Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Korrigera färgerna i en bild


salutologen

Rekommendera Poster

salutologen

Hur kan man få fram de "rätta" färgerna till en foto som är missfärgat. (Se medsända fotot)

Förresten hur har det kunnat bli så grönt?

post-73102-0-43916100-1430397461_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får använda ett bildbehandligsprogram, så bör du kunna korrigera bort det mesta och få rätt färger, du vet väl vilka färger det ska vara ungefär, troligen har vitbalansen i kameran spelat ett spratt.

 

Finns både gratis och som kostar, men det måste vara ett program som kan korrigera färgerna, fylla i och ändra på färger, alla gratisprogrammen klarar inte inte det.

 

Har tyvärr inte helt koll på hur gratisprogrammen är, men googla på bildbehandlingsprogram, så finns det en hel del.

Program som kostar, kan jag rekommendera Lightroom, brukar kallas ibland för Photoshop Light.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Du behöver ett program som kan justera vitballansen. Jag använder själv Acdsee vilket inte är gratis men en väldigt kompetent program. Jag tog mig friheten att korrigera din bild och så här blev resultatet, men det behöver inte vara helt rätt eftersom jag inte vet vilka färger det ska vara egentligen. 

post-11124-0-30420300-1430410772_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...
På 2015-04-30 på 18:19, skrev Mr Andersson:

Du behöver ett program som kan justera vitballansen. Jag använder själv Acdsee vilket inte är gratis men en väldigt kompetent program. Jag tog mig friheten att korrigera din bild och så här blev resultatet, men det behöver inte vara helt rätt eftersom jag inte vet vilka färger det ska vara egentligen. 

post-11124-0-30420300-1430410772_thumb.jpg

Körde lite själv i Photoshop just nu och så här blev resultatet

post-73102-0-43916100-1430397461.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Laso:

Tror nog att TS har fått sina bilder fixade, tråden är närmare 4 år gammal.

och? man kan hjälpa andra också som läser denna tråd som har liknade problem eller letar efter ett gratis program för att redigera sina fotografier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev jonathanh:

Körde lite själv i Photoshop just nu och så här blev resultatet

 

3 timmar sedan, skrev jonathanh:

och? man kan hjälpa andra också som läser denna tråd som har liknade problem eller letar efter ett gratis program för att redigera sina fotografier.

 

Visst kan det finnas anledning att ta upp en flera år gammal tråd. Men medveten om trådens ålder kan det vara lämpligt att ge någon kommentar om varför man tar upp den igen, eller i alla fall om att den är gammal, för att inte "förvirra".

 

Ditt eget inlägg visade ytterligare ett exempel på resultat. Och tips om ett gratisprogram (Photoshop), eller ...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Välkommen till Eforum jonathanh.

 

I detta fallet kan jag hålla med jonathanh: inlägget har relevans och tipset är bra - trots trådens ålder, men visst kan det vara bra att påtala att man skriver i en gammal tråd.

 

Sedan skall man komma ihåg att man inte alltid lägger märke till datum på trådarna, det har jag själv varit ute för och lyckats svara i en väldigt gammal tråd av misstag.

 

TS har heller inte återkommit ang. detta tidigare och man vet aldrig, kanske en gammal fråga nu fått sin lösning?

Oavsett hade det varit optimalt om du jonathanh berättat exakt hur du utförde dessa vitbalans-ändringar och i vilket program/version.

 

För övrigt finns det ingen regel på Eforum som säger att man inte får svara i en gammal tråd, men oftast kan det vara bättre att starta en helt ny tråd och i denna nya tråd med lämplig och tydlig rubrik; kan man med fördel länka till en gammal tråd för att tex. få ett sammanhang.

Bara ett tips.

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...