Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Thomson router


kallegul

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har en Thomson router TG 789vn och ADSL. Telia är leverantör och jag har de senaste uppdateringarna på routern. Routern driver trådlöst 3 laptop. Det fungerar väl bra tycker jag även om det kan bli stopp en kort stund om alla kollar något tungt. Jag har fått en tanke men först förutsättningarna.

 

En av datorerna står någon meter från routern och de andra en bit bort i olika rum. Jag tänkte att om det kanske gick att avlasta den trådlösa överföringen till alla datorerna genom att koppla en kabel mellan routern och den närmaste datorn och bara köra trådlöst till de 23 längst bort. Blir det bättre?

 

Jag ville testa detta och kopplade en kabel mellan den närmaste datorn och till ett uttag på baksidan av routern. Innan jag gjorde det så klickade jag bort wi-fi med tangenten (i mitt fall f12). Jag hade 5 portar bakom routern att välja på. 4 gula och en röd. Jag provade genom att plugga in kabeln i en gul port men det hände inget. Då provade jag i den röda men det hände inget där heller. Jag ser att det på routern finne en lampa för ethernet och jag inbillar mig att den ska lysa om överföring sker med kabel. Men den lyser inte. 

 

Jag vill inte göra någon stor sak av detta utan ville prova om det hastighetsmässigt hjälper de två datorer som kör trådlöst genom att den tredje datorn använder kabel. Jag tycker routern och datorn borde känna av varandra när en kabel kopplas emellan eller tänker jag fel? Måste man göra någon inställning? Helst vill man inte peta för mycket i inställningar eftersom allt fungerar bra trådlöst. Men routern har ju portar på baksidan och då borde man ju kunna köra från dessa eller........

 

ADSL har hastighet 12 - 30Mbit/sek. Enligt bredbandskollen ligger hastighet på att ta emot filer på ungefär 17mbit/sek (sällan över 18) och det är godkänt säger resultatet. Win 7 home edition (64)

 

Om någon vet något och just nu sitter inne på grund av dåligt väder eller regn och kyla vore jag tacksam för några hjälpande rader. Själv går jag ut en stund för nu har jag solen rakt i ögonen och himlen är blå och tror jag inte jag hör kvitter i träden. Fågelvårkänslor kanske. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska fungera utmärkt att göra så som du tänkt, kör själv med den uppdelningen.

 

Först en fråga, kör du digitaltv samtidigt?

 

Om inte, så ska du kunna använda ett av dom gula uttagen på baksidan, dock inte den röda, den är avsedd för ingående från splittern, dom andra passar inte en nätkabel i.

Men du har väl kablarna från splittern i, då är det i princip bara dom gula kvar.

 

Hastigheten är ganska normal, eftersom du betalar upp till 30Mbit, så kan du aldrig få fullt 30, det handlar om avståndet till telestationen.

 

Men datorn borde känna av själv att du kör med kabel istället.

Kolla om det går fast du har trådlösa inkopplat, den borde koppla om då, men en del gör det och en del inte.

 

Angående "lampan" så är det Ethernet-lampan som ska lysa fast grön om kontakt mot internet finns, och blinka när det är aktivitet.

 

Har du någon gång haft routern fungerande med nätkabel ut mot internet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska fungera utmärkt att göra så som du tänkt, kör själv med den uppdelningen.

 

Först en fråga, kör du digitaltv samtidigt?

 

Om inte, så ska du kunna använda ett av dom gula uttagen på baksidan, dock inte den röda, den är avsedd för ingående från splittern, dom andra passar inte en nätkabel i.

Men du har väl kablarna från splittern i, då är det i princip bara dom gula kvar.

 

Hastigheten är ganska normal, eftersom du betalar upp till 30Mbit, så kan du aldrig få fullt 30, det handlar om avståndet till telestationen.

 

Men datorn borde känna av själv att du kör med kabel istället.

Kolla om det går fast du har trådlösa inkopplat, den borde koppla om då, men en del gör det och en del inte.

 

Angående "lampan" så är det Ethernet-lampan som ska lysa fast grön om kontakt mot internet finns, och blinka när det är aktivitet.

 

Har du någon gång haft routern fungerande med nätkabel ut mot internet?

Hej.

 

Ja om du med digitaltv menar en samsung smarttv så kör jag det men de är inte på något sätt kopplade till routern. De går direkt till parabolen. 

 

De enda kablar som sitter i på baksidan av routern är strömkabeln och kabel ner till ADSL dosan. Allt annat är ledigt. 

 

För ett bra tag sen då hade jag en kabel från routern till en tv och körde Telias kanaler och det gick bra. Även några datorer kördes med kabel från routern. Det var nästan fullt på baksidan av routern då, men inte nu som sagt. 

 

Du skrev att den borde koppla om ifall man har kabel fast man kör trådlöst och att en del gör det och andra inte. Om det i mitt fall är så att den inte kopplar om, hur åstadkommer man det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad som gäller just din Thomson-apparaten, men eftersom du har haft den till teve förut brukar det vara så att en av de gula kontakterna är reserverad för dator och en för teve, dvs det gäller att du väljer rätt gul kontakt, normalt nummer 1.

 

Har du kollat om det finns en manual att ladda ner från Telias webbplats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad som gäller just din Thomson-apparaten, men eftersom du har haft den till teve förut brukar det vara så att en av de gula kontakterna är reserverad för dator och en för teve, dvs det gäller att du väljer rätt gul kontakt, normalt nummer 1.

 

Har du kollat om det finns en manual att ladda ner från Telias webbplats?

Jag hade ingen manual men fick en länk till en av laso. Det tackar jag för. På sidan 14 i manualen står det hur man kopplar in en kabel från routern till dator. Inte så svårt verkar det som. Men: Vad menas med meningen i manualen som lyder "att datorn måste vara konfigurerad till att erhålla en IP adress automatiskt"? Hur ställer man in det? Brukar inte IP adress vara något med 192.168 och några siffror till? Om jag har kabeln isatt i router och dator och skriver i IP adressen till routern ska inte datorn hitta routern då? Eller måste datorn "konfigureras först"? Troligen, för när jag stänger av trådlös kommunikation, sätter i kabeln i router och dator, visas ett rött kryss i stapeln för signalstyrka i nedre högra hörnet. Sätter jag på trådlös kommunikation igen så blir alla staplar vita och kommunikation finns med routern. 

 

Jag tänkte bifoga sidan 14 i manualen. Jag har sparat den sidan i pdf format men vet inte hur man bifogar något till en skriven text eller som svar till någon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

för när jag stänger av trådlös kommunikation, sätter i kabeln i router och dator, visas ett rött kryss i stapeln för signalstyrka i nedre högra hörnet.

Normalt när det trådlösa nätverkskortet är avstängt.

 

Vad har du för Windows-version?

I Windows 7:

Kontrollpanelen - (Nätverk och Internet) - Nätverks- och delningscenter

Ändra inställningar för nätverkskort

Högerklicka på nätverkskortet för kabel (ofta Anslutning till lokalt nätverk eller något med Ethernet) och välj Egenskaper.

Klicka på Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) och sen Egenskaper.

Där väljer du Erhåll ... automatiskt på båda ställena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt när det trådlösa nätverkskortet är avstängt.

 

Vad har du för Windows-version?

I Windows 7:

Kontrollpanelen - (Nätverk och Internet) - Nätverks- och delningscenter

Ändra inställningar för nätverkskort

Högerklicka på nätverkskortet för kabel (ofta Anslutning till lokalt nätverk eller något med Ethernet) och välj Egenskaper.

Klicka på Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) och sen Egenskaper.

Där väljer du Erhåll ... automatiskt på båda ställena.

Har Win7.

 

Jag gick ända till sista raden i ditt svar och där är redan Erhåll en IP adress automatiskt och Erhåll adress till DNS-servern automatiskt valt.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara fråga igen, dum fråga kanske du tycker, men ändå,  kabeln som sitter ihop med splitterkontakten som ska sitta i telefonjacket, brukar vara uppdelat i tre separata kablar, grön, svart och en grå kontakt, dom ska ju sitta i routern och är färgmarkerade, dom sitter i hoppas jag?

 

Dom ska också sitta i när du testar din dator med en nätverkskabel, som du vet fungerar?

Frågar därför att du hade ju testat att stoppa i nätverkskabeln i det röda uttaget, och då får du ingen kontaktat med yttervärlden.

Det är bara dom gula uttagen du ska använda, dom gula är ju själva switchen i Routern.

Hade du haft Telias digital-tv, då hade 1:a gula varit upptaget av digital-tv, och du får använda 2:a gula uttaget.

 

Har du möjlighet att testa en annan dator, så vi kan utesluta att felet möjligen finns i routern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Win7.

 

Jag gick ända till sista raden i ditt svar och där är redan Erhåll en IP adress automatiskt och Erhåll adress till DNS-servern automatiskt valt.  

Bra, då uppfyller du det kravet i manualen.

 

Tänds det någon lysdiod på routern när du ansluter routern och dator med nätverkskabeln?

Har du prövat med att starta om datorn efter att du har anslutit nätverkskabeln?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara fråga igen, dum fråga kanske du tycker, men ändå,  kabeln som sitter ihop med splitterkontakten som ska sitta i telefonjacket, brukar vara uppdelat i tre separata kablar, grön, svart och en grå kontakt, dom ska ju sitta i routern och är färgmarkerade, dom sitter i hoppas jag?

 

Dom ska också sitta i när du testar din dator med en nätverkskabel, som du vet fungerar?

Frågar därför att du hade ju testat att stoppa i nätverkskabeln i det röda uttaget, och då får du ingen kontaktat med yttervärlden.

Det är bara dom gula uttagen du ska använda, dom gula är ju själva switchen i Routern.

Hade du haft Telias digital-tv, då hade 1:a gula varit upptaget av digital-tv, och du får använda 2:a gula uttaget.

 

Har du möjlighet att testa en annan dator, så vi kan utesluta att felet möjligen finns i routern?

Nejdå, frågan du ställer är alls inte dum utan snarare i högsta grad relevant. Om jag ska ta din fråga tillsammans med det faktum att jag kollat att rätt saker är valda enligt Cecilias svar så ska jag efter att ha tänkt till lite göra en sammanfattning som kanske förklarar ett och annat. 

 

I och med din fråga om splitterkontakt så började jag tänka till lite. När jag beställde och fick Thomson routern så följde det med en splitterkontakt. Det minns jag. Jag letade reda på den och hittade den. Det är en splitterkontakt med en 3Pairs  Patch Cable monterad. I ändarna på kablarna sitter modulkontakter som är färgade. En grå, en grön och en svart. Jag återkommer till den.

 

Det som sitter bakom routern idag är en strömkabel, och en kabel som går in i det grå uttaget. Det är allt. Kabeln som sitter i det grå uttaget kommer från en modulkontakt nere vid telefonjacket. Kollar jag på modulkontakten så står det modem på den.

 

Åter till splitterkontaktkabeln. Du undrar säkert med all rätt varför jag inte använder splitterkontakten med de 3 färgade ändarna. Nej, jag drar mig till minnes att det strulade med den stationära telefonen när jag hade splitterkontakten i telefonjacket, (telefonjacket är den första) och att jag klagade till telia som kostnadsfritt skickade mig den modulkontakt jag har idag.

 

Jag provade alldeles nyss och tog bort den modulkontakt jag har idag, satt dit splitterkontakten och pluggade in de tre färgade kontakterna på respektive kontakt bakom routern. Trådlöst gick bra, men ingen kontakt fick jag när jag kopplade in nätverkskabel och dessutom så fick jag ingen kopplingston i den stationära telefonen. Den var stendöd.

 

Tog bort splitterkabeln, satt tillbaka modulkontakten som det står modem på och satte i änden på kabeln i grå uttag bakom routern. Nu fungerar telefonen, trådlöst till datorerna, men inte router till dator via kabel.

 

Föreslår att vi inte spiller mer tid på detta. Så betydelsefullt är det inte att lösa detta. Min undran från början var om det blir någon avlastning för datorerna (2st) som använder routern trådlöst om jag till den tredje datorn använder kabel istället för att också köra trådlöst. Allt fungerar ju och som det heter "ändra inte på något som fungerar". Men tack ni som ändå bjudit till.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Min undran från början var om det blir någon avlastning för datorerna (2st) som använder routern trådlöst om jag till den tredje datorn använder kabel istället för att också köra trådlöst.

 

Man bör ju kunna svara ja på detta.

Men den praktiska betydelsen, alltså om detta är märkbart, kvarstår ju med ett frågetecken.

 

Märkligt problem du har egentligen, det brukar vara trådlös uppkoppling som strular.

 

Nu har du väl enbart testat med den dator som står närmast?

Har du möjlighet att - temporärt -  testa med en av de andra datorerna?

 

Om man tänker sig att de tre datorerna förbrukar exakt lika mycket "resurser" från det trådlösa nätverket och om man avlastar nätet med 1/3 genom att ansluta en dator via kabel så skulle man märka en förbättring på de återstående två.

Samma förbättring på de återstående två datorerna skulle ju erhållas om dator ett inte är ansluten alls till nätverket. Ja, i teorin skulle det bli ännu bättre för de återstående två.

 

Om du gör så, att du stänger den ena datorn och med den åtgärden upplever faktisk förbättring på de övriga - ja då är det ju idé att spinna vidare på teorin.

Men om det inte alls sker någon förbättring med denna åtgärd, ja då får man fundera över nyttan med att gå vidare..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, okej, har du kollat med en annan datorn om samma problem kvarstår?

 

Om det är så, tycker jag att du ska ta kontakt med Telia?

Och säga att detta problem har du kvar, och då kanske begära en tekniker som åtgärdar felet.

Kanske dags att be om senaste versionen av routern TG799 istället, bara en tanke.

 

Skulle nog be om deras hjälp ändå, du betalar ju för att det ska fungera.

Men valet är ditt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, okej, har du kollat med en annan datorn om samma problem kvarstår?

 

Om det är så, tycker jag att du ska ta kontakt med Telia?

Och säga att detta problem har du kvar, och då kanske begära en tekniker som åtgärdar felet.

Kanske dags att be om senaste versionen av routern TG799 istället, bara en tanke.

 

Skulle nog be om deras hjälp ändå, du betalar ju för att det ska fungera.

Men valet är ditt.

Nu är jag möjligen på rätt väg. Jag gjorde så att jag tog en annan dator, stängde trådlöst och satte i en nätverkskabel i datorn och satt den andra änden i ett gult uttag bakom routern. Och vips, så började den gröna Ethernetlampan på routern att blinka. Kollade att det gick att surfa ut på nätet och det gick utmärkt. 

 

Kan något vara fel i konfigurationen på datorn närmast routern? Den är inställd på det som Cecilia skrev ska vara valt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, då kan du utesluta router med dess kablage, då har du helt klart något fel på den specifika datorn, och jag misstänker starkt att nätverkskortet eller dess drivrutiner spökar.

 

Har du tillgång till att kunna ominstallera drivrutinerna till trådade nätverkskortet?

Någon skiva eller så, annars måste man in på tillverkarens hemsida och leta upp dessa.

Är datorn helt uppdaterat?

 

Vad heter datorn exakt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, då kan du utesluta router med dess kablage, då har du helt klart något fel på den specifika datorn, och jag misstänker starkt att nätverkskortet eller dess drivrutiner spökar.

 

Har du tillgång till att kunna ominstallera drivrutinerna till trådade nätverkskortet?

Någon skiva eller så, annars måste man in på tillverkarens hemsida och leta upp dessa.

Är datorn helt uppdaterat?

 

Vad heter datorn exakt?

Det är en HP Pavillion dv6-7010eo och lyckades klura ut att Network card heter Broadcom BCM 4313 802.11b/g LP-PHY

 

Jag kollade alla inställningarna som Cecilia skrev om i datorn som krånglar och datorn som fungerade med kabel och alla inställningar är lika. Sen ser jag också att det lyser en liten (blå tror jag) ledlampa vid datorns uttag för kabel. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, då kan du utesluta router med dess kablage, då har du helt klart något fel på den specifika datorn, och jag misstänker starkt att nätverkskortet eller dess drivrutiner spökar.

 

Har du tillgång till att kunna ominstallera drivrutinerna till trådade nätverkskortet?

Någon skiva eller så, annars måste man in på tillverkarens hemsida och leta upp dessa.

Är datorn helt uppdaterat?

 

Vad heter datorn exakt?

En liten sak bara. Jag hittade ett Wizard program i datorn som talar om vilka komponenter som sitter i datorn. Där kollade jag och då heter Network card Broadcom 4313GN 802.11/b/g/n 1x1 Wi-Fi-adapter. Om nu den här tilläggsinformationen till mitt förra svar betyder något. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten sak bara. Jag hittade ett Wizard program i datorn som talar om vilka komponenter som sitter i datorn. Där kollade jag och då heter Network card Broadcom 4313GN 802.11/b/g/n 1x1 Wi-Fi-adapter. Om nu den här tilläggsinformationen till mitt förra svar betyder något. 

Det är det trådlösa nätverkskortet. Då kanske det är så att drivrutinen saknas för ethernet kortet.

 

Bortsett från ditt problem med att ansluta datorn med kabel, kan jag inte se hur det skulle förbättra för de andra datorerna, om en är ansluten med kabel.

 

Om du har t.ex. 30 Mbit och tre datorer delar på detta, kan det inte bli någon skillnad om de är anslutna med kabel eller trådlöst. Speciellt om alla datorerna har trådlös 802.11n-standard, 150 Mbit/sek eller mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det trådlösa nätverkskortet. Då kanske det är så att drivrutinen saknas för ethernet kortet.

 

Bortsett från ditt problem med att ansluta datorn med kabel, kan jag inte se hur det skulle förbättra för de andra datorerna, om en är ansluten med kabel.

 

Om du har t.ex. 30 Mbit och tre datorer delar på detta, kan det inte bli någon skillnad om de är anslutna med kabel eller trådlöst. Speciellt om alla datorerna har trådlös 802.11n-standard, 150 Mbit/sek eller mer.

Ja den informationen avgör väl saken antar jag. Om det inte blir bättre och snabbare överföring via trådlöst om man låter någon dator surfa via kabel istället för trådlöst då finns ju ingen anledning att köra med kabel. Det var väl egentligen det hela mitt upplägg gick ut på. Men nu fortsätter jag med trådlöst på alla datorer eftersom ingen vinst i överföringshastighet finns att uppnå. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

På HPs hemsida för just din dator finns drivrutiner för all din hårdvara. Brukar finnas med på en CD också men på sidan finns de färskaste.

 

 

Här har du din sida:

http://support.hp.com/se-sv/product/HP-Pavilion-dv6-Entertainment-Notebook-PC-series/5226230/model/5255754/drivers/

 

Klickar du på Programvara och drivrutiner och klickar Drivrutin Nätverk så hittar du bland alla trådlösa kort ett som heter Drivrutin för Realtek LAN. Den ska du ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...