Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Phenomen

Att skydda en affärsidé

Rekommendera Poster

Phenomen

Säg att jag har en affärsidé och ska presentera denna idé för några. Vad kan jag stämma de för om de stjäl min idé och implementerar den själva?

Anledningen till min fråga är att jag ska sitta nu och formulera ett avtal där de jag ska presentera min idé måste skriva på innan vi går igenom den.

MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Phenomen

Vill påpeka..

Jag kommer att söka finansiärer som tror på mig. Jag kommer att presentera en applikation + preliminär affärsmodell.

San Diego here I come baby .... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso

Är du helt ensam om din idé, eller finns motsvarigheten på marknaden?

Är du helt ensam, så kanske du har funderat på att skydda din produkt, ta någon form av patent?

Är det enkelt för en eventuell konkurrent att kopiera produkten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jonas__B

Det finns något som heter sekretessavtal - att det som diskuteras inte får föras vidare.

Då kan du stämma dem för avtalsbrott.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
BoEriksson
Postad (redigerade)

Du kan ju kanske kontakta Almi

http://www.almi.se/

Där finns det folk som kan detta

Men det kände du säkert till.

Redigerad av BoEriksson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Phenomen
Postad (redigerade)

Jag reggar en patent...

Jag är inte av den typen som uppfinner saker för pengarnas skull även om jag har haft idéer att släppa så saker på App Store efter studierna. 

Men det här är lite större och det kan funka. Jag reggar en patent och sen kontaktar jag Facebook. Appen är kopplat till Facebook "Använder deras OAuth" och de kan se vad jag håller på med lite grann :)

Redigerad av Phenomen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cluster

Du kommer inte kunna få patent på ett datorprogram (vilket en app räknas som). 1 Kap. 1 § 2 st. 3 pt Patentlag (1967:837)

Datorprogram, och du som skapare av detsamma, har å andra sidan ett upphovsrättsligt skydd. 1 Kap. 1 § 1 st. 2 pt. Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk Men det är svårt att skydda sig fullständigt mot intrång eller att någon hittar på något om fungerar på samma sätt (tar dina tilltänkta kunder/användare) utan att faktiskt inkräkta på din upphovsrätt.

För de som du diskuterar detta med som ev. blivande finansiärer, kompanjoner eller liknande bör du använda dig av ett sekretessavtal som reglerar hur de får handskas med den information som de får. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...