Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hämta/Sammanställa data


Jonas75

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en utmaning med en lagerlista med artikelnummer, kvantiteter och lagerplatser. Samma artikel kan förekomma flera gånger på olika lagerplatser och jag vill kunna hämta ut de som har en kvantitet (kan ju vara slut). Går det att göra på ett smidigt sätt? Leta rad får ju bara ut den första lagerplatsen. Det går ju naturligtvis att sortera men jag vill ju så gärna kunna hämta detta från en annan flik, eller ännu bättre en annan fil. Alla tips tas tacksamt emot.

 

MVH

Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns några vägar att gå. Kanske enklaste är att lägga till kolumner i din tabell där du evaluerar om en vara ska visas, kanske gör någon beräkning/summering där.

En funktion som returnerar exempelvis radnummer om kriterierna du ställer är uppfyllda, tom cell om inte.

 

På ett annat blad letar du reda på minsta nummer som finns i önskad kolumn (MINSTA()). Iochmed att det är radnummer som hittas kan INDEX användas för att hämta de värden som ska hämtas. 

 

Fast jag kanske inte har hela problembilden framför mig, exempel uppskattas alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmh, du har flera lagerplatser angivna i samma cell?

Eller är exempelvis

F11,1+G3,2

benämningen på en unik plats?

 

Enklaste lösningen är, som så ofta, Pivot.

Skapa en från din tabell, lägg Artikelnummer och Lagerplats som radetiketter, kvantitet som värden.

 

Testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...