Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Macbook Pro för 4000:- eller ny smidig studiedator?


bjornfonden

Rekommendera Poster

bjornfonden
Hej!

 

Jag tar studenten nu om en månad, ska börja plugga till miljövetare i höst och behöver en dator till mina studier.

 

Har fått erbjudande av att köpa ut min nuvarande skoldator; en Macbook Pro (13 tum, mitten 2012, 2,5 GHz i5, 4 GB RAM) för 4000:-.

Den är närmare tre år gammal, men i väldigt fint skick. Jag har varit väldigt nöjd med den under åren och den fungerar fortfarande väldigt bra, så jag funderar på att köpa ut den - men samtidigt känns det dumt att köpa ut en tre år gammal dator för 4000 kronor?

 

Vad har ni för åsikter kring detta; är det värt att köpa ut en såpass gammal dator för det priset? Köpa ut och uppgradera? Några tips på andra datorer?

 

Krav:

  • Jag vill inte "gå ner mig" om jag köper en ny, utan prestandan ska självklart vara minst lika bra som på min MBP. 
  • Smidig! HÖGST 15" men gillar 13" formatet väldigt bra då det är lätt och smidigt. Jag ska kunna bära med den till skolan varje dag.
  • Den ska klara av lite redigering i Photoshop samt lättare spel, typ League of Legends. (och >20 flikar i Chrome) Skärmupplösning är av liten vikt.
  • Storlek på hårddisk är inte jätteviktigt. Gärna SSD, men som sagt fungerar bra även nu med mekanisk HDD.
  • Inte för högljudd fläkt. (I know, subjektivt, men vill inte att alla inne på föreläsningen ska kolla på mig för att fläkten låter...)
Lägger stor vikt att den ska vara av bra kvalitet. Köper jag ny är tanken att den ska hålla några år. 

 

Har inget maxtak på hur mycket den får kosta, utan det handlar om vad som är mest prisvärt för mina behov. Tänker att jag inte behöver någon 15 000:- dator direkt iom att den inte kommer användas till något superkrävande, men vad har ni för förslag och tankar? Har bland annat spanat på HP Spectre x360, Dell XPS 13 och Asus Zenbook UX305, men frågan är väl om det är värt att köpa såpass dyra datorer jämfört med att köpa ut min MBP?

 

Och hur stor skillnad tror ni det ger om jag skulle köpa till mer RAM och kanske ny hårddisk till min MBP? Vad är mest prisvärt skulle ni säga?

 

Tacksam för alla svar!

 

Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är skönare att göra läxor i OS X. Lämna tillbaka datorn och köp en MB AIR. Vänta tills du får studentkortet om du vill ha rabatt 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller att bära med sig till skolan varje dag tänker jag på vad en närstående studerande sa till mig för några år sen. Han var glad att han hade en 11" bärbar för de som hade 13" hade bara orkat ta med den till högskolan under ett par månader.

 

Tänk på batteritiden också.

 

Det kanske passar också dig bättre att ha en liten smidig dator till skolan och en annan kraftfullare större dator hemma att spela och bildredigera på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjornfonden

Tycker det är skönare att göra läxor i OS X. Lämna tillbaka datorn och köp en MB AIR. Vänta tills du får studentkortet om du vill ha rabatt 

Vad anser du är fördelen med att köpa en Air? Har hört många som rekommenderat den men känns ovärt att betala så mycket pengar utan att egentligen få någon bättre prestanda och endast lite lättare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjornfonden

När det gäller att bära med sig till skolan varje dag tänker jag på vad en närstående studerande sa till mig för några år sen. Han var glad att han hade en 11" bärbar för de som hade 13" hade bara orkat ta med den till högskolan under ett par månader.

 

Tänk på batteritiden också.

 

Det kanske passar också dig bättre att ha en liten smidig dator till skolan och en annan kraftfullare större dator hemma att spela och bildredigera på.

Ja, det känns som att smidighet är väldigt viktigt!

Tänker dock att eftersom jag ändå bär med mig min MBP till skolan varje dag nu på gymnasiet så lär jag även kunna göra det på högskolan? Men större vill jag nog inte ha!

 

Angående batteritiden tänker jag att det för det mesta finns uttag i föreläsningssalarna? Vet inte av egen erfarenhet så rätta mig gärna men känns som att det borde finnas i Sverige 2015. Självklart vill man dock ha hyfsad batteritid så att den faktiskt är bärbar om man ska sitta på något fik eller så, så har det i åtanke!

 

Det är en tanke! Tror du att det är prisvärt att ha det så? Ex. köpa en mindre "dålig" dator till skolan och en större, mer kraftfull dator att ha hemma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en tanke! Tror du att det är prisvärt att ha det så? Ex. köpa en mindre "dålig" dator till skolan och en större, mer kraftfull dator att ha hemma?

Det var så den studerande jag tänkte på gjorde i alla fall, men det är några år sen så nu kanske en surfplatta kan fungera för att ta med till skolan också. Men försök få kontakt med någon som redan studerar där du kommer att vara, typ http://blog.liu.se/linnlama/ och hör vad som kan passa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte köpa ut min macbook och jag skulle nog inte ha gjort det även om den var i bättre skick (har en liten buckla vid skärmen och skärmen börjar bli lite lös).  Den har ju jobbat i tre år. Vet dock ej vad våra kommer kosta

 

Du kan köpa en ny dator för samma pris eller någon tusenlapp mer som är hyfsat bra. Nu vet jag inte kraven för LOL och photoshop men jag hade köpt en ny dator.

 

Om du dock har lämnat in din mac pga fel och fått en ny ganska nyligen så kanske det är värt att köpa ut den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...