Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Word 2003: Sidfoten vill inte flytta på sig...


Hans  Peter

Rekommendera Poster

När jag skall skriva ut ett visst dokument svarar Word 2003:

post-48687-0-16519200-1429256645_thumb.jpg

Om jag väljer att skriva ut ändå, saknas den nedre orangefärgade linjen som syns på denna bild :

post-48687-0-03458700-1429256807_thumb.jpg

Jag inbillar mig att det är sidfoten som spökar. När jag försöker flytta den nedre marginalen av sidfoten enligt beskrivningen i Hjälpen så går inte det. (Det går dock att flytta bägge marginaler av sidhuvudet.) Det andra förslaget i Hjälpen:

post-48687-0-92747700-1429257268.jpg

Det fungerar inte heller. Vad som händer är istället att den övre marginalen flyttas och sidfotytan blir större.

Är jag ute och cyklar när jag tror att sidfoten är orsaken till meddelandet och om Nej, hur flyttar jag på den?

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror väl mycket på vad det är för skrivare man använder och hur nära kanten på dokumentet det går att skriva ut. En laserskrivare brukar klara att skriva ut ungefär till 5 mm från kanten på papperet. Har inte använt bläckstråleskrivare på länge men jag tror dessa är sämre och missar några mm till.

 

Du har inga speciella marginaler för sidfoten utan denna expanderar efter behov uppåt på papperet som du skriver.

 

Hur har du marginalerna inställda, speciellt nederkant, det är nog här problemet ligger, standard är 2,5 cm i nederkant?

 

I nya utgåvor finns inställning för hur nära kanten på pappret sidfoten ska placeras, du kan väl leta runt i din utgåva om motsvarande inställningar finns för Word 2003.

 

Vad är det oranga för något, vad händer om du tar bort detta??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Tune! Tack för svaret. Först svar på frågorna. Nedre marginalen i utskriftsformatet står på 1,46 cm. (Det lägsta värde som Word tillåter mig att använda.) Den orangefärgade  linjen tillhör en ram runt hela pappret. Den går inte att ta bort.

 

Det finns ju en inställning i utskriftsformatet där man kan ange avståndet för sidfoten Från kant: (som också står beskrivet i Hjälpen för Word 2003), men i själva verket ökar den övre marginalen uppåt istället för den undre. Det förbryllar mig.

 

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar finnas möjlighet att zooma i utskriftsinställningarna. Om då väljer att zooma någonstans mellan 90 och 97 % borde allt komma med. Annars klipp över innehållet i ett nytt dokument och skippa ramen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...