Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kommandon i terminalen


MariaE

Rekommendera Poster

Hur stänger man alla fönster i terminalen? Jag har testat lite olika varianter ... Det verkar bara som om det enda som funkar är att starta om datorn.... Dumt att behöva trycka alt-F4 många gånger om man har öppnat många fönster som t.e.x. i detta fall. Det är jobbigt om man hållit på med terminalen länge och måste stänga 9-10 fönster eller mer.   :thumbsdown:

/Maria

 

post-120863-0-15414000-1431353334_thumb.png

post-120863-0-67543000-1431353522_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Exit är ett bra kommando för att stänga ett terminalfönster och för att hoppa ur rotläget. Sistnämnda menar jag den administrativa delen då du t ex installerar program eller uppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exit är ett bra kommando för att stänga ett terminalfönster och för att hoppa ur rotläget. Sistnämnda menar jag den administrativa delen då du t ex installerar program eller uppdateringar.

Hoppas det gäller när man har öppnat 10 fönster också och att alla fönster stängs då... Jag ska testa detta.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exit är ett bra kommando för att stänga ett terminalfönster och för att hoppa ur rotläget. Sistnämnda menar jag den administrativa delen då du t ex installerar program eller uppdateringar.

Man måste skriva exit flera gånger. Det går inte att skriva reboot så att datorn startar om . Då får jag bara meddelandet. "Are you root? You need to be root " Men måste nog välja att göra något annat iställer t.e.x. surfa hit till eforum. Sen när man bestämmer sej för att stänga av datorn så väljer man Menu och quit  och avslutar eller så kan man välja restart om man vill fortsätta. I en del Linuxversioner kan man skriva halt i terminalen  så stängs datorn av. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Prova med att skriva följande i något terminalfönster:

 

killall gnome-terminal

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 ________________________________________

< You have taken yourself too seriously. >

 ----------------------------------------

   \

    \

        .--.

       |o_o |

       |:_/ |

      //   \ \

     (|     | )

    /'\_   _/`\

    \___)=(___/

 

maria@maria-desktop ~ $ killall gnome-terminal

gnome-terminal: no process found

maria@maria-desktop ~ $ killall gnome-terminal

gnome-terminal: no process found

maria@maria-desktop ~ $ 

 

Jag kanske skrev det i fel terminal. Jag ska testa med en annan. 

/Maria
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör kommandot ps -A så listas alla processer som körs. Kör sedan kommandot  killall på det processnamn du vill döda. Vill du döda en enskild process så använd istället kommandot kill plus processens nummer. Du kan använda parametrar för att styra hur processen stängs. Utanm parameter ber OS:et programmet att avsluta. Med paametern -9 avlivas processen. Se man kill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör kommandot ps -A så listas alla processer som körs. Kör sedan kommandot  killall på det processnamn du vill döda. Vill du döda en enskild process så använd istället kommandot kill plus processens nummer. Du kan använda parametrar för att styra hur processen stängs. Utanm parameter ber OS:et programmet att avsluta. Med paametern -9 avlivas processen. Se man kill.

Manulen är svår att förstå sej på ibland . Det är därför jag frågar här. Manulen är ungefär som de första dosböckerna som jag såg hos en kompis. Jag ska testa dessa kommandon. Hoppas det funkar med min Linux version. Vissa kommandon funkar ju inte t.e.x. halt och reboot. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa kommandon kräver sudo, tex i Ubuntu måste du skriva sudo reboot ocg sedan ange ditt lösenord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa kommandon kräver sudo, tex i Ubuntu måste du skriva sudo reboot ocg sedan ange ditt lösenord.

Då ska jag testa om det funkar. Jag trodde bara att man måste skriva det om man ska installera något från terminalen. Men när det gäller att installera program så kan man använda programhanetaren också. Jag brukar använda både terminalen och programhanteraren när jag ska installera program. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa kommandon kräver sudo, tex i Ubuntu måste du skriva sudo reboot ocg sedan ange ditt lösenord.

Eller att man är inloggad som root. Med kommandot su kan du byta användare. Endel distributioner (t.ex. Ubuntu) har inte rootkontot aktiverat som standard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller att man är inloggad som root. Med kommandot su kan du byta användare. Endel distributioner (t.ex. Ubuntu) har inte rootkontot aktiverat som standard.

Jag undviker att använda den delen av Linux. Jag har MX antix som root och jag har svart bakgrund där :thumbsdown: Där kan jag avsluta med halt och även skriva reboot i terminalen. Muspekaren är också konstig där. 

 

Jag har fösökt att  ändra bakgrunden men det funkar tydligen inte. Därför installerade jag Linux Mint Rebecca som jag hade på en DVD-R Jag trodde först att jag skulle installera en annan Linux men det blev Linux mint Rebecca. Jag hade bara skrivit program på DVD-RW som jag hade programmet på.   

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkade.! Ibland har jag många fönster öppna. Jag sparar alla kul citat på USB och tar till min andra dator och bränner skivor där. Jag vet aldrig när det blir fel igen så jag måste installera om... Jag har redan några partitioner för mycket... Filen som jag tänkte ladda upp som bevis hade "fel namn". I Windows är det lättare att byta namn på filer som har "fel" namn.  

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag döpt om filen hoppas den går att ladda upp nu...  Jag var tvungen att lämna eforum ett tag för att kunna döpa om den i Linux... Nu funkade det! De flesta filer som man laddar upp måste visst ha nummer och inte något namn... De kanske måste ha tillägg också även om man laddar upp filerna i Linux ? 

 

/Maria

123.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur rensar man historiken? Clear history funkar inte  :thumbsdown: Jag hade inte tillstånd att ladda upp nån fil just nu...

 

/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta filer som man laddar upp måste visst ha nummer och inte något namn... De kanske måste ha tillägg också även om man laddar upp filerna i Linux ? 

 

/Maria

Nej, filer som bifogas i Eforum behöver verkligen inte ha ett tal som namn, däremot måste de ha en filändelse och endast vissa filändelser är tillåtna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, filer som bifogas i Eforum behöver verkligen inte ha ett tal som namn, däremot måste de ha en filändelse och endast vissa filändelser är tillåtna.

Konstigt att jag får veta det först nu??? Jag har undrat länge varför vissa filnamn inte är tilllåtna... Vilka filändelser är tillåtna ??

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför blir det så här??

 
/Mariamaria@maria-desktop ~ $ fortune -m
fortune: option requires an argument -- 'm'
fortune-mod version 9708
fortune [-afilosw] [-m pattern] [-n number] [ [#%] file/directory/all]
maria@maria-desktop ~ $ fortune -m -tux
maria@maria-desktop ~ $ 
maria@maria-desktop ~ $ fortune -m -snoopy
maria@maria-desktop ~ $ 
maria@maria-desktop ~ $ fortune -m -help
maria@maria-desktop ~ $ 
 
/Maria
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir fel hela tiden ...

 ________________________________________
( There is no distinctly native American )
( criminal class except Congress.        )
(                                        )
( -- Mark Twain                          )
 ----------------------------------------
  o
   o   \_\_    _/_/
    o      \__/
           (oo)\_______
           (__)\       )\/\
               ||----w |
               ||     ||
maria@maria-desktop ~ $ cd\media
cdmedia: command not found
maria@maria-desktop ~ $ cd\ media
maria@maria-desktop ~ $ pwd
/home/maria
maria@maria-desktop ~ $ pwd
/home/maria
maria@maria-desktop ~ $ cd/ media
bash: cd/: No such file or directory
maria@maria-desktop ~ $ cd / media
maria@maria-desktop / $ 
Mappen för CD-spelaren heter väl media ?
/Maria
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den fysiska CD-spelaren finns i katalogen /dev och heter sr0 och har alias som dvd, cdrom.

CD-spelarprorammet finns i katalogen /usr/bin

Mediafilerna finns i kataloger som ~/musik, ~/bilder, ~/video beroende på typ och distribution. Du kan mycket väl ha en katalog ~/media. Tecknet ~ står för din hemkatalog /home/maria.

Prompten i linux består normalt av följande delar:

Användarnamn@datornam katalog

$ eller # där $ betyder vanlig användare och # root

http://www.tldp.org/HOWTO/Bash-Prompt-HOWTO/index.html

 

Kör kommandot ls så ser du vilka kataloger och filer du har i din hemkatalog. Finns det en katalog som heter media så kommer du in i den med kommandona:

cd media

cd /home/maria/media

cd ~/media

 

För att återgå till hemkatalogen använder man kommandot cd ~ eller bara cd och för att gå upp en nivå cd .. och för en brevidliggane katalog cd ../katalognamn.

 

Det första alternativet fodrar att du är i hemkatalogen. Observera att det alltid skall vara mellanslag mellan kommandonamnet och attribut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den fysiska CD-spelaren finns i katalogen /dev och heter sr0 och har alias som dvd, cdrom.

CD-spelarprorammet finns i katalogen /usr/bin

Mediafilerna finns i kataloger som ~/musik, ~/bilder, ~/video beroende på typ och distribution. Du kan mycket väl ha en katalog ~/media. Tecknet ~ står för din hemkatalog /home/maria.

Prompten i linux består normalt av följande delar:

Användarnamn@datornam katalog

$ eller # där $ betyder vanlig användare och # root

http://www.tldp.org/HOWTO/Bash-Prompt-HOWTO/index.html

 

Kör kommandot ls så ser du vilka kataloger och filer du har i din hemkatalog. Finns det en katalog som heter media så kommer du in i den med kommandona:

cd media

cd /home/maria/media

cd ~/media

 

För att återgå till hemkatalogen använder man kommandot cd ~ eller bara cd och för att gå upp en nivå cd .. och för en brevidliggane katalog cd ../katalognamn.

 

Det första alternativet fodrar att du är i hemkatalogen. Observera att det alltid skall vara mellanslag mellan kommandonamnet och attribut.

Det där är ju likadant som i Dos men jag måste ha skrivit fel tecken eller glömt nåt annat... Jag kanske har glömt tecknet ~ . Jag kanske också har försökt få fram det med aschi tecken vilket inte funkar i Linux eller  min Linuxversion...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tecknet ~ får du med ALTGR + Tangenten höger om Å och sedan ett mellanslag. DOS och Windows använder \ medan linux och övriga POSIX-OS använder /.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...