Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Om man är egenföretagare...

Phenomen

Rekommendera Poster

Om man är egenföretagare och vill ta ut en månadslön. Hur räknar man ut skatten+arbetsgivaravgifter. 

Vad jag har förstått om man tex. vill ha en månadslön på 30 000kr brutto

Så ska ca 32% av det gå till skatten och ytterligare 32% till arbetsgivaravgiften. Med räknaren så blir det...

Skatten = 30 000 x 32% = 9600

Arbetsgivaravgiften = 30 000 x 32% 9600

Då skulle jag alltså bara få -> 30 000 - 9600 - 9600 =  10800

Hoppas att jag förstått det fel. Någon som kan?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först trodde jag att de skulle vara så...

(Bruttolön - skatten) -> Nettolön. Sedan skulle man (Nettolön - arbetsgivaravgifter)

Det blir inte så stor skillnad men man blir åtminstone ett par tusen kr rikare...  

Länk till inlägg

Nu börjar jag förstå, tror jag. 

Man får inte se arbetsgivaravgifter som en skatt. Men det blir ju svårt att övertyga en egenföretagare att inte tro det :)

Länk till inlägg

Det beror på vad det är för företag också.

Om det är aktiebolag där man har en tillsvidareanställning:

Bruttolön (jämförbar med den bruttolön man får som anställd): 25 000

Arbetsgivaravgift: 31,42 % av 25 000 = 7865

finns andra procentsatser också: https://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/arbetsgivare/socialavgifter/arbetsgivaravgifter.4.233f91f71260075abe8800020817.html

Utgift för företaget: 25 000 + 7865

Nettolön: 25 000 - belopp enligt skatteverkets tabeller (varierar beroende på kommunalskatten)

https://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/arbetsgivare/skattetabeller.106.58d555751259e4d6616800010824.html

Om det är enskild firma är det annorlunda: https://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/foretagare.4.76a43be412206334b89800048009.html

Länk till inlägg

Med enskild firma måste du tjäna mer än 70 000 i månaden för att pengarna efter skatt ska räcka till motsvarande en månadslön på 30 000.

Som aktiebolag räcker det med 40 000 i månaden.

Enklaste sättet att räkna ut det är att testa med lite olika värden i skatteuträkningen:

http://www.skatteverket.se/webdav/files/servicetjanster/skatteutrakning2015/prelskut15ink1.html

Länk till inlägg

Frågan är inte hur mycket jag ska tjäna för att jag ska ta ut 30k. 

Säg att jag tjänar 1M och vill ge mig själv en lön på 30k/månad. Vad får jag i netto efter att jag dragit av skatten och arbetsgivaravgifterna.

om skatterna är på 32% och arbetsgivaravgifterna är 32%. Så får jag fram en netto på 10800kr

Länk till inlägg

Lön är alltid efter att arbetsgivaravgifterna är betalda men du kanske menar att företaget inte vill ha en personalkostnad som överstiger 30 000 kr.

Bruttolön x 1,3142 = 30 000

Bruttolön = 22 828

Nettolön = 22 828 - 5116 (enligt skattetabell 32) = 17 712 kr utbetalt

Länk till inlägg

Om du har enskild firma med 1 miljon i vinst på ett år så får du behålla 24 000 netto i månaden av dessa pengar. 71% går alltså bort i skatt.

Om du har aktiebolag så kan du välja att ta ut lön. Om du vill ta ut 30 000 i månaden från bolaget kommer du att få en bruttolön på 22 830. Det räknar man ut genom att dividera med 1,3142.

Om du får en bruttolön på 22 828 i månaden i ett år så blir nettolönen 17 523. Aktiebolaget betalar därefter 22% skatt på vinsten. I det här fallet alltså 1 miljon minus 12 * 30 000 = 640 000 att betala bolagsskatt på.

Länk till inlägg

Fick ringa en löneadministratör.

Om du är egenföretagare och vill ta ut en lön på 30k så är Nettolönen

Netto = 30k - 7345 = 22655

Arbetsgivaravgiften = 30k x 31,42% = 9426

Så för att som egenföretagare ta ut en lön på 30k, så ska du förlora 16771 i form av skatter & andra avgifter. I verkligheten blir lönen bara 13229.

Lev på SOC istället

Länk till inlägg

Det spelar ju ingen roll om man äger aktiebolaget eller om man är anställd i någon annans aktiebolag, det är alltid likadant.

Men om du lever på socialen får du ingen pension, sjukpenning, föräldrapenning osv eftersom arbetsgivaravgiften går just till det: https://sv.wikipedia.org/wiki/Arbetsgivaravgifter_i_Sverige

Länk till inlägg

I vilken form drivs företaget: enskild firma, handels- eller kommanditbolag eller aktiebolag?

Det finns en skillnad mellan källskatt och arbetsgivaravgifter (oavsett vad som står i Wiki). Medan källskatten ”påverkar” den enskilde, arbetsgivaravgifterna ”påverkar” företagets ”avdragsgilla kostnader”(dras av i deklarationen).

En löneadministratör utgår ifrån att det handlar om en anställd.

Handlar det om enskild firma, som jag tror, är lite annorlunda, arbetsgivaravgifterna kallas för ”egna avgifter”, som jag är osäker på hur det hanteras.

Du får fråga en revisor som vet hur man hanterar dessa frågor i enskild firma!

Länk till inlägg

Källskatt =  Den preliminär skatten, är den skatt arbetsgivaren gör skatteavdrag för från de anställdas bruttolöner och därefter betalar in till Skatteverket.

Arbetsgivaravgift = Menas de avgifter som arbetsgivaren betalar för varje anställd person utöver arbetstagarens lön.

Länk till inlägg

I vilken form drivs företaget: enskild firma, handels- eller kommanditbolag eller aktiebolag?

Det finns en skillnad mellan källskatt och arbetsgivaravgifter (oavsett vad som står i Wiki). Medan källskatten ”påverkar” den enskilde, arbetsgivaravgifterna ”påverkar” företagets ”avdragsgilla kostnader”(dras av i deklarationen).

En löneadministratör utgår ifrån att det handlar om en anställd.

Handlar det om enskild firma, som jag tror, är lite annorlunda, arbetsgivaravgifterna kallas för ”egna avgifter”, som jag är osäker på hur det hanteras.

Du får fråga en revisor som vet hur man hanterar dessa frågor i enskild firma!

Arbetsgivaravgifter, social acgifter & egna avgifter olika namn samma innehåll. Procenten skiljer sig beroende på företagsform men skillnaderna är inte så stora...

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...