Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

EnableEvent i _Application misslyckade


Monshi

Rekommendera Poster

har dykt upp ett mystiskt fel i en bok jag utvecklat.

 

Helt plötsligt, utan föranliggande orsak (enl. användare) har samma bok på flera skilda datorer börjat krascha när viss kod ska köras (kod som i praktiken kopierar över data från två sidor i boken till en ny bok och sparar den). När koden startas kommer följande dialog upp

post-8996-0-53300000-1429034592_thumb.jpg

varefter Excel kraschar.

Normalt ska en ny bok skapas bland det första som sker men inte ens det sker. Excel blinkar några gånger och sedan kommer det där upp.

 

I koden förekommer lite anrop till Application, som Application.Calculation. Application.EnableEvents har använts men det har jag tagit bort nu.

 

Ska göra ett försök att reparera/installera om Excel på datorerna se om det hjälper.

 

Användarna har Excel 2013. När jag testat i Excel 2010 kan jag ej replikera felet.

Sökning på nätet gav inte mig mycket.

 

Har MS släppt någon uppdatering, av Excel 2013, nyligen som kanske spökar?

 

Någon som vet råd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Patch-tisdag igår med ett gäng uppdateringar, dryga tjoget, från Microsoft. Om felet uppstod innan dessa patchar så kanske det avhjälps genom att köra WIndows Update. Annars så kanske det dök upp nya buggar med dessa patchar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det torde vara en bugg i Excel.

 

Får se, kanske löses det med dagens (gårdagens) patchar. Var ju en del..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Office 365 med Excel 2013 och fick igår uppdatering enligt nedan, jag har inte kört macron senaste dagarna och har därför inte uppmärksammat några problem själv:

 

"Säkerhetsuppdatering för Microsoft Office Compatibility Pack Service Pack 3 (KB2965210)

 
Installationsdatum: ‎2015-‎04-‎15 20:23
 
Installationsstatus: Slutfördes
 
Uppdateringens typ: Viktig
 
Det finns en säkerhetsrisk i Microsoft Office Compatibility Pack Service Pack 3  som skulle kunna tillåta en godtycklig kod att köra när en skadligt ändrad fil öppnas. Uppdateringen löser den säkerhetsrisken.
 
Mer information: 
 
Hjälp och support: 
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...