Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Asusrouter låser sig när switch kopplas in


Mark_Trade

Rekommendera Poster

Jag har en Asus RT-AC66U ståendes som router(WIFI-radio avstängd) till vilken switch(D-link dsg1008d) är inkopplad och därefter en Asus RT-AC68U som AP.

Direkt trådat till routern finns även en server (WHS) inkopplad.

 

Så fort jag ansluter switchen till routern så slutar routern att fungera. Om jag är inne i hanteringsprogrammet för routern så går det inte att uppdatera något utan det bara tuggar. Är jag inte inloggad i den så går den inte heller att komma åt via 192.168.1.1

 

Kopplar jag ur switchen och ansluter APn direkt till routern så fungerar allt. Om jag istället ansluter switchen trådat via APn så uppstår samma sak.
Har även provat att köra RT-AC68U som router och även då uppstår samma sak.

Har också provat att byta kabeln mellan switch & router (utan garanti på att den nya är felfri) utan skillnad.

 

Någon som har en idé vad som kan vara fel? Finns det någon inställning i routern som kan påverka kommunikationen med switchen? Måste switchen bytas ut?

 

Har tidigare kört Routern tillsammans med switchen och en AP (Asus N66U) och då fungerade kommunikationen router - switch, men hade problem med att APn låste sig ofta.

Vid införskaffandet av den nya APn nollställdes routern och därefter uppdaterades den med senaste firmware så jag kan ha blivit av med någon inställning som jag haft tidigare, men glömt av.

 

Mycket tacksam för hjälp, innan jag köper nya switch i ren panik. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har alltså en vanlig router först, sedan en switch och efter switchen ytterligare en router?

 

Hur är sista routern konfigurerad? Vad är syftet med den?

 

Om du testar och bara kör med första routern, då fungerar allt bra?

Om du testar och har switchen inkopplad, utan andra routern, fungerar det då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har alltså en vanlig router först, sedan en switch och efter switchen ytterligare en router?

 

Hur är sista routern konfigurerad? Vad är syftet med den?

 

Om du testar och bara kör med första routern, då fungerar allt bra?

Om du testar och har switchen inkopplad, utan andra routern, fungerar det då?

Först router som står i källaren vid fiberinkopplingen med wifi avslaget (når inte upp i huset tillfredsställande), sen switch som fördelar trådat till rummen på nedervåningen samt till ytterligare en switch på övervåningen. Efter första switchen en "router" men i Accesspunktsläge som står på våning 1 för att dela ut wifi i huset.

Om jag bara kör första routern utan switch så funkar det. Om jag kör första routern med accesspunkten inkopplad så funkar det också.  Så fort jag kopplar in switchen så bryter det oavsett om accesspunkten är inkopplad eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppför sig alla lysdioder som de ska enligt de olika manualerna?

Japp, de lyser grönt och fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej!

Jag är väldigt nyfiken på just detta ämne eftersom jag har exakt samma problem. Jag använder mig av AC66U och mitt internet lägger också av i samband med att switchen är ikopplad. Jag stötte på detta problem för någon månad, jag har alltid haft switchen ikopplad och plötsligt så slutade allt att fungera. Jag köpte då en ny kabel och allt fungerade smärtfritt till idag? Nu står jag där igen och har tyvärr ingen möjlighet att ha kabeln ikopplad till mina apparater i vardagsrummet för då resulterar det i att hela internetanslutningen störs ut.

 

Vad använder du för switch? Har du testat byta ut den?

 

Hittade du någon lösning på detta problem?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Anslut till en LAN-port på den router som ska fungera som accesspunkt. 

Tyvärr vet jag inte vad det är som händer om man ställer routern i AP-läge men stänger man av DHCP i routern och använder LAN istället för WAN så fungerar det för alla routerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...