Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Olika optiska skivor.


MariaE

Rekommendera Poster

Jag hittade en DVD-R DL bland mina skivor. Brannaren som jag hade till den skivan har gått sönder för länge sen ... Den gick att läsa i min DVD-RW-brännare. Då borde väl Blue-ray också gå att läsa i den ? Men kan kan ju inte bränna skivor med mer lagringskapacitet än vad spelaren klarar bara CD-R CD-RW  kan brännas i alla spelare om det är rätt fabrikat på skivorna ... En Blue-Ray brännare borde kunna läsa alla skivor och bränna även andra format hoppas jag. 

/Maria

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En DVD-R DL skiva kan du spela i alla normala DVD-spelare, bara vissa äldre spelare som kan ha problem, eftersom DL inte fanns för dom första DVD-spelare .

En DVD-skiva kan du läsa i en Blueray-spelare, men du kan inte läsa en Blueray-skiva i en DVD-spelare.

Har aldrig ägt en Blueray-spelare, så jag vet inte om dom kan bränna DVD-skivor.

 

Edit: Har tagit reda på att en Blueray-spelare normalt kan bränna BD (25GB), BD-DL (50GB) samt alla format av DVD och CD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En DVD-R DL skiva kan du spela i alla normala DVD-spelare, bara vissa äldre spelare som kan ha problem, eftersom DL inte fanns för dom första DVD-spelare .

En DVD-skiva kan du läsa i en Blueray-spelare, men du kan inte läsa en Blueray-skiva i en DVD-spelare.

Har aldrig ägt en Blueray-spelare, så jag vet inte om dom kan bränna DVD-skivor.

DVD-R-DL skivan måste jag bränna delar av till andra skivor. En del kort på den skivan är dåliga och en del kort är upp och ner. Det är dumt att bränna -R-skivor med kort som man inte vill ha alla av. Men jag hade ingen DVD-RW/CD-RW hemma då... Dessutom är det en vanlig skiva. Den blir fort förstörd om jag börjar kolla på många bilder på den länge och sen låter den vara kvar i datorn för att kolla på flera kort nästa dag. :thumbsdown:

 

Jag måste dessutom spara om vissa bilder för de är för små för att kunna se på min DVD-video-brännare. Först spar jag dem i *.BMP eller annat icke komprimerande format och ökar upplösningen för att sen spara dem i JPG-format igen. Jag sparade korten i låg upplösning för jag tänkte bara att jag skulle se dem på datorn. Jag hade ingen DVD-video-brännare då.  :thumbsdown:

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...