Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dålig kontrast på text i webläsare


MariaE

Rekommendera Poster

Det är väldgt dålig kontrast på bokstäver i min webläsare på vissa sidor t.e.x. denna sida och på Google. Hur fixar man det?? Jag använder Linux webläsare Iceweasel. xfce4-panel 4.12.0

/Maria

 

post-120863-0-15663700-1428521383_thumb.png

post-120863-0-14416000-1428521406_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Det är väldgt dålig kontrast på bokstäver i min webläsare på vissa sidor t.e.x. denna sida och på Google. Hur fixar man det?? Jag använder Linux webläsare Iceweasel. xfce4-panel 4.12.0

/Maria

Det är bättre kontrast  på texten när jag surfar med min Windows dator... Finns det ingen bra webläsare som funkar till min Linuv version ? Midori funkar inte tyvärr. Den funkade till Linux Mint Rebecca. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva med att ta bort bocken rutan "Låt sidor använda egna färger ..." i Redigera>Inställningar>Innehåll>Färger .

Problemet beror på att sidskaparens val av färger.

Du kan även justera skärmens kontrast och gamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva med att ta bort bocken rutan "Låt sidor använda egna färger ..." i Redigera>Inställningar>Innehåll>Färger .

Problemet beror på att sidskaparens val av färger.

Du kan även justera skärmens kontrast och gamma.

Nu hoppas jag att jag kan bifoga några bilder. Jag har allt på engelska nu. Jag vet därför inte riktigt vilka menyer du menar.. :) I bland är texten lite för stor på visa ställen även för mej. I Windows är det lättare att ändra till högre upplösning  om inte allt får plats på skärmen. I windows kan man också använda Ctrl + för att få större text tilfälligt och minska med Ctrl -. Det kan jag inte göra nu eftersom jag surfar på min Linux dator. Jag måste böja mej fram för att se så jag skriver rätt och inte har  alltför många stavfel eftersom jag inte skriver detta med fetstil.

/Maria

post-120863-0-32775900-1428584678_thumb.png

post-120863-0-60210700-1428584730_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hoppas jag att jag kan bifoga några bilder. Jag har allt på engelska nu. Jag vet därför inte riktigt vilka menyer du menar.. :) I bland är texten lite för stor på visa ställen även för mej. I Windows är det lättare att ändra till högre upplösning  om inte allt får plats på skärmen. I windows kan man också använda Ctrl + för att få större text tilfälligt och minska med Ctrl -. Det kan jag inte göra nu eftersom jag surfar på min Linux dator. Jag måste böja mej fram för att se så jag skriver rätt och inte har  alltför många stavfel eftersom jag inte skriver detta med fetstil.

/Maria

 

 

Här fungerar Ctrl+ och Ctrl- i Firefoxwebbläsaren i Linux.

 

Här kan dokument förstoras och förminskas i LibreOffice i Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här fungerar Ctrl+ och Ctrl- i Firefoxwebbläsaren i Linux.

 

Här kan dokument förstoras och förminskas i LibreOffice i Linux.

Firefox gillar jag inte. Jag försökte ladda ner Chrome men det funkade inte konstigt nog... Det finns ingen programhanterare i min Linuxversion. 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fagerjas tips gällde inställningar i webbläsaren eftersom du skrev att du just hade problem i den, medan du är inne på inställningar för skrivbordet och fönster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fagerjas tips gällde inställningar i webbläsaren eftersom du skrev att du just hade problem i den, medan du är inne på inställningar för skrivbordet och fönster.

Vad heter dessa inställningar på engleska ? Men jag ska kolla i webbläsaren om det står något om colours eller settings, Browser settings kanske det heter?

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Maria!

Det är riktigt att Settings betyder Inställningar. Även om du inte gillar Firefox så kan du ju titta på bilden av hur det ser ut i min Firefox,

som är på engelska.

På Firefox startsida började jag med att klicka på "Options" (Val), längst ner till höger på startsidan.

I Options valde jag Content (Innehåll) och där ser du hur det ser ut hos mig, som inte har ändrat på standardinställningarna (the default settings)

post-55300-0-53831700-1428603640_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Maria!

Det är riktigt att Settings betyder Inställningar. Även om du inte gillar Firefox så kan du ju titta på bilden av hur det ser ut i min Firefox,

som är på engelska.

På Firefox startsida började jag med att klicka på "Options" (Val), längst ner till höger på startsidan.

I Options valde jag Content (Innehåll) och där ser du hur det ser ut hos mig, som inte har ändrat på standardinställningarna (the default settings)

attachicon.gifOptions Content i FF.jpg

Jag har ängnat halva kvällen åt att försöka få bra stil så att jag svara på inlägg här åtminstione... Vissa texter är alldeles för stora ... Jag råkade ställa in för högt DPI-värde . I Windows behöver man bara starta i felsäkert läge och ställa in nya värden om DPI-värdet råkar bli för högt. Texten i filen Bigsize5 är för stor även för mej.

 

Jag råkade köra ett script i Firefox därför gillar jag inte den webläsaren. När jag hade gjort det var jag tvungen att börja om med Linux Mint Rebecca för jag kom bara till Grub. Nu startar Linux alltid i Grub men den vanliga skärmbilden kommer fram efter ett tag. Men en gång startade det lite konstigt. Dessa bilder har jag på min andra dator. Jag har svårt at få stor text här också därför måste jag skriva med fetstil.

 

/Maria

post-120863-0-47622400-1428610513_thumb.png

post-120863-0-65024200-1428610566_thumb.jpg

post-120863-0-41574800-1428610701_thumb.png

post-120863-0-75349400-1428610785_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

St'll först in rätt DPI-värde. Mät skärmens bredd i tum (cm /2.54). Sedan dividerar du antalet vågräta pixel med skärmens bredd i tum. Resultatet är det korrekta DPI-värdet. Ju högre DPI-värde destu mindre blir texten. DEt kan du själv se på dina bifogade bilder att 150 DPI ger mindre text än 140 DPI (DPI står fär  dots per inch). Äka istället storleken på teckensnittet till t.ex. 14.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag råkade köra ett script i Firefox därför gillar jag inte den webläsaren.

Du råkade inte köra ett skript eftersom nästan alla webbsidor innehåller skript. Varenda sida du tar fram i Eforum innehåller många skript. Så sluta att haka upp dig på att ett skript hängde sig just när du använde Firefox, för det kan hända oavsett vilken webbläsare du använder. Det viktiga är att inte stänga av datorn när ett skript hänger sig, utan stänga av skriptet eller möjligen webbläsaren. Alla avstängningar av datorn med strömbrytaren kan leda till att filsystemet, Windows eller Linux blir skadat och slutar fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

St'll först in rätt DPI-värde. Mät skärmens bredd i tum (cm /2.54). Sedan dividerar du antalet vågräta pixel med skärmens bredd i tum. Resultatet är det korrekta DPI-värdet. Ju högre DPI-värde destu mindre blir texten. DEt kan du själv se på dina bifogade bilder att 150 DPI ger mindre text än 140 DPI (DPI står fär  dots per inch). Äka istället storleken på teckensnittet till t.ex. 14.

Jaså är det så i Linux ? Så är det inte i Windows ialafall. Jag har DPI-värde 125 i Windows DPI-värde 100 är alleles för smått. DPI-värden 150 går inte att använda alls för det blir för stort. När textstorleken är installd som den ska i Linux då ser jag bättre med den texten är texten i Windows.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du råkade inte köra ett skript eftersom nästan alla webbsidor innehåller skript. Varenda sida du tar fram i Eforum innehåller många skript. Så sluta att haka upp dig på att ett skript hängde sig just när du använde Firefox, för det kan hända oavsett vilken webbläsare du använder. Det viktiga är att inte stänga av datorn när ett skript hänger sig, utan stänga av skriptet eller möjligen webbläsaren. Alla avstängningar av datorn med strömbrytaren kan leda till att filsystemet, Windows eller Linux blir skadat och slutar fungera.

Men inget skript som jag har råkat köra här eller nån annastans har gjort att jag har varit tvungen att installera om operativsystemet . I Windows har jag ibland varit tvungen att starta om  i felsäkert länge. Jag vill inte lämna datorn på tills jag får svar här vad jag ska göra om jag gör fel på en viss sak. Jag kanske ska åka bort några dagar och då vil jag ju inte lämna datorn på för att det script har hängt sej. Jag vill inte ha datorn på på natten heller om jag kan undvika det. Jag kan få en del akut hjälp av några "datakunniga" personer som jag känner men inte så mycket. En "datakunnig person" kom direkt till mej när jag hade råkat vända bilden i  skärmen i Windows upp och ner.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag installerat Firefox och det blev inte större text med Ctrl + tyvärr . Men det blir det i Windows när jag använder Firefox eller Chrome. Jag måste ändra textstorleken i inlägget som jag skriver för att få större text. Det kanske blir konstigt om det är flera inlägg med större text. Det blir det när man skriver email iallafall och det kommer flera komentarer på samma ämne med större text. Därför brukar jag alltid försöka förstora texten i webläsaren.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojoj, hör ska jag försöka reda ut det hela rent tekniskt.

 

DPI är mycket riktigt Dotches Per Inches, antal punkter per ytenhet.

Ju fler punkter, desto mer detaljer kan visas givet att skärmen du har kan hantera punkttätheten.

Har du en text, en font, som är 10 punkter hög, vi ger den relativa måttet 1 vid DPI 100, den blir då relativt, vid DPI 150 0,5 hög.

 

Dvs ställa in DPI som stämmer med din skärm, ställ in zoom/font storlek som gör att du kan läsa.

med högre DPI och större font får du större chans att se vad sm står. Med lågt DPI och liten font måste fonten skalas om, förvanskas, och kan bli svårare att läsa.

 

OT: Firefox kraschar inte en dator, användaren gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men inget skript som jag har råkat köra här eller nån annastans har gjort att jag har varit tvungen att installera om operativsystemet . I Windows har jag ibland varit tvungen att starta om  i felsäkert länge. Jag vill inte lämna datorn på tills jag får svar här vad jag ska göra om jag gör fel på en viss sak. Jag kanske ska åka bort några dagar och då vil jag ju inte lämna datorn på för att det script har hängt sej. Jag vill inte ha datorn på på natten heller om jag kan undvika det. Jag kan få en del akut hjälp av några "datakunniga" personer som jag känner men inte så mycket. En "datakunnig person" kom direkt till mej när jag hade råkat vända bilden i  skärmen i Windows upp och ner.

/Maria

Just det inget skript någonsin eller någonstans orsakar att du behöver installera om operativsystemet. När ett skript hänger sig får du upp frågan om skriptet ska avbrytas eller få fortsätta att köras. Du väljer då att det ska avbrytas. Allt är klart och inget händer med datorn.

 

Däremot om du stänger av datorn med strömbrytaren när frågan kommer upp orsakar du att operativsystemet blir skadat, precis som vid alla andra tillfällen du stänger av med strömbrytaren utan att ha stängt av operativsystemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag installerat Firefox och det blev inte större text med Ctrl + tyvärr.

 

Ändrade du Default font (Det förvalda teckensnittet) och siffran i Size (se min bild)  i Firefox till lämpligare värden för dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Maria!

Det är riktigt att Settings betyder Inställningar. Även om du inte gillar Firefox så kan du ju titta på bilden av hur det ser ut i min Firefox,

som är på engelska.

På Firefox startsida började jag med att klicka på "Options" (Val), längst ner till höger på startsidan.

I Options valde jag Content (Innehåll) och där ser du hur det ser ut hos mig, som inte har ändrat på standardinställningarna (the default settings)

attachicon.gifOptions Content i FF.jpg

Vi har tyvärr inte samma version... Är detta Firefox i Linux?

Just nu använder jag min Windows dator. Då kan jag förstora med Ctrl+ som vanligt. Just nu använder jag webbläsaren Chrome. Jag kan förstora med Ctrl+ i Chrome också. Chrome är ju en "släkting" till Firefox men den har blå ikoner istället. :thumbsup:  

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det inget skript någonsin eller någonstans orsakar att du behöver installera om operativsystemet. När ett skript hänger sig får du upp frågan om skriptet ska avbrytas eller få fortsätta att köras. Du väljer då att det ska avbrytas. Allt är klart och inget händer med datorn.

 

Däremot om du stänger av datorn med strömbrytaren när frågan kommer upp orsakar du att operativsystemet blir skadat, precis som vid alla andra tillfällen du stänger av med strömbrytaren utan att ha stängt av operativsystemet.

Jag visste inte hur jag skulle få stopp på det helt enkelt och ingen av mina "datakunniga" personer var hemma. De hade nog inte kunnat ge ett bra svar iallafall för de kan inte Linux. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har tyvärr inte samma version... Är detta Firefox i Linux?

Nej, min bild är från Firefox i Windows 7. Menar du att du inte kan ändra på teckensnittet och dess storlek i din Firefox-version?

Då var det ju lite konstigt att fagerja, som ju också använder Linux, enligt vad jag har förstått, skrev att du skulle ändra på teckensnittet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solspindeln

Hej MariaE, detta är inget tekniskt, men jag känner för att skriva och Tacka för dina inlägg.

Det känns ibland irriterande när du inte håller tråden och svarar på den hjälp du får. Men alla gör vi på vårt egna personliga sätt, men att inte glömma den OERHÖRT VÄRDEFULLA HJÄLP vi får, och därmed respektera tillsägelser.

MariaE... som jag kände när du "dök upp" du är för bra för att vara sann, och jag gissar på att du jobbar på IDG.

 

Hur som... Tack MariaE jag håller mina Tummar för dig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag visste inte hur jag skulle få stopp på det helt enkelt och ingen av mina "datakunniga" personer var hemma. De hade nog inte kunnat ge ett bra svar iallafall för de kan inte Linux. 

/Maria

Det är inte speciellt för Linux utan samma meddelande om skript som hängt sig har jag fått många gånger i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej MariaE, detta är inget tekniskt, men jag känner för att skriva och Tacka för dina inlägg.

Det känns ibland irriterande när du inte håller tråden och svarar på den hjälp du får. Men alla gör vi på vårt egna personliga sätt, men att inte glömma den OERHÖRT VÄRDEFULLA HJÄLP vi får, och därmed respektera tillsägelser.

MariaE... som jag kände när du "dök upp" du är för bra för att vara sann, och jag gissar på att du jobbar på IDG.

 

Hur som... Tack MariaE jag håller mina Tummar för dig!

Nej jag jobbar inte på IDG. Ibland när tråden blir för lång är det lätt att glömma att svara på ett inlägg. Dessutom kanske jag har fått ett nytt problem som jag tänker fråga om när jag börjar skriva och glömmer bort att svara på ett inlägg som någon har skrivit. Men alla inlägg behöver inget svar tycker jag. Tänk om alla skulle svara på alla inlägg som någon har skrivit då skulle det bli jättemånga inlägg som bara innehåller "Tack vad bra!" "Tack en sån ska jag köpa " mm. Jag tror att en del inlägg av den typen tas bort av moderatorerna. Det är synd att man inte kan skriva persoliga svar till den som har frågat om något. Man kan bara skriva personliga meddelanden till moderatorerna.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...