Intel Matrix Storage Manager driver ver. 7.8.0.1012 verkar vara den som spökar.

Detta är en gammal drivrutin från 2007. Numera heter den Intel Rapid Storage Technology (IRST) och skall innehålla både stöd för AHCI och RAID.

 

Det kan också vara stök med hårdvaran som gör att drivrutinen kraschar, tex. en dålig hårddisk etc. och en sådan kan orsaka korrupta filer.

 

Jag föreslår att du i Enhetshanteraren expanderar IDE ATA/ATAPI-Styrenheter > markerar drivrutinen och högerklickar och väljer ta bort > Starta om datorn så skall Windows installera drivrutin automatiskt.

 

Sedan Kör du Windows update och bockar i ev. valfria  uppdateringar och startar om datorn om det finns uppdateringar att installera.  

 

Se om du kan köra Intel Driver Update Utility och låta denna gå igenom datorns Intel-hårdvara och för att ladda hem och installera nya versioner.

 

Annars så bör du besöka din datortillverkares support sida och hämta hem och installera nyare drivrutiner till hela datorn http://www.dell.com/support/home/us/en/04/product-support/product/xps-420/drivers

Obs. välj rätt operativsystem, men som det ser ut så är det gamla versioner på den sidan också, men trots allt dom som passar till din dator och det kan ju vara att någon drivrutin blivit korrupt på din hårddisk,då kan det ibland hjälpa med att ominstallera dessa.

 

Men börja med att skapa en systemåterställningspunkt.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/system-restore-faq#1TC=windows-vista

Citat:

  1. Öppna System genom att klicka på Start4f6cbd09-148c-4dd8-b1f2-48f232a2fd33_47., Kontrollpanelen, System och underhåll och sedan på System.

  2. Klicka på Systemskydd i den vänstra fönsterrutan. 18abb370-ac1e-4b6b-b663-e028a75bf05b_41. Om du uppmanas att ange administratörslösenord eller bekräftelse, följer du uppmaningen.

  3. Klicka på fliken Systemskydd och sedan på Skapa.

  4. Skriv en beskrivning i dialogrutan Systemskydd och klicka sedan på Skapa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Intel Matrix Storage Manager driver ver. 7.8.0.1012 verkar vara den som spökar.

Detta är en gammal drivrutin från 2007. Numera heter den Intel Rapid Storage Technology (IRST) och skall innehålla både stöd för AHCI och RAID.

 

Det kan också vara stök med hårdvaran som gör att drivrutinen kraschar, tex. en dålig hårddisk etc. och en sådan kan orsaka korrupta filer.

 

Jag föreslår att du i Enhetshanteraren expanderar IDE ATA/ATAPI-Styrenheter > markerar drivrutinen och högerklickar och väljer ta bort > Starta om datorn så skall Windows installera drivrutin automatiskt.

 

Sedan Kör du Windows update och bockar i ev. valfria  uppdateringar och startar om datorn om det finns uppdateringar att installera.  

 

Se om du kan köra Intel Driver Update Utility och låta denna gå igenom datorns Intel-hårdvara och för att ladda hem och installera nya versioner.

 

Annars så bör du besöka din datortillverkares support sida och hämta hem och installera nyare drivrutiner till hela datorn http://www.dell.com/support/home/us/en/04/product-support/product/xps-420/drivers

Obs. välj rätt operativsystem, men som det ser ut så är det gamla versioner på den sidan också, men trots allt dom som passar till din dator och det kan ju vara att någon drivrutin blivit korrupt på din hårddisk,då kan det ibland hjälpa med att ominstallera dessa.

 

Men börja med att skapa en systemåterställningspunkt.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/system-restore-faq#1TC=windows-vista

Citat:

  1. Öppna System genom att klicka på Start4f6cbd09-148c-4dd8-b1f2-48f232a2fd33_47., Kontrollpanelen, System och underhåll och sedan på System.

  2. Klicka på Systemskydd i den vänstra fönsterrutan. 18abb370-ac1e-4b6b-b663-e028a75bf05b_41. Om du uppmanas att ange administratörslösenord eller bekräftelse, följer du uppmaningen.

  3. Klicka på fliken Systemskydd och sedan på Skapa.

  4. Skriv en beskrivning i dialogrutan Systemskydd och klicka sedan på Skapa.

 

Har genomfört ett antal tester och uppdateringar utifrån ditt underlag. Såvitt jag kan finna är IRST inte kompatibel med Windows Vista varför jag gjorde en ominstallation av Intel matrix Storage Manager driver. Ännu har inte någon ny blåskärm dykt upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Efter att ha varit befriad från den blå skärmen i 2-3 veckor dök den upp idag och problemet synes vara detsamma som tidigare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat som Flyfisherman tipsar om i inlägg #13?

 

Har du kollat hos Dell via datorns Tag-Nummer vad de senaste drivrutinerna är som du verkar ha problem med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat som Flyfisherman tipsar om i inlägg #13?

 

Har du kollat hos Dell via datorns Tag-Nummer vad de senaste drivrutinerna är som du verkar ha problem med?

Ja allt detta och mer därtill. Idag har jag uppdaterat ytterligare drivrutiner från Dell. Jag har även än en gång kört Dells tester. Avvaktar nu om den blå dyker upp igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hann inte mer än avsluta åtgärder mot blå skärm förrän den dök upp igen. Problemet synes åter vara Intel matrix Sttorage manager.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Avinstallera denna drivrutin från Enhetshanteraren och starta om datorn.

Eller har du redan gjort detta?

 

Nu har jag inte läst igenom alla inläggen i tråden en gång till, men det kan också vara problem med hårddisken, så du kanske bör kontrollera denna?

 

Du kan ju börja med att se vad S.M.A.R.T status i fliken Health  säger i HDTune och kanske posta ett skärrmklipp av den fliken.

 

Ev. så kan du sedan köra en Error scan av disken med det programmet, ifall din dator inte hinner få BSOD innan dess alt. bootar du om och kör från felsäkert läge.

Nedladdningslänk hdtune_255.exe

Obs. Bocka ur ev. 3-partsprogram under installationen som du inte vill ha på ditt system.

 

[Edit] För säkerhets skull bör du även kontrollera minnet Guide - Minnestest

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avinstallera denna drivrutin från Enhetshanteraren och starta om datorn.

Eller har du redan gjort detta?

 

Nu har jag inte läst igenom alla inläggen i tråden en gång till, men det kan också vara problem med hårddisken, så du kanske bör kontrollera denna?

 

Du kan ju börja med att se vad S.M.A.R.T status i fliken Health  säger i HDTune och kanske posta ett skärrmklipp av den fliken.

 

Ev. så kan du sedan köra en Error scan av disken med det programmet, ifall din dator inte hinner få BSOD innan dess alt. bootar du om och kör från felsäkert läge.

Nedladdningslänk hdtune_255.exe

Obs. Bocka ur ev. 3-partsprogram under installationen som du inte vill ha på ditt system.

 

[Edit] För säkerhets skull bör du även kontrollera minnet Guide - Minnestest

Har nu laddat hem HD Tune. Har kört benchmark och error scan men kan inte hitta hur man får fram data i fliken Health 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Du klickar fliken Health förutsatt att S.M.A.R.T är aktiverad i BIOS Setup.

 

post-73434-0-11197600-1434237399_thumb.png

Men visar inget av Error scan eller övrigt på problem, så är troligen inte detta ett problem.

 

Kör minnestesten jag skrev om ovan.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Har nu laddat hem HD Tune. Har kört benchmark och error scan men kan inte hitta hur man får fram data i fliken Health 

Det är nu en månad sedan den blå skärmen dök upp och jag hyser nu förhoppningen att någon/ några av alla de åtgärder som vidtagits har haft effekt. Jag avvaktar dock ett tag till innan jag avslutar ärendet. Ett särskilt tack till Flyfisherman.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kul att du återkom med status. Jag hoppas att du slipper se detta elände igen, men annars är du välkommen tillbaks i denna tråd eller starta nya trådar och skriva inlägg om andra saker på Eforum.

Mvh :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...