Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med färgblandning


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Om man inte har något kontaktlock och inget annat löstagbart i ett mindre rum och inte heller har färgblandningen kvar och behöver BEFINTLIG färg hur gör man då?

Färgen är en blandning av gammal rosa och terracota.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte möjlighet att ändå kunna ta/skrapa bort ett färgprov på den färg du redan har, och sedan ta dig till en färghandel, typ Colorama, dom brukar kunna ha utrustning för att "läsa av" exakt vilken färgblandning ett färgprov har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det är inga som helst problem.

 

Du tar ett färgprov! Har jag gjort många gånger.

 

1  Du eller tar med dig, bryt loss en bit av plankan/brädan eller för övriga; måla det kvarvarande på penseln på en brädbit.
Obs! Tunt, räcker med tunn strykning.

 

2. Du väntar i minst 48 timmar pga. färgen skall så att säga ånga ur, lösningsmedel (påverkar färgnyanserna). Det är inget skämt, minst 48 timmar.

 

3. Sedan tar du med dig denna brädbit med färg på till lokala färgubben - och jag kan enbart rekommendera XL-Bygg eller liknande

 

4. Dom kommer att skanna denna och komma fram till exakt vlken färgnyans du skall ha och sedan blanda.

5. Betala i kassan och se glad ut.

Obs. Kom ihåg att skriva av färgkoden som kommer att stå på burken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räkna inte med att ditt färgprov som du skrapar loss ser exakt ut idag som den såg ut när den målades för ett antal år sedan. Färgen kan ändras mycket med tiden pga kemisk förändring av färgytan och att färgytan blir skitig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Räkna inte med att ditt färgprov som du skrapar loss ser exakt ut idag som den såg ut när den målades för ett antal år sedan. Färgen kan ändras mycket med tiden pga kemisk förändring av färgytan och att färgytan blir skitig.

Precis!

 

Det du kan räkna med är att original-kulörern ändrats radikalt under dessa år.

Men gör som jag sa, och välj rätt färgnyans, gå gärna ned ett steg från detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du eller tar med dig, bryt loss en bit av plankan/brädan

 

Men Ts skriver bl.a.:

Om man inte har något kontaktlock och inget annat löstagbart i ett mindre rum

 

Det är alltså frågan om en färg målad på en vägg inomhus..

 

Är det färg målad på väv eller tapet kanske man med en vass kniv kan skära ut en bit från en skarv och sedan limma tillbaks den biten efter analys.

 

Jag gick till en färghandlare med ett färgprov från ett gammalt bord som vi ville måla om i samma kulör. Färghandlaren sa att just den kulören kunde de inte bryta till men en väldigt snarlik. Vi köpte den färgen och det är omöjligt skilja ny och gammal kulör åt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...