Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utelåst!


K Olagus

Rekommendera Poster

Inte roligt, smått desperat:

 

Jag har en ganska ny Sony Xperia Z3 Compact som i dagarna fått en ny operatör, Comviq. Hade Wifog tidigare, men då den operatören begränsat surftiden kändes det inte kul längre.

Till saken: Jag använde min smartphone mycket idag, lade ifrån mig den på ett bord och gjorde annat. Stängde alltså inte av den. När jag återvände för att jag skulle kolla något, knackade för att väcka den ur viloläget, så avkrävdes jag lösenord! Jag har alltså aldrig skapat något lösenord, eftersom jag bara användet telefonen hemma och bedömer risken för stöld som rätt låg. Nu kommer jag inte in! Har provat att starta om, stänga och starta på nytt. Hjälper inte. Laddning finns, så det beror i alla fall inte på det.

 

Vad kan jag göra när det är helg och ingen support hos Sony tillgänglig?

 

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med kanske det måste klarställas om det är ett lösenord till telefonen eller ett lösenord till SIM-kortet som efterfrågas?

 

Har du prövat att ange PIN för SIM-kortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med kanske det måste klarställas om det är ett lösenord till telefonen eller ett lösenord till SIM-kortet som efterfrågas?

 

Har du prövat att ange PIN för SIM-kortet?

Har Comviq börjat med lösenord för SIM-kortet ?

För jag har aldrig fått något krav på lösen med Comviq SIM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lösenord till telefonen som efterfrågas, men jag har inte skapat något sådant. Inte heller mönster eller pin-kod. Jag föredrar (!) att bara dra för att komma in. Och ja, i desperation testade jag simkortets pinkod. Inget funkar. Tycker det verkar på Sonys sida som att det finns några varianter att prova - men då riskerar jag förlust av data: 1/ Använda PC Companion på datorn och koppla mobilen via usb och försöka den vägen. 2/ Trycka på återställningsknapp under simkortet - riskerar bli av med data. 3/ Hålla inne power- och volymknapp samtidigt ("hard reset") - blir, såvitt jag förstår en återställning till fabriksinställningarna. 4/ Använda IMEI-kod och be Sony (måndag!) att låsa upp mobilen.

 

Frågan är varför den blev låst. Har alltså inte skapat någon form av inloggningskod/-lösenord. Ville kunna komma in direkt i telefonen. Det har ju fungerat hela tiden - tills strax efter jag satte i Comviqs simkort. Därmed inte sagt att Comviq har med saken att göra. Jag är bara orolig för detta och naturligtvis lite otålig, vill kunna använda "fånen" nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte göra som Mikael63 beskriver Jag själv råkade knappa in fel lösenord 3 gånger på min telefon Men kunde lösa det med PUK koden. Det funkar jag lovar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå¨in på Comviq support på datorn har du inget konto skapa ett och där kan du få fram din PUK kod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Snow och Flitig!

 

Jag har såväl PIN som PUK och de fungerar inte att använda för att låsa upp telefonen. Så är det. Jag har konto förstås på Comviq, men om jag redan har koderna, så ser jag ingen anledning att skaffa nya just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du varit inne och kollat så att det är samma PUK kod du får på kontot stämmer det med det du redan har. PUK koden kan ha ändrats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Telefånen bör ju kunna startas även utan sim-kort väl?

Stäng av fånen och testa att plocka ur sim-kortet, starta därefter fånen för att se om det fortfarande krävs samma lösen?

 

SIM-kortet kan du sedan ansluta till en en annan fåne och se om det fungerar som det skall, för det var väl inte knutet till just den fånen?

 

Eller var det ditt första sim-kort från just den operatören som var knutet? ja då kan det vara som så att din fåne är operatörs-knuten till ett visst abonnemang från just denna..?

och då kanske din fåne kräver en särskild upplåsningskod, när du bytt abonnemang...?

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag plockade ut det f-e pyttesimkortet, startade mobilen igen. Samma resultat, lösenord krävs och konstigt nog en rullande text hela tiden i överkant "Tele2 inget simkort" (alltså även MED simkortet i!). Simkortet kom alltså inte med telefonen, jag köpte abonnemang precis häromdagen från Comviq efter att ha kört Wifog (som jag tröttnat på). Wifog var alltså inte heller något som hängde med i köpet av telefonen. Ny mobil från i julas och nu "riktigt" abonnemang trodde jag.  Har chattat med Comviqsupporten som avhänder sig allt ansvar. PUK-koden densamma som jag fick med simkortet. Likaså PIN-koden (som i och för sig är "konstig", men det kan jag ju inte skriva här tyvärr). Så det verkar som att jag får försöka ta det här med Sony på måndag. Tyvärr språkade inte telefonen med programmet Sony PC Companion på datorn, som skulle kunna reparera ev. fel. Så nu verkar jag ha uttömt alla möjligheter, för såvitt ingen av alla smarta personer här har nån mer idé. En bra idé att testa på någon annans mobil. Får kolla imorgon, ingen tillgänglig idag.

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...