Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken är den bästa routern?


Jenkan86

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har stora problem med mitt internet. Har fiber.

 

Jag har testat hastigheten med sladd, och får då hög hastighet.

När jag sedan kopplar in routern och kör trådlöst så är hastigheten nästan nere på noll, trots att jag sitter 1 meter från den.

 

Så... jag antar alltså att jag har problem med routern.

Det är ett stort hus och i nuläget sitter tyvärr alla datagrejer längst bort i huset, vilket vi ska ändra på.

Det är många som vill surfa med datorer, ipads, ladda ner filmer på viaplay osv osv....

 

Min fråga är helt enkelt: Vilken router är den snabbaste på marknaden och har bra räckvidd?

 

Mycket tacksam för svar!

 

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vad har du för router nu?

Hur snabb är din internetanslutning?

 

Men om datorn inte får bra trådlös förbindelse bara ett par meter från routern så kolla att antennerna sitter ordentligt fastskruvade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du ha bästa möjliga wifi så skall du använda en dedikerad accesspunkt (AP) och inte en hemmarouter. Men du måste även ha en NAT-router för att kunna dela Internetanslutningen mellan flera datorer. AP:n ansluts med kabel till routern. Vid behov kan man ha flera accesspunkter på samma SSID. Ubiquiti gör bra accesspunkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Tack för svaren, här kommer mer info:

 

Nuvarande router: D-link DIR-655

 

Hastighet Bredbandskollen

- trådlös: 38,25Mbit/s (ta emot) 12,00Mbit/s (skicka filer)

-med sladd direkt från datauttaget: 119,65 resp. 12,42

- sladd från router: 119,50 resp. 12,67

 

Har testat med flera datorer och får samma resultat.

Sitter fortfarande bara någon meter från routern just nu och alla antenner sitter ordentligt fastskruvade.

 

/ J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Du verkar ha en 100/10 fiberanslutning. Hämta detta program, installera det och kontrollera hur det ser ut i din omgivning.

Hur många trådlösa nätverk det finns i närheten, vilka kanaler de använder. Därefter kan du konfigurera din router att använda en kanal som verkar vara ledig, helst skall det inte finnas någon överlappning från andra nätverk. Konfigurera även krypteringen av ditt trådlösa till wpa2/psk med cipher satt till aes så får du bäst genomströmning. Uppdatera även routerns firmware till den senaste versionen. Ett alternativ för ökad funktionalitet är att flasha om routern med mjukvara från dd-wrt.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia: nej, okej allt är ju relativt. Du och jag har kanske olika krav vad gäller detta. Som du kanske förstår så är det en väldigt låg hastighet när man är en meter ifrån routern. När jag behöver internet 20 meter från den så går det liksom inte.

 

Jari: det stämmer bra, vi har 100/10 fiberanslutning. Jag ska installera det där programmet! Tyvärr har jag dålig kunskap om vad aes, dd-wrt är för något... :S

Återkommer om vad programmet visar.

 

Tycker du att vi behöver köpa en ny router ändå?

 

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag behöver internet 20 meter från den så går det liksom inte. 

Jag har samma modell på router som du och har inte många andra nät nära. Dlink dir-655 börjar bli en ganska gammal modell som slutat säljas sen något år tillbaka. Jag har inte koll på marknaden för nya hemmaroutrar med det borde finnas modeller idag som är betydligt bättre än dir-655. Jag tror inte det är många hemmaroutrar som klarar leverera bra hastighet 20 m från routern utan förstärkning. 

 

Jag har lagt märke till att när man kommer drygt 10 m från routern plus några väggar imellan så sjunker hastigheten rejält. Några m mer eller mindre från routern gör väldigt stor skillnad i hastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Jag glömde skriva att routern skall konfigureras för ng-standard samt att det trådlösa nätverkskortet måste kunna stödja n-standard. Annars kan du inte räkna med att nå högre bandbredd trådllöst. G = upp till 54 Mb/s, n = upp till 300 Mb/s.

 

Här kan du se var du ställer in kanal, 802.11 standard samt säkerhet. Ytterligare tips hittar längre ner på den sidan.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fråga är helt enkelt: Vilken router är den snabbaste på marknaden och har bra räckvidd?

Jag hade också en DIR-655 och kom aldrig upp i mer än lite drygt 30 Mbit/s upp och ner. Detta med en Sony Xperia telefon. För några månader sedan bytte jag till en Asus RT-AC87U. Med den mäter samma telefon drygt 200 Mbit/s både upp och ner.

 

post-9397-0-21499100-1430408200_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade också en DIR-655 och kom aldrig upp i mer än lite drygt 30 Mbit/s upp och ner. Detta med en Sony Xperia telefon. För några månader sedan bytte jag till en Asus RT-AC87U. Med den mäter samma telefon drygt 200 Mbit/s både upp och ner.attachicon.gifBredbandskollen WiFi.png

Snacka om förbättring! Har läst att Asus får väldigt bra resultat bland test av routrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma modell på router som du och har inte många andra nät nära. Dlink dir-655 börjar bli en ganska gammal modell som slutat säljas sen något år tillbaka. Jag har inte koll på marknaden för nya hemmaroutrar med det borde finnas modeller idag som är betydligt bättre än dir-655. Jag tror inte det är många hemmaroutrar som klarar leverera bra hastighet 20 m från routern utan förstärkning. 

 

Jag har lagt märke till att när man kommer drygt 10 m från routern plus några väggar imellan så sjunker hastigheten rejält. Några m mer eller mindre från routern gör väldigt stor skillnad i hastighet.

Jo tyvärr är det ju så...Som routern står just nu så är köket "i vägen" med micron och allt vad det innebär också. Men det blir nog att åka och köpa en ny router. Använder även repeater, men hela systemet går väldigt trögt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En repeater kan ju vara bra när det är långa sträckor och hinder på vägen. Du kan också se om en placering av routern uppe vid taket eller nere på golvet förbättrar signalstyrkan, dvs om signalen då går över resp. under apparater i metall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jo tyvärr är det ju så...Som routern står just nu så är köket "i vägen" med micron och allt vad det innebär också. Men det blir nog att åka och köpa en ny router. Använder även repeater, men hela systemet går väldigt trögt. 

Jag har trådat ethernet för att slippa problem med segt trådlöst till allt utom mobiler och bärbara datorer, där spelar hastigheten inte så stor roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Innan du köper en ny router som klarar 802.11 ac bör du ha förvissat dig om att den hårdvara du i dag har klarar av att hantera denna standard. Annars är det bortkastade pengar.

Ett alternativ du kan använda för att placera din nuvarande router mera centralt är ethernet över elnätet. Det finns utrustning för detta, t ex

denna, en placerar du vid fibermodemet den andra där du vill ha routern. Det enda du behöver ta hänsyn till är att inte ha en basstation till en trådlös telefon i närheten av någon av "pluggarna". De skall heller inte anslutas till elnätet via en skarvsladd.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Nu har jag köpt en ny router (Asus), och nu är det en jäkla fart på allt! Toppen! :thumbsup:

Behövs ingen repeater eller annat.

 

Laddade ned det där programmet och kollade vad nätverken runt mig var inne på för kanal.

Enligt instruktion skulle man välja kanal 1, 6 eller 11...Valde den ena som verkade vara hyfsat "ensamt". 

Undrar av ren nyfikenhet varför just det är dessa kanaler som gäller?

 

Tack iaf för alla svar och tips om routers!

 

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man säger att en router använder t ex kanal 6 så är det den kanal som har starkast signal, men den trådlösa signalen omfattar många frekvenser och sänder även på kanal 4, 5, 7 och 8 fast signalen är svagare. Det ser ut som på första bilden på sidan https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels och man säger att kanalerna överlappar varandra. Men om folk bara använder kanal 1, 6 och 11 så överlappar de tre kanalerna inte varandra, se bild 2. Om det finns flera trådlösa nätverk på samma kanal kan de samarbeta och "turas om" med att skicka signaler men ett trådlöst nätverk på t ex kanal 5 och 6 kan inte samarbeta för de "pratar inte samma språk" utan "pratar i mun på varandra" och den som försöker lyssna uppfattar inte mycket.

 

Kanal 14 som ligger på bra avstånd från kanal 11 är inte tillåten i Europa för den frekvensen är reserverad för satellitkommunikation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Om någon frågar "Vilken är den bästa routern?" så går man och läser testera här:

http://www.smallnetbuilder.com/tools/charts/router/view

 

Trådlös test, 5 GHz medelhastighet:

http://www.smallnetbuilder.com/tools/charts/router/bar/113-5-ghz-dn-c

 

Trådlös test,5 GHz långt avstånd cirka 10 meter:

http://www.smallnetbuilder.com/tools/charts/router/bar/113-5-ghz-dn-c?see=P_D

 

Netgear 6300serien? Nåja, det var visst några före i listan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...