Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Frågor från en kompis


cybertears

Rekommendera Poster

Jag fick lite frågor av en facebookvän och såhär skriver hon:

 

Om man suddar ut bild och namn på en printscreen av en Facebook status uppdatering/mail kan man då helt lagligt lägga upp och skriva om det i en blogg? Vad tror ni? (jag skriver ju en rätt så utlämnande om mitt liv i en blogg,men nämner aldrig namn,skriver endast "exet" "mamma" "syster" osv och det är ju lagligt)

 

Vad säger ni om detta hela?

 

Jag tror att det är lagligt så länge det inte kan knytas till en viss individ, och eftersom att du suddar ut namn e.t.c så ska det säkert inte vara något problem är min tanke.

 

Men för att vara riktigt säker så frågar jag här.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Text som har verkshöjd är upphovsrättsskyddad och får inte kopieras hur som helst. Det är i alla fall så jag uppfattar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och i så fall, så äger ju Facebook allt material som läggs upp, man ger ju Facebook alla rättigheter för användning av det man lägger upp när man registrerar sitt konto, så risken finns ju att Facebook i detta fall kan ha invändning, även om det är redigerat på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt man skriver har man upphovsrätt till, den kan inte Facebook ta ifrån en. Man kan ge dem rätten att hantera det man skrivit, men upphovsrätten har man kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Laso: Man ger inte Facebook någon ensamrätt, så de har inga synpunkter på om man skriver samma text någon annanstans, utan den tillåtelse man ger Facebook är att de får publicera ens texter/bilder i andra personers nyhetsflöden och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Cecilia: Jo, man kan avtala bort det. Till Facebook gör man inte det, men exempelvis om man skriver avtal med STIM så ger man dem ensamrätt, dvs man får inte längre själv sprida sin musik som man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Det låter som din vän pratar om personuppgiftslagen, men den är bara trams. Den gäller bara om man inte betalat för utgivningsbevis.

 

Däremot blir det som Cecilia skriver upphovsrättslagen som gäller. Du får inte publicera någon annans material utan deras tillåtelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...