Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Faktura från http://minadressandring.se/


Grains

Rekommendera Poster

Hej!

När jag skulle flytta i februari och skulle göra en adressändring kom jag in på hemsidan minadressandring.se i tron om att detta var en officiella sidan för att göra en adressändring. När jag stegat igenom beställningen insåg jag att det var något skumt med det hela och la iväg en beställning på adressandring.se också.

 

Fick hem 2 fakturor och valde att betala den från adressandring.se.

 

Nu igår fick jag hem bifogad faktura.

 

Då jag redan gjort en adressändring för månader sedan så har jag självklart inget intresse i att betala denna som dessutom har ett förfallodatum på 2015-03-01?

 

Jag mailade direkt följande till kundtjanst@minadressandring.se:

Hej,

Jag vill härmed meddela att jag bestrider denna fakturan som mottogs idag 27/4-15, då jag aldrig nyttjat er tjänst.

 

 

Fick detta som svar idag:

Hej,

Vi skickar under inga omständigheter ut en faktura om inget beställningsunderlag finns. I bifogad PDF-fil syns er beställning gjord från samma mail samt IP-adress som ni för konversation med just nu.

Vi ser ytterst allvarligt på försök att undgå beställningar i tron att obehöriga har gjort en anmälan för er. Vid obehöriga flyttanmälan måste vi själva enligt regelverket utreda detta samt anmäla till polis.

Upplysningsvis måste ni inkomma med juridisk grund vid ett bestridande.

 

 

Har ingen aning om hur jag skall agera i detta läget. Minns inte om jag fullföljde beställningen när jag gjorde den. Men om jag nu gjorde det: Är jag bunden och tvungen att betala för detta?

 

Tusen tack på förhand!

post-29844-0-84304300-1430228673_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack men hittar inget om hur jag skall gå vidare där.

Dels har jag ju försökt bestrida men fick gensvar som jag inte vet hur jag skall bemöta. Och dessutom bör mina 14 dagars ångersrätt gått ut då det var i februari ärendet senast var aktuellt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om denna sajt finns tidigare beskriven här på forumet.

 

//eforum.idg.se/topic/348201-varning-f%C3%B6r-minadressandringse/

 

Den riktiga flyttsajten som finns kostar normalt inte en krona, det som kostar där är om man vill eftersända, annars ingenting.

 

https://www.adressandring.se/privatperson

 

Vet faktiskt inte hur andra har gjort som råkat att tagit fel på sajt, om dom tvingats betala eller inte?

 

Den stora skillnaden är att den vanliga sajten innehåller all säkerhet/kryptering och är kopplad mot skatteverkets databas, går alltså inte att fejka personnummer och adresser hur som helst, allt skickas in elektroniskt, den andra sajten finns ingen säkerhet, och du får betala för att få hem ett papper du själv ska skicka in till Skatteverket.

 

Problemet är väl om du ändå haft oturen och beställt från fel , innan du kom på att det var fel, då vete sjutton om du kommer undan?

 

Visst kan du bestrida och polisanmäla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det låter med andra ord som om jag måste betala och sedan göra en polisanmälan att jag blivit vilseledd av siten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår det är att bestrida något man bara säger till motparten som jag har gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konsumentvägledningen i din hemkommun borde väl kunna ge dig råd, det kostar inget.?

 

Adressändring gör man annars enklast direkt på Skatteverkets sajt  - men då får man inte eftersändning av post förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har bestridit fakturan och de har uppenbarligen uppfattat att du bestridit den. Det är således upp till dem att avgöra hur de vill gå vidare. 

 

Du kan välja att betala efter deras senaste kommunikation. Men du kan även välja att stå fast vi din bestridan och behöver då inte göra något mer. Om de då skickar en påminnelse så bestrider du även den. Så kan det fortsätta ett tag varpå de kan välja att skicka kravet till inkasso och då bestrider då även deras krav. Även detta kan fortsätta ett tag med nya krav och nya bestridanden från din sida. Inkassobolaget kan då välja att skicka kravet till Kronofogden och då kan du bestrida betalningsföreläggandet varpå det går tillbaks till Inkassobolaget som kan välja att ta ärendet till Tingsrätten. Först där kommer du behöva göra mer än att bestrida.

I alla dessa olika steg innan TR så kan du såklart välja att betala kravet och de kan när som helst välja att lägga ned ärendet.

 

För varje vända så kan du räkna med att olika administrativa avgifter läggs till samt att ränta på ursprungskravet räknas upp.

Om du skulle förlora i TR så får du snällt betala. Om du skulle vinna så behöver du inte betala dem någonting. Dock kommer båda parter, då det handlar om ett småmål (tvistesumman är under ett halvt prisbasbelopp), behöva stå för sina egna respektive rättegångskostnader oavsett utfallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att bestrida innebär ju att du låser händelseförloppet till nästa sekvens inleds, så länge du bestrider så kan alltså inte din motpart kräva in betalningen direkt.

 

Men för övrigt gäller ju som Cluster säger. Så du får överväga om du vill gå hela vägen, och hoppas på att du vinner, eller betala.

Om du väljer att gå vidare, så är nog bästa att kontakta konsumentrådgivningen i din kommun först, om dom tycker att du kan påbörja denna process.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man bestrider en faktura ska man skicka in fakturan där man skrivet  "Bestrides" på fakturan med stora bokstäver och även ta en egen kopia. Är tveksam till  vad som gäller om man bestrider en faktura via email.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Juridiskt ska det ju vara samma sak, men det är ju ännu viktigare att man då dokumenterar, gärna skärmbilder också, och kopior, det är ju svårare att skriva på fakturan när det är elektroniskt, men sådant går ju att lösa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tusen tack för alla råd!

 

Kontaktade konumentrådgivare. Dom var fantastiska och förklarade vad jag skulle göra för att nyttja ångerrätt upp till ett år eftersom att minaddressändring saknade en ångerblanket på sin hemsida. Minaddressandring ville ändå ha betal så en anmälan hos ARN gjorde att jag nu fick räkningen makulerad. 

 

Tack igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...