Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gamla drivrutiner till modernt moderkort?


bgjo

Rekommendera Poster

Är detta verkligen de senaste drivrutinerna för styrenheten till mina lagringsenheter? En Microsoft drivrutin från år 2006 på ett moderkort från 2014/2015.

Moderkortet i fråga är ett Asus Z97-Pro (Wi-Fi ac) och jag använder Windows 8.1 Pro x64 som OS. Har sökt på Asus hemsida men kan inte identifiera någon speciell drivrutin för denna (Intels) styrenhet. Jag är därför tacksam om någon kan hjälpa mig med detta. /bgjo

Asus Moderkort Z97 Drivrutin SATA.docx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är det. Problemet är som jag skrev ovan att jag inte kan identifiera någon drivrutin för denna styrenhet.

Det finns 2st olika SATA-kontroller, 1st Intel och 1st Asmedia, och jag använder bara Intel-portarna. Använder en nyare för Asmedia's kontroller men kan inte hitta någon för Intels dito./bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är det. Problemet är som jag skrev ovan att jag inte kan identifiera någon drivrutin för denna styrenhet.

Det finns 2st olika SATA-kontroller, 1st Intel och 1st Asmedia, och jag använder bara Intel-portarna. Använder en nyare för Asmedia's kontroller men kan inte hitta någon för Intels dito./bgjo

Jag förstår inte vad problemet är. Drivrutinen finns ju på den sidan under SATA drivrutiner. Intel AHCI/RAID, version 13.1.0.1058 från 2014/06/27.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen Vertpre :thumbsup:

Det gick bra att köra .exe-filen direkt. Har tidigare försökt att uppdatera denna via Enhetshanteraren, men då låste sig hela datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet tyvärr inte löst!

Idag när jag kollade i Enhetshanteraren var drivrutinen för styrenheten för Intels SATA Controller återigen den gamla från MS (2006).

Förmodligen är det Microsoft (Windows Update) som anser att denna är den bästa. Har haft ett par valfria uppdateringar från MS sedan jag uppdaterade drivrutinen förra gången, men vet inte om det kan vara dessa? Det är förmodligen detta som skett tidigare också(?).

Skall installera Intels AHCI/RAID-versionen igen och försöka vara uppmärksam på uppdateringar från MS. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Egentligen behöver du inte vara orolig eftersom Microsoft SATA AHCI drivrutin (2006) fungerar bra och det är egentligen bara vid särskilt snabba SSD eller vid RAID konfigurationer, samt hotswap-av diskar i drift som det är krav i princip att köra på Intels SATA/RAID/AHCI drivrutin.

 

Du får alltså ingen prestandaförlust som är mätbar, särskilt inte med hårddiskar.

Men visst känns det bättre om man kör på det tillverkaren av Chipset föreskriver, i det här fallet Intel.

 

Det får mig genast att tänka på om du har uppgraderat Intel® Management Engine Interface s/w samt Chipset s/w till senaste?

 

Dessa används för att tala om för styrsystemet (drivrutinerna) vilken hårdvara som skall styras.

Du hämtar först alla senaste drivrutiner från moderkortstillverkaren och installerar, sedan kör du Intel Driver Update utility.

  • Men innan du börjar med något, skapa en Systemåterställningspunkt.

Och detta gör du efter varje installation av ny drivrutin, för du skall också starta om datorn mellan varje.

Kör helst inte mer än en drivrutinsinstallation åt gången.

 

Ok.

 

1. Skapa en Systemåterställning

 

2a.. hämta och installera dessa som finns under Chipset fliken, båda två

Intel® Management Engine Interface s/w samt Chipset s/w till senaste

http://www.asus.com/se/Motherboards/Z97PROWiFi_ac/HelpDesk_Download/

 

2b, Egentligen kan du hämta och installera alla senaste drivrutiner från ASUS, men det är viktigt att du börjar med ovanstående.

 

3. Starta om datorn och kör Windows update ev starta om datorn på uppmaning.

 

4.Skapa en Systemåterställning

 

5. Hämta och kör Intel Driver Update utility.

Ladda hem och installera ev.program som den talar om.

 

6.. Starta om datorn.

 

7. kontrollera i Enhetshanteraren så att all ser ok ut.

 

8.. Skapa en ny systemåteställning.

 

* Skapa systemåterställning

Windows 8 http://support.hp.com/se-sv/document/c03529023

Windows 7 http://windowstips.nu/skapa-en-aterstallningspunkt/

 

Tala gärna om hur det går.

Mvh :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack,

Till att börja med så vill jag tala om att jag har en Intel SSD serie 520 på 240GB som systemdisk.

Vill samtidigt påpeka att Intels SATA/AHCI-kontroller (v13.1.0.1058) inte har förändrats sedan senaste installationen.

 

2a. Vid körning av Intel Management Engine Interface v10.0.0.1204 visade det sig att jag hade en nyare version installerad v10.0.30.1054 på datorn, så denna behöll jag. Därefter installerade jag Intel Chipset Software Installation Utility v10.0.0.20, men upptäckte ingen förändring och fick heller inte inga notiser på detta.

 

2b. Jag har gått igenom och installerat de flesta drivrutinerna (alla som jag känner till) som finns för mitt moderkort på Asus hemsida i samband med bygget av datorn i början på året.

 

(5) Vid körning av Intel Driver Update Utility hittades inga drivrutiner, varken Installed eller Latest version(?).

 

7. Inga anmärkningar finns i Enhetshanteraren, vilket det förövrigt inte fanns tidigare heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...