Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad ska sådan matte vara bra för?


MariaE

Rekommendera Poster

Vad ska sån matte vara bra för ?

exempelvis

//eforum.idg.se/topic/340583-akut-hj%C3%A4lp-med-matematik/

//eforum.idg.se/topic/347425-matematik/

Jag bara undrade vad sån matte ska vara bra för ? Jag hade en 1 i matte. Min f.d. klasskompis och jag satt bara och skrattade på mattelektionerna i gymnasiet. Men jag kan skriva ett email till nåt universitet där de har matte och fråga.
/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

matematik.

det finns vardagsmatematik, att kunna räkna ut arean på grönsakslandet, kunna räkna ut längden på staket runt landet, volymen jord som krävs för att fylla det.

Huvudräkning och procent, kunna uppskatta kostnaden för lån osv.

 

och så finns det matematik som krävs för att kunna räkna på avkastningar på aktier, fonder osv.

 

Finns  matte för sannolikhetsberäkningar, för statistik, mängdlära, diskret... osv.

 

man kan säga att matematiken du lärde dig på gymnasiet är bara en nosning på ytan, man lär sig mest sådant som man kan behöva i livet och sådant som är grund för vidare studier i matematik.

Ett klassiskt exempel: på KTH kan man läsa till civ ing i Fysik.

De som går ut där är mycket attraktiva på finansmarknaden.

Pga av sina kunskaper i matematik.

 

så ja, matematik är bra att kunna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inga begränsningar inom matematik, matematik är lite som rymden, oändlig.

 

Vi kan ju göra beräkningar om precis allt i vår värld.

Om man lite lätt tänker att på gymnasiet så förekommer normalt matematik A, B, C eventuellt D.

Men det finns ju matematik E, F, G, H och så vidare upp till ja, jag vet inte riktigt, men på nivåer från B och uppåt är det ju oftast också kopplat med både fysiken och kemin.

 

Så matematiken finns precis överallt i samhället, för att räkna äpplen och päron i småskolan, till att göra beräkningar på t.ex kvantnivå inom fysik och rymdteknik..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bocken Bruse

Jag tycker matte är superintressant och var vid sidan av fysik och svenska ett av de ämnen jag hade 5:a i.

 

Perfekt om man vill räkna ut hur mycket bensinförbrukningen ökar om man är ute och åker hoj eller bil och ökar hastigheten från 70 km/h till 90 km/h och tar med fartvinden i beräkningen till hur mycket uppvärmningskostnaden ökar i mitt hus när tempen sjunker från "nollan" till 5 minusgrader samtidigt som vinden ökar från 8 m/s till 12 m/s.   :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller affärsmannen som köpte produkterna för 2 kr per styck och sålde dem för 5 kr per styck och konstaterade att på dessa 3 procent klarade han sig bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Eller affärsmannen som köpte produkterna för 2 kr per styck och sålde dem för 5 kr per styck och konstaterade att på dessa 3 procent klarade han sig bra. 

Nu blev det väl lite fel, (3 %)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

matematik.

det finns vardagsmatematik, att kunna räkna ut arean på grönsakslandet, kunna räkna ut längden på staket runt landet, volymen jord som krävs för att fylla det.

Huvudräkning och procent, kunna uppskatta kostnaden för lån osv.

 

och så finns det matematik som krävs för att kunna räkna på avkastningar på aktier, fonder osv.

 

Finns  matte för sannolikhetsberäkningar, för statistik, mängdlära, diskret... osv.

 

man kan säga att matematiken du lärde dig på gymnasiet är bara en nosning på ytan, man lär sig mest sådant som man kan behöva i livet och sådant som är grund för vidare studier i matematik.

Ett klassiskt exempel: på KTH kan man läsa till civ ing i Fysik.

De som går ut där är mycket attraktiva på finansmarknaden.

Pga av sina kunskaper i matematik.

 

så ja, matematik är bra att kunna.

Det första exemplen  tillhör ju grundskolematte... Då behöver manju bara kunna de fyra räknesätten 5 kanske. Procent är ju bra att kunna. Det är också  det som jag förstår bäst när det gäller datorer. Det var en som sa att jag hade för myckt på hårddisken och då hade jag över 100 MB ledigt  på min 386. Jag tyckte det var mycket. Men sen när jag skrev dir /c tror jag det var... då fick jag fram hur många procent som var ledigt... Jag kommer inte  ihåg alla parametrar för dos 5 nu. 

 

För att kunna räkna ut luftmotstånd och bränsleförbrukning om man är austronaut  måste man kunna vektor värda funktioner då kanske ?? Jag hittade en bok om vektorvärda funktioner en gång. Jag började skratta så jag fick ont i magen. Jag tänkte då på mina mattelektioner i gymnasiet då jag och en klasskompis bara satt och skrattade åt allt som läraren sa. Vi fattade ingenting.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inga begränsningar inom matematik, matematik är lite som rymden, oändlig.

 

Vi kan ju göra beräkningar om precis allt i vår värld.

Om man lite lätt tänker att på gymnasiet så förekommer normalt matematik A, B, C eventuellt D.

Men det finns ju matematik E, F, G, H och så vidare upp till ja, jag vet inte riktigt, men på nivåer från B och uppåt är det ju oftast också kopplat med både fysiken och kemin.

 

Så matematiken finns precis överallt i samhället, för att räkna äpplen och päron i småskolan, till att göra beräkningar på t.ex kvantnivå inom fysik och rymdteknik..

Min hörsellärare och mina föräldrar sa att jag inte hade nån nytta av sån matte som man räknar på gymnasiet. Jag hade en hatkärlek till matte när jag gick i 8:an och halva 9:an.  På första matte prover i 8:an hade jag 5(!) rätt av 36(!). Jag fattade ingenting av ekvationer och algebra då. Det gör jag inte nu heller.

 

Senaste gånger jag såg ekvationer var i min bok i C-programmering. Det fanns andragradsekvationer där och algebra. Jag har inte hittat några ekvationer och algebra i Basic-böckerna. Jag vet inte om det finns ekvationer i pascalböckerna som jag har... Det har jag inte tänkt på att kolla. Men cos och sin finns med där. Det heter väl cosinus ändå?

 

Men de programmen som jag har måste komplieras om för att funka i Windows 7 . De funkar bara i Windows 98 nu.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja för att räkna på krafter inom fysiken är det bra att kunna hantera vektorer.

Lite mer avancerat blir det bra att kunna multiplicera vektorer.

 

Och när jag är inne på ämnet, matriser kan med enkla metoder lösa ganska komplexa problem. Som lösning av flervariabelproblem exempelvis. Men mycket mer..

 

sinus, cosinus och tangens. Ja så heter de. sin. cos och tan skriver man matematiskt.

 

 

(fast MariaE, sladda INTE utanför ämnet igen. tråden handlar INTE om dina bildskärmar, moderkort eller liknande)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja för att räkna på krafter inom fysiken är det bra att kunna hantera vektorer.

Lite mer avancerat blir det bra att kunna multiplicera vektorer.

 

Och när jag är inne på ämnet, matriser kan med enkla metoder lösa ganska komplexa problem. Som lösning av flervariabelproblem exempelvis. Men mycket mer..

 

sinus, cosinus och tangens. Ja så heter de. sin. cos och tan skriver man matematiskt.

 

 

(fast MariaE, sladda INTE utanför ämnet igen. tråden handlar INTE om dina bildskärmar, moderkort eller liknande)

När jag hade fysik och vi höll på med krafter då pratade inte läraren om några vektorer. Det måste vara mycket avancerad fysik i så fall. Jag minns att vi höll på med krafter i 7:an. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matematik kanske inte är för alla. Med det vore fel att säga viss matematik inte skulle vara bra eller behövas?!

 

Matematik används till mycket inom affärsvärlden.

Göra budget för en ny verksamhet och ha kalkyler för produkt- eller tjänsteutveckling.

 

Produkterna eller tjänsterna i sig  använder kanske också matematik på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matematik kanske inte är för alla. Med det vore fel att säga viss matematik inte skulle vara bra eller behövas?!

 

Matematik används till mycket inom affärsvärlden.

Göra budget för en ny verksamhet och ha kalkyler för produkt- eller tjänsteutveckling.

 

Produkterna eller tjänsterna i sig  använder kanske också matematik på något sätt.

De flesta som jag känner använder varken derivata, linjära ekvationer, ekvationer,  expotentinial ekvationer, fakulteter, verktorvärda funktioner eller kumulerad frekvens. Finns det vektorvärda ekvationer också ? Jag ska söka på det.  De använder bara de 4 räknesätten , bråk och procent. Jag glöme geometri . Det är matte det också...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag hade fysik och vi höll på med krafter då pratade inte läraren om några vektorer. Det måste vara mycket avancerad fysik i så fall. Jag minns att vi höll på med krafter i 7:an. 

/Maria

Avancerad?

 

Nja, vi kan ta det enkla problemet med en tyngd som hänger i en fjäder.

Så kan vi utvidga det till att ha två fjädrar som sitter i taket med 30 graders vinkel och håller upp samma vikt.

För att göra det än mer komplicerat ligger botten av vikten i ström av vatten, som iofs inte lyfter den, men drar den i sidled.

Vilken är den resulterande kraften på de två fjädrarna?

 

Lycka till att lösa detta utan vektorer.

Men som du antyder, för dig i vardagen är det inte så intressant att klara av att beräkna problem som detta.

 

Med detta vill jag säga samma som tidigare. Det finns matematik som är bra för vardagen. Det finns matematik som är grunden för vidare studier. Och så finns det matematik som är bortom dessa för riktiga applikationer.

Bara för att du inte kan den, inte känner till den, är den inte oviktig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avancerad?

 

Nja, vi kan ta det enkla problemet med en tyngd som hänger i en fjäder.

Så kan vi utvidga det till att ha två fjädrar som sitter i taket med 30 graders vinkel och håller upp samma vikt.

För att göra det än mer komplicerat ligger botten av vikten i ström av vatten, som iofs inte lyfter den, men drar den i sidled.

Vilken är den resulterande kraften på de två fjädrarna?

 

Lycka till att lösa detta utan vektorer.

Men som du antyder, för dig i vardagen är det inte så intressant att klara av att beräkna problem som detta.

 

Med detta vill jag säga samma som tidigare. Det finns matematik som är bra för vardagen. Det finns matematik som är grunden för vidare studier. Och så finns det matematik som är bortom dessa för riktiga applikationer.

Bara för att du inte kan den, inte känner till den, är den inte oviktig.

Jag har inte haft n[n nytta av vektorer. Men om man k'nner till detta kanske man kan f[ fram svenska tecken l'ttare. 

&Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu vet jag vad fakulteter ska vara bra för...

http://fof.se/tidning/2012/10/artikel/kortleken-blandas-pa-fler-satt-det-finns-atomer-pa-jorden

Man kan använda det till att räkna ut på hur många olika sätt ett visst antal personer kan sitta runt ett bord med ett visst antal stolar också....

/Maria

 

 

Här är en artikel till om faktulteter...

http://www.naturvetenskap.org/matematik/ovrigt-2/fakultet/

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...