Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dålig kontrast på text i webläsare


MariaE

Rekommendera Poster

Nej då Maria du kan skriva personliga svar till alla medlemmar Bara logga in på dina personliga sidor. Sedan behöver man svara om det är inlägg man tycker bra det räcker med att trycka på GILLA KNAPPEN.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Nej, min bild är från Firefox i Windows 7. Menar du att du inte kan ändra på teckensnittet och dess storlek i din Firefox-version?

Då var det ju lite konstigt att fagerja, som ju också använder Linux, enligt vad jag har förstått, skrev att du skulle ändra på teckensnittet.

Så här ser dialogrutan ut i Firefox linux Mageia linux. DPI skall du ställa in till skärmens nativa (upplösning dividerat med bredd i tum). Skärmen kan inte visa högre upplösning. Lägre upplösning förstorar bilden men då visas endast en mindre del av bilden. Teckenstorleken anges i punkter (1p = 1/72 " = 0,3577...mm). 11p text blir 3,88 mm hög vid nativ DPI.

 

Om ett program låser sig i linux åtgärdar du det genom att öppna en virtuell terminal med tangentkominationen: CTRL + ALT + F2 (F3 - F6 fungerar likabra).

Logga in. Kör sedan kommandot ps -A | grep firefox. Firefox är här som exempel. Ersätt med namnet på det program, som hängt sig. Utdatat blir t.ex.: 27639 ?        00:43:32 firefox.

Kör sedan kommandot: kill -9 27639. Logga ut med exit och återvänd tii den grafiska miljön med CTRL + ALT + F1 eller CTRL + ALT + F7 (Varierar beroende på distribution).

post-73606-0-95989000-1428674405_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser dialogrutan ut i Firefox linux Mageia linux. DPI skall du ställa in till skärmens nativa (upplösning dividerat med bredd i tum). Skärmen kan inte visa högre upplösning. Lägre upplösning förstorar bilden men då visas endast en mindre del av bilden. Teckenstorleken anges i punkter (1p = 1/72 " = 0,3577...mm). 11p text blir 3,88 mm hög vid nativ DPI.

 

Om ett program låser sig i linux åtgärdar du det genom att öppna en virtuell terminal med tangentkominationen: CTRL + ALT + F2 (F3 - F6 fungerar likabra).

Logga in. Kör sedan kommandot ps -A | grep firefox. Firefox är här som exempel. Ersätt med namnet på det program, som hängt sig. Utdatat blir t.ex.: 27639 ?        00:43:32 firefox.

Kör sedan kommandot: kill -9 27639. Logga ut med exit och återvänd tii den grafiska miljön med CTRL + ALT + F1 eller CTRL + ALT + F7 (Varierar beroende på distribution).

Det där med CTRL+ALT+F2 mm har jag försökt med ibland men det har blivit fel. Jag testade inte alla tangenter.

 

Jag hatar matte. Jag och en klasskompis till mej satt bara och skrattade på mattelektionerna när läraren berättade om derivata och linjära ekvationer. På matteproven grät min f.d. klasskompis som hade svårt för matte. Hon och jag fick en hel 1! i matte. Det motsvarar väl icke godkänt idag eller BC i äldre betygsskala? 

 

Jag tycker det är konstigt att bilden inte skulle kunna visas i lägre upplösning. Så är det inte i Windows iallafall. Jag använder inte den rekommenderade upplösningen i Windows Jag använder upplösningen 800x600 med DPI-värde 125. Ibland blir jag tvungen att ändra till 1024x700 nånting kommer inte ihåg nu för att kunna se alla menyer. Men då använder jag ofta skärmförstoraren. DPI-värde 150 blir för stort .Då går det inte att använda Windows alls. Högre DPI-värde och högre upplösning blir också konstigt.   Men det går att ändra tillbaka lätt i felsäkert läge i Windows 7. I Windows 98 kan jag har upplösningen 640x480 om jag vill.  Det är tyvärr inte lika lätt att ändra i Linux om man gör fel. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du skriver om värdena 125 och 150 är det väl Windows-inställningen som gäller förstoring där man kan välja 100%, 125% eller 150%. Det är inte faktiskt DPI-värde utan %.

 

Skärmklipp.PNG

 

 

Sen får du nog acceptera att allt man gör i Windows inte är det bästa att göra i Linux utan att man behöver göra andra sorters inställningar för att uppnå ett bra resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du skriver om värdena 125 och 150 är det väl Windows-inställningen som gäller förstoring där man kan välja 100%, 125% eller 150%. Det är inte faktiskt DPI-värde utan %.

 

attachicon.gifSkärmklipp.PNG

 

 

Sen får du nog acceptera att allt man gör i Windows inte är det bästa att göra i Linux utan att man behöver göra andra sorters inställningar för att uppnå ett bra resultat.

Men där till vänster kan man ställa in DPI-värde och där har jag 125 % men det står ju DPI-värde där eller nåt liknande på svenska.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, trots allt så är det skillnad på Windows och Linux när det gäller grafiska utseendet, och hur man hanterar olika inställningar, men det trodde vi du hade förstått vid det här laget.

Och att hantera terminalen är också något som skiljer sig från Windows helt och hållet.

Men det har du ju märkt också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, trots allt så är det skillnad på Windows och Linux när det gäller grafiska utseendet, och hur man hanterar olika inställningar, men det trodde vi du hade förstått vid det här laget.

Och att hantera terminalen är också något som skiljer sig från Windows helt och hållet.

Men det har du ju märkt också.

Jo naturligtvis är det skillnad. Men jag måste ha något att jämföra med. Nu har jag ändrat lite värden och jag tycker att det har blivit lite bättre storlek på texten utan att behöva ha fetstil.

 

När det gäller terminalen så är det olika från olika Linuversioner. När jag skrev halt i terminaten i Linux Mint då fick jag meddelande "You need to be root Are you root?" I Linux versionen som jag använder nu kan jag skriva halt från vilken mapp som helst i terminalen så stängs datorn av... Men jag antar att det är bättre att avsluta från skrivbordet. Man måste nog se till så att alla fönster är stängda om man ska skriva halt i terminalen? Det är för övrigt bara några kommandon som jag blir klok på. CD, LS, Halt, Reboot, PWD. Här komer lite filer också. En fil hade jag inte tillstånd att ladda upp. . Den måste jag byta namn på. Den har också med typsnitt att göra. Ska DPI-värde vara ännu lägre än 100? Nu funkar Webläsaren ialafall. Jag använder den just nu.

 

/Maria

post-120863-0-66848400-1428688281_thumb.png

post-120863-0-19478700-1428688323_thumb.png

post-120863-0-64280100-1428688357_thumb.png

post-120863-0-51062400-1428688398_thumb.png

post-120863-0-31053900-1428688460_thumb.png

post-120863-0-09830100-1428688548_thumb.png

post-120863-0-34129900-1428688761_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag hittat ett program som kanske kan funka.Jag får testa det mera imorgon eller nån annan dag.

/Maria

 

post-120863-0-74282300-1428698250_thumb.png

post-120863-0-45988100-1428698297_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men där till vänster kan man ställa in DPI-värde och där har jag 125 % men det står ju DPI-värde där eller nåt liknande på svenska.

/Maria

Ja, men det är i alla fall skillnad mellan ett absolut DPI-värde som i Linux och ett i % som i Windows

 

Jo naturligtvis är det skillnad. Men jag måste ha något att jämföra med. Nu har jag ändrat lite värden och jag tycker att det har blivit lite bättre storlek på texten utan att behöva ha fetstil.

 

...

 

Ska DPI-värde vara ännu lägre än 100? Nu funkar Webläsaren ialafall. Jag använder den just nu.

 

/Maria

Som Fagerja skrev tidigare är DPI-värdet beroende på storleken på din skärm och skärmens upplösning. Kan du mäta hur många cm själva bildskärmsytan är, t ex dess höjd?

Hur många pixlar (upplösning) har skärmen, alltså den fysiska skärmen?

Normalt ligger DPI-värden på äldre skärmar kring 96.

 

Du kan pröva med att i bilden med fönstret Appearance, fliken Fonts, byta till ett typsnitt med storleken 14 och ställa om DPI till 96. Om det då blir för smått ändrar du 14 till 18 (eller vilket värde som blir bäst för dina ögon).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men det är i alla fall skillnad mellan ett absolut DPI-värde som i Linux och ett i % som i Windows

 

Som Fagerja skrev tidigare är DPI-värdet beroende på storleken på din skärm och skärmens upplösning. Kan du mäta hur många cm själva bildskärmsytan är, t ex dess höjd?

Hur många pixlar (upplösning) har skärmen, alltså den fysiska skärmen?

Normalt ligger DPI-värden på äldre skärmar kring 96.

 

Du kan pröva med att i bilden med fönstret Appearance, fliken Fonts, byta till ett typsnitt med storleken 14 och ställa om DPI till 96. Om det då blir för smått ändrar du 14 till 18 (eller vilket värde som blir bäst för dina ögon).

Jag har en 20 tums skärm. Det är väl de flesta platta skärmar idag? Jag ar inte sett nån mindre bara till bärbara datorer. . En sån har jag inte och tänker inte köpa heller. En sån dator skulle jag glömma nånstans eller tappa. Om det inte funkar snart med störe text så installerar jag Vinux! Jag får stor text på alla andra menyer men inte på texten i webläsaren :thumbsdown:

/Maria

post-120863-0-99915400-1428728890_thumb.png

post-120863-0-54328000-1428728946_thumb.png

post-120863-0-99020400-1428729014_thumb.png

post-120863-0-21037700-1428729081_thumb.png

post-120863-0-62557200-1428729107_thumb.png

post-120863-0-14855000-1428729136_thumb.png

post-120863-0-81503500-1428729168_thumb.png

post-120863-0-64523900-1428729328_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag installerat Firefox och det blev inte större text med Ctrl + tyvärr . Men det blir det i Windows när jag använder Firefox eller Chrome. Jag måste ändra textstorleken i inlägget som jag skriver för att få större text. Det kanske blir konstigt om det är flera inlägg med större text. Det blir det när man skriver email iallafall och det kommer flera komentarer på samma ämne med större text. Därför brukar jag alltid försöka förstora texten i webläsaren.

/Maria

Oj vad stor texten blev när jag läser detta i Windows... 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men det är i alla fall skillnad mellan ett absolut DPI-värde som i Linux och ett i % som i Windows

 

Som Fagerja skrev tidigare är DPI-värdet beroende på storleken på din skärm och skärmens upplösning. Kan du mäta hur många cm själva bildskärmsytan är, t ex dess höjd?

Hur många pixlar (upplösning) har skärmen, alltså den fysiska skärmen?

Normalt ligger DPI-värden på äldre skärmar kring 96.

 

Du kan pröva med att i bilden med fönstret Appearance, fliken Fonts, byta till ett typsnitt med storleken 14 och ställa om DPI till 96. Om det då blir för smått ändrar du 14 till 18 (eller vilket värde som blir bäst för dina ögon).

Nu har jag kollat ha hög upplösning skärmen kan ha... Den kan inte ha högre upplösning då blir det "out of range" Jag var tvungen att använda kikare trots att jag började med att ändra DPI-värdet till 150 innan jag började kolla vilken upplösning skärmen klarar. Men detta är upplösningen i Windows. I min Linux dator har jag ställt in DPI-värde på 96... Om det inte blir nån ordning på typsnittet i min Linux dator tänker jag installera Vinux.  Min skärm är en 20 tums skärm. 

/Maria

post-120863-0-74543400-1428747258_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta skärmar är större än 20" numera. Men vad har skärmen för egen upplösning?

För det är knappast 720 x 400 som det står på en skärmbild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta skärmar är större än 20" numera. Men vad har skärmen för egen upplösning?

För det är knappast 720 x 400 som det står på en skärmbild.

 

De flesta skärmar är större än 20" numera. Men vad har skärmen för egen upplösning?

För det är knappast 720 x 400 som det står på en skärmbild.

 

Nu har jag kollat ha hög upplösning skärmen kan ha... Den kan inte ha högre upplösning då blir det "out of range" Jag var tvungen att använda kikare trots att jag började med att ändra DPI-värdet till 150 innan jag började kolla vilken upplösning skärmen klarar. Men detta är upplösningen i Windows. I min Linux dator har jag ställt in DPI-värde på 96... Om det inte blir nån ordning på typsnittet i min Linux dator tänker jag installera Vinux.  Min skärm är en 20 tums skärm. 

/Maria

Skärmen klarar den upplösning som jag har visat i inlägget som jag skrev för en stund sedan 12.21 11 April. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmen klarar den upplösning som jag har visat i inlägget som jag skrev för en stund sedan 12.21 11 April. 

/Maria

Med den upplösning du visat i inlägget är DPI-värdet 112 då diagonalen är 20". En storlek på typsnittet mellan 14p och 18p borde vara lämplig. 16p ger radhöjden 3,6 mm. Hög upplösning på skärmen och stort teckensnitt ger bättre resultat än låg upplösning och litet teckensnitt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med den upplösning du visat i inlägget är DPI-värdet 112 då diagonalen är 20". En storlek på typsnittet mellan 14p och 18p borde vara lämplig. 16p ger radhöjden 3,6 mm. Hög upplösning på skärmen och stort teckensnitt ger bättre resultat än låg upplösning och litet teckensnitt..

Jaså så är det inte i Windows åtminstone. Jag testade med jättehög upplösning och högt DPI-värde kanske 200 eller mer. Då blev skärmbilden bara på halva skärmen då jag startade om datorn. Jag använder inte litet teckensnitt när jag har min vanliga upplösning i Windows DPI 125. Jag använder storlek 14 punkter då. De som får läsglasögon tycker att min text är för stor. Men då har jag förklarat att jag ser inte mindre text för jag får inga bildskärmsglasögon.  Allt som inte är "normalt" måste förklaras för de "normala".  Jag läste en artikel om döva som hade rubriken "Född döv, född informatör. Här är en liknande text.

https://www.facebook.com/stockholmsdf/posts/409171409110298

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaE Skrev i inlägg #28: Jag hatar matte. Jag och en klasskompis till mej satt bara och skrattade på mattelektionerna när läraren berättade om derivata och linjära ekvationer. På matteproven grät min f.d. klasskompis som hade svårt för matte. Hon och jag fick en hel 1! i matte. Det motsvarar väl icke godkänt idag eller BC i äldre betygsskala?

 

Så då tillhörde du de som sitter och stör de andra eleverna som vill lära sig något genom att sitta och tramsa och flamsa utan att ta hänsyn till dina klasskamrater. Och du verkar stolt över det också annars hade du väl inte talat om vilket uselt betyg du fick.

Tyvärr har du ju fortsatt i samma stil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaE Skrev i inlägg #28: Jag hatar matte. Jag och en klasskompis till mej satt bara och skrattade på mattelektionerna när läraren berättade om derivata och linjära ekvationer. På matteproven grät min f.d. klasskompis som hade svårt för matte. Hon och jag fick en hel 1! i matte. Det motsvarar väl icke godkänt idag eller BC i äldre betygsskala?

 

Så då tillhörde du de som sitter och stör de andra eleverna som vill lära sig något genom att sitta och tramsa och flamsa utan att ta hänsyn till dina klasskamrater. Och du verkar stolt över det också annars hade du väl inte talat om vilket uselt betyg du fick.

Tyvärr har du ju fortsatt i samma stil

Det var inte så många elever i min klass som kunde bli störda... En av mina klasskompisar var döv och den andra hade hörapparater som hon kunde stänga av och räkna ostört. Vi var bara 4(!) stycken i min gymnasieklass.  Ingen som jag känner har haft nytta av derivata, linjära ekvationer, ekvationer, andra gradsekvationer och algebra. Namnen kommer jag ihåg! Vi räknade statestik också  minns jag. Det finns 3 sorters lögn. Lögn, förbannad lögn och statestik. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser dialogrutan ut i Firefox linux Mageia linux. DPI skall du ställa in till skärmens nativa (upplösning dividerat med bredd i tum). Skärmen kan inte visa högre upplösning. Lägre upplösning förstorar bilden men då visas endast en mindre del av bilden. Teckenstorleken anges i punkter (1p = 1/72 " = 0,3577...mm). 11p text blir 3,88 mm hög vid nativ DPI.

 

Om ett program låser sig i linux åtgärdar du det genom att öppna en virtuell terminal med tangentkominationen: CTRL + ALT + F2 (F3 - F6 fungerar likabra).

Logga in. Kör sedan kommandot ps -A | grep firefox. Firefox är här som exempel. Ersätt med namnet på det program, som hängt sig. Utdatat blir t.ex.: 27639 ?        00:43:32 firefox.

Kör sedan kommandot: kill -9 27639. Logga ut med exit och återvänd tii den grafiska miljön med CTRL + ALT + F1 eller CTRL + ALT + F7 (Varierar beroende på distribution).

Så här blir det på min Firefox I Linux.  :thumbsdown: Jag måste använda minikiksre  :thumbsdown:

/Maria

post-120863-0-91306600-1429000871_thumb.png

post-120863-0-70435400-1429000889_thumb.png

post-120863-0-44958300-1429000911_thumb.png

post-120863-0-84566000-1429000945_thumb.png

post-120863-0-88057100-1429000956_thumb.png

post-120863-0-15878900-1429000967_thumb.png

post-120863-0-00539600-1429000985_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall öka teckenstorleken. En sans-font passar bättre till skärm än en serif-font.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall öka teckenstorleken. En sans-font passar bättre till skärm än en serif-font.

Då ska jag testa detta. Hoppas det funkar. Jag tyckte 17 var stort men det var ju till Linux menyer och 12 var till webbläsaren. Men jag testar med 17 där också och byter teckensnitt. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju också ändra förstoringen på webbsidor i Firefox. Näst överst när man öppnar inställningsmenyn med knappen längst upp till höger.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju också ändra förstoringen på webbsidor i Firefox. Näst överst när man öppnar inställningsmenyn med knappen längst upp till höger.

 

LARSAS

Jo det kanske man kan göra om man orkar hålla med med förstoringsglas eeller kikare för att hitta den menyn. Detta trassel med förstoring har jag aldrig råkat ur för i Windows. :thumbsdown:

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...