Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ikonstorlek på skrivbordet


hup151_t

Rekommendera Poster

med min höga upplösning är ikonerna på skrivbordet för små och svårlästa. lärde mig ändra en gång i tiden på XP där man i en "rullgardin" enkelt kunde ändra storleken via siffror, hittar ingen motsvarighet här i W 8.1. tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/show-hide-resize-desktop-icons

 

"Ändra storlek på skrivbordsikoner
Högerklicka på skrivbordet, peka på Visa och klicka sedan på Stora ikoner, Medelstora ikoner eller Små ikoner.

Du kan även använda skrollhjulet på musen för att ändra storleken på skrivbordsikonerna. Håll ned Ctrl och rulla på skrollhjulet för att förstora eller förminska ikonerna på skrivbordet."

 

Ovanstående gäller Windows 7 men jag tippar att det funkar i W.8.1 också eller att du får upp W.8.1-sidan mha länken ovan. Eftersom jag använder W7 får jag automatiskt upp det som gäller för det operativsystemet och det verkar inte heller som om jag kan ändra den sidan till den som gäller för W8.1.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Japp det funkade då. Har nu satt in en ny HD skärm och 1920 x 1080 med 60 hz.  Problemet är egentligen inte ikonens storlek utan i fösta hand ikonens text som jag vll ha större nu. Tycker det inte blir nåt bra resultat med ctrl och scrollning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag aldrig haft Windows 8, men i Windows 10 öppnar man inställningar-system-visningsalternativ och sedan kan man bestämma storleken på det som visas på skärmen. Kanske är samma på Windows 8?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans-Erik vill ju ha texten - och inte ikonerna - större så jag tänkte bl a på det som står i länken jag gav:

Windows 8

Change the text size only

In Windows 8 you now have the option to change the text size of specific items such as Menus or Icons rather than changing everything on the desktop.

  • Tab to the drop down menu under ‘Change the text size only’ and use the up and down arrow keys to scroll through the options.
  • Tab again to select the text size and use the arrow keys to increase or decrease the text size.
  • Press ‘Alt + B’ to select ‘Bold’.

Windows 8

För att öppna Hjälpmedelscentret: Håll ner tangenten med windowsflagga på och skriv u

 

Ändra bara på textstorleken
I Windows 8 har du nu möjlighet att ändra textstorleken på specifika saker som menyer eller ikoner, dvs att inte få allt på skrivbordet ändrat.

1. Tabba (tryck på ->|-tangenten) till rullgardinsmenyn under "Ändra bara på textstorleken" och använd upp- och nerpilarna för att bläddra (skrolla) igenom alternativen.

2. Tabba igen för att välja textstorlek och använd piltangenterna för att öka eller minska textstorleken.
3. Tryck på Alt + B för att välja Bold (fetstil)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har W10 Home. W-loggan och u ger Hjälpmedel Skärmläsare, Förstoringsglas, Högkontrast, Undertexter loch lite mer. Markerar jag undertexter får jag bl a Textstorlek 50-100-150-200% - klickar på 200 men finnsinget kommando Verkställ eller motsvarande och ger ingen verkan på skrivbordsikonernas storlek. Söker jag upp System via Kontrollpanelen visas Standardinformation om datorn. Hur kommer jag åt visningsalternativ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se vertpres instruktion: inställningar-system-visningsalternativ

Så här ser det ut i min Windows 10 Pro-dator:

post-55300-0-40581400-1490108384_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-0-65707400-1490125093_thumb.png

 

 

Hittade en möjlighet i kontrollpanelen att ändra textstorlek för ikoner.

 

Sökvägen framgår av bilden. Fungerar i Windows 10.

 

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gått på Bildskärmsinställningar/System - anpassa bildskärm - avancerade skärminställningar- relaterade inställningar - avancerad storleksändring av text och andra objekt - enbart textstorleken - har där ändrat storlek 9 till 18 och då ser skrivbordet ut som bifogat. Nu ser jag inte partitionsbeteckningarna (bara om jag markerar) - kan jag här ända namn i vanlig ordning på ikonerna? Ändringen från 9 till 18 har jag gjort för samtliga alternativ - Namnlistor, Menyer, Meddelanden, Palettnamn, Ikoner och Knappbeskrivningar - eftersom jag inte vet vilken är mest rätt!

post-135452-0-94211400-1490125674_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser nu att jag fått ytterligare svar under tiden - samma väg jag hittade på. Det är alltså för ikonen jag ska ändra 9 till t ex 18? Just nu har jag det lite stort och fett är och var (men inte på Forum). Jag tar tillfället i akt att i svarsmejlen jag får i min hemlåda så fungerar inte den länk som anges som referens där jag kan hitta tråden. Har varit så en längre tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har W10 Home.

Hade du det redan när du skapade tråden för nästan ett år sen?

För i så fall ska tråden flyttas från forumet för Windows 8.x till det för Windows 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Har nu hört att Microsoft tagit bort den här fina funktionen i den senaste utgåvan till ogagn för oss synsvaga. Min nyaste w10 kanske jag måste reducera upplösningen  på - knepigt eftersom de har sammaskrivbord.... <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...