Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Listrutor et c i wordformulär?


Myrslok82

Rekommendera Poster

Myrslok82

Hejsan!

 

Jag är ny på jobbet och svettas över att jag inte lyckas få till ett formulär i word där man kan fylla i svaren direkt i datorn. Är det någon teknisk person här inne som kan hjälpa mig så blir jag mycket tacksam!

 

Planen är att göra kombinationsrutor (alltså såna där rullgardinsmeny-listor där man kan välja ett alternativ) samt kryssrutor.

 

Jag har också använt tabell-verktyget för att göra prydliga, inramade rader (de ser ut som rektanglar på varandra, så det ska se ut som en blankett) att skriva på, men vet inte hur jag ska lägga in textkontrollen så att man fortsätter skriva på nästa rad utan avbrott?

 

Jag lägger in alla kontroller enligt en stegvis instruktion jag hittade på nätet, men får dem inte att fungera :(

 

HJÄÄÄLP!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver att du inte får det att fungera, kan du specificera mer vad det är som inte fungerar, kanske en exempelfil.

 

Skapa rullgardinsmeny:

1. Klicka på "Innehållskontroll för listruta".

2. Markera kontrollen

3. Klicka på Egenskaper

4. Längst ner i egenskapsrutan lägger du till egenskaper som ska kunna väljas i listrutan.

5. Klart

 

Vad för information ska du samla in och vad ska denna information användas till? Anledningen till att jag frågar är att Word nog är ett av de sista alternativ jag hade valt för att hantera formulär.

 

I officepaketet är Excel och Access betydligt mer lämpligt för formulär än Word, sen finns det Google Forms med formulärhantering där det är väldigt enkelt att skapa formulär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för hjälpen!! Nu funkar det. Dock har det dykt upp nya krux: Går det att dölja texten "Klicka här för att ange text" när man skriver ut?

 

Jag har ju skapat som egna rader att skriva i, med tabellverktyget. Problemet är att när jag satt dit den där skrivfunktionen, så byter den bara rad av sig själv inuti den där raden/cellen som jag skapat, den hoppar alltså inte över till nästa som jag vill att den ska och fortsätter där. Lite virrigt, men ändå :) Jag antar att man ska använda typ blockkontrollen till sånt...vojvoj.

 

Formuläret ska mest bara kunnas fylla i direkt i datorn för att det är snyggare än handskrivet, så det ska inte sparas en massa data, då hade ju Access varit bättre (jag älskar Access :) ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Prova med att gå till:

Arkiv -> Alternativ, dialogruta "Word-alternativ", välj "Visa" i vänster spalt, gå till sektionen "Utskriftsalternativ" i högra delen av dialogrutan. Kryssa av "Skriv ut ritobjekt skapade i Word".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med att gå till:

Arkiv -> Alternativ, dialogruta "Word-alternativ", välj "Visa" i vänster spalt, gå till sektionen "Utskriftsalternativ" i högra delen av dialogrutan. Kryssa av "Skriv ut ritobjekt skapade i Word".

 

Tack så mycket för tipset, det känns ju som att det borde ha funkat, men det gjorde det inte konstigt nog.  :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
Ove Söderlund

Tänkte bara göra en liten bump på den här tråden :-)

 

Råkade ut för samma problem här på jobbet med ett formulär jag skapat där jag vill få till att användaren ska kunna välja att mata in via datorn eller skriva ut och skriva i för hand. De textfält jag skapat har mkt riktigt texten "Klicka här för att ange text.", och som därför också syns när användaren väljer att skriva ut dokumentet.

 

Följande sida ger lösningen:

http://gregmaxey.mvps.org/word_tip_pages/modify_cc_placeholder_text.html

 

Jag gjorde som så att jag helt enkelt la in 5 mellanslag som "Text", det gick inte att låta fältet vara helt tomt tyvärr. Fördelen är att när jag skyddar dokumentet så att endast redigering i formulärfält tillåts så blir det väl synligt vilket fält som är aktivt när man tabbar/ pilar mellan formulärkontrollerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...