Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta hårddisk till SSD


NackaBosse

Rekommendera Poster

Står i begrepp att byta min hårddisk i min stationära dator, en HP Pavilion p6220sc, mot en SSD.

Datorn har en hårddisk på 1 tb, men på tre år har jag bara utnyttjat 240 gb. Har nu införskaffat en Samsung 840 EVO SSD-disk på 500 gb, som jag räknar med skall räcka ett tag. Operativsystemet är Windows 7. Jag har även en Sandisk ExpressCache disk på 30 gb installerad.

Frågan är om jag skall behålla den, eller ta bort den också innan installeringen av den nya SSD-disken.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd Samsung kloningsverktyg så slipper du installera om.

Efter kloning och test av SSD kan du formattera 1TB-disken och fortsätta använda den som lagringsdisk om du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Jo jag hade tänkt använda kloningsverktyget. Om jag fattat det rätt så kopieras hela hårddisken över till SSD-disken och det blir bara att starta som vanligt och allt är som vanligt med inställningar lösenord m.m. OK, ordinarie hårddisken kvar. Men hur är det med Sandisk ExpressCache-disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återkommer med frågan. Vad gör jag med Sandisk ExpressCache-disken. Ta bort eller låta sitta kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är en löstagbar enhet i datorn, som en liten SSD-disk (30gb) eller cacheminne. I detta minne laddas filer in som används ofta och får då en snabbare start.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Det var som jag misstänkte, att den inte hade någon funktion längre då hela hårddisken blir en SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu till nästa problem. Har installerat den nya SSD disken och tagit bort (fysiskt) den gamla mekaniska hårddisken. Kopplade den nya SSD:n i samma kontakter och med samma kablar på moderkortet där den gamla disken satt. Allt funkar nu bra, men.......SSD:n kan bli ännu snabbare om man ändrar i BIOS från SATA/RAID till AHCI. Har hittat hur man gör detta i registret och i BIOS, men jag kan inte se i min BIOS vilken "Sata Controler" eller "Disk Mode" som disken startar med så jag kan ändra till AHCI. Gamla disken var en SATA-disk.

Datorn är en HP Pavilion p6220sc och min BIOS är: American Megatrends 5.08 08/18/2009. Moderkortet är: Pegatron Corp. Narra 6 6.00A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NackaBosse

Tunt med svar här......

Kan det vara så att mitt moderkort inte stöder AHCI?

Skall SSD disken sättas i andra kontakter på moderkortet för att aktivera AHCI?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

SSD:n kan bli ännu snabbare om man ändrar i BIOS från SATA/RAID till AHCI. Har hittat hur man gör detta i registret och i BIOS, men jag kan inte se i min BIOS vilken "Sata Controler" eller "Disk Mode" som disken startar med så jag kan ändra till AHCI. Gamla disken var en SATA-disk.

 

Se detta: Guide - Ändra från SATA IDE mode till AHCI mode efter Windows 7 installation

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NackaBosse

Har nu kollat på HP:s supportsida och har jag inte detta val i min BIOS, så går det inte att ändra, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...