Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Antal dagar mellan datum, bortse från klockslag.


eken81

Rekommendera Poster

Jag har ett problem i Excel

 

Vill beräkna skillnad i antal dagar mellan 2 datum, inga problem där. Problemet jag har får jag genom att rådatan jag använder innehåller också klockslag i samma celler. 

 

Kan jag på något sätt få Excel att bortse från klockslagen? Kör man formatera datumformat så finns ännu klockslagen i bakgrunden och ställer till det.

 

Alltså 2015-01-01 till 2015-01-03 ska ge svaret 2.

 

Men med klockslagen kan svaret bli avrundat till 3.

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Om du har datumformatet "ÅÅÅÅ-MM-DD tt:mm" i de två datumcellerna (t.ex. A1 och A2) så har du formeln =A2-A1 i cell A3 samt att du formatterar talformatet som anpassat med "D".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla lösningar.

 

Trodde inte Oves lösning skulle funka, har läst och min erfarenhet är att om man ändrar formateringen så vet Excel ändå om att det finns del av dagar, delar av dygn bakom siffran, men detta funkade.

 

Dagar och Datediff har jag inte fått att fungera, men har inte lagt ner så stor tid på det när jag hittade ett sätt som fungerade, men tack för svaren.

 

Hittade en egen lösning. Eftersom datum är antal dagar från 1900-01-01 och klockslag ger "komma" någonting på heltal så kom jag själv på en möjlig lösning. Avrunda.nedåt/Rounddown

 

Med denna lösning så formatera man inte bara bort decimalerna utan de blir helt borttagna. så visar man decimaler så kan man få det att stå ,00.

 

Tack för svaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...