Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 8.1 startar av sig själv


lebn

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har win 8.1 och datorn är bara några månader gammal. Tyvärr envisas den med att starta av sig själv.

Jag har avaktiverat Wake on Lan.

Jag har provat att ta bort modemstickan efter det jag stängt datorn. Datorn startar ändå.

***

Jag har försökt ta bort Windows Update mappen i Schemaläggaren, men den återplacerar mappen och alla poster

***. 

I mittenfönstret under Aktiviteter i Schemaläggaren, visas aktiviteterna/posterna och de jag inte kan ändra är:  Scheduled Start och Scheduled Start with Network.

Längst ner i samma mittenfönster under SYSTEM visas informationen: "Kör oavsett om användare är inloggad eller inte".

Om jag försöker redigera dessa poster under fliken Utlösare, så får jag meddelandet:

"Tjänsten Schemaläggaren är inte tillgänglig.Snap-in modulen Schemaläggaren kommer att försöka återansluta till den"

***

I Åtgärdscenter Windows Update har jag valt alternativet: "Sök aldrig efter uppdateringar".

(Jag uppdaterar själv, manuellt, när jag läst om någon viktig uppdatering)

***

Under Energiinställningar har jag i Avancerade inställningar / "Strömsparläge" inställningen: ALDRIG och "Tillåt väckningstimers" har jag satt till: INAKTIVERA.

***

Jag vet inte vad jag ska göra. I nuläget måste jag alltså rycka sladden ur väggen varje gång jag stänger datorn för att den inte ska starta av sig själv dagen därpå.

Tacksam för hjälp!

Leif

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Jag har själv stött på detta fenomen på både Windows 7 och Windows 8.1

 

Det jag gjorde då var att memorera exakt klockslag och veckodag/ar när datorn startade upp och sedan leta reda på just den tidpunkten i Schemaläggaren och då lyckades jag hitta vilken process som autostartade och tog bort denna.

 

Nu kommer jag inte exakt ihåg vad det var, men har för mig att det visst var någon process för att köra Windows update - trots att jag ställt in denna till manuell dvs. bara meddela mig, men hämta ingenting och kör automatiskt, men på något sett ville den starta upp datorn och kontrollera detta. Och det var exakt samma sak på båda datorerna med olika Windows 7/8.1

 

Jag hade för mig att jag hade skrivit ett inlägg i nån tråd tidigare om just detta, men jag kan tyvärr inte hitta igen det.

 

Och ja - jag hade också allting annat avstängt liksom du gjort med WOL, inga väckningstimers etc. men det spelade ingen roll.

Mvh

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du stänger av den genom att svepa högersida, Inställningar, Av/vila, Stäng av?

 

Finns andra vägar också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tack för era svar.

 

Hoppas fortfarande någon är mer insatt i själva operativsystemet och kan ge mer konstruktiva tips.

Leif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har gjort en hel del själv, du har fått några tips, om inget hjälper, och du inte anser du får den hjälp du önskar, så kanske det är dags att reklamera datorn istället, om den är så ny som du säger.

 

Dessa komplexa fel är inte så lätta att hitta.

 

Har detta fel varit från början när den köptes ny, eller har det kommit smygande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 


Du har gjort en hel del själv, du har fått några tips, om inget hjälper, och du inte anser du får den hjälp du önskar, så kanske det är dags att reklamera datorn istället, om den är så ny som du säger.

Dessa komplexa fel är inte så lätta att hitta.

Har detta fel varit från början när den köptes ny, eller har det kommit smygande?



Tack för ditt svar. Ja, jag har läst artikeln o i loggboken är start noterad som okänd anledning. Du har rätt, jag har garanti kvar på pcn men lämnar ogärna in då risken är att jag får en formaterad dator tillbaks o alla mina program etc är borta. Och som svar på när problemet dykt är svårare att säga då jag första månaden hade datorn igång varje dag men senaste tiden har jag inte använt den så flitigt och det är då/nu jag upptäckt felet.
Leif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, Vi får väl försöka tänka lite mer, men som sagt, dessa typer av fel, är svåra att lokalisera tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Har du försökt att göra det som jag föreslog i inlägg #2

Det var så jag gick till väga när jag löste mina problem på två olika datorer och med två olika Windows 7 och 8.1, som till mångt och mycket liknar ditt.

 

Jag anser inte att stänga av datorn via en separat switch är lösningen, helt oavsett att det sparar energi, rotorsaken är inte löst och så klart vill man att allt skall fungera.

 

Sedan skulle det vara intresant vad du har för BIOS inställningar som kan gå att ändra på.

Vilkent fabrikat och modell är det?

Ibland under Bios setup > Power settings eller liknande kan det finnas saker som skall ändras från enable till disable.

 

Hur du kommer in i Bios Setup meny framgår i din manual eller direkt på bildskärmen vid uppstart.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har gjort det du föreslog o som jag skrev ursprungligen har jag försökt ta bort windows update mappen från schemaläggaren där jag kan se att planerad nästa start är dan efter aktuell dag kl 16.25 men trots att jag tar bort hela mappen, återskapar win den. I Bios har jag kollat power management o där finns bara EuP 2013 (enabled) och Restore after AC Power Loss (power off). Mitt Bios heter Military Class 4, men trots att jag alltså inte haft modem stickan i, efter det jag stängt datorn, startar den ändå.

Mysteriet kvarstår således.

Leif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat nätverkskortet, så det inte där finns något wake on lane aktiverat?

 

Har själv mina avaktiverade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har gjort det du föreslog o som jag skrev ursprungligen har jag försökt ta bort windows update mappen från schemaläggaren där jag kan se att planerad nästa start är dan efter aktuell dag kl 16.25 men trots att jag tar bort hela mappen, återskapar win den. I Bios har jag kollat power management o där finns bara EuP 2013 (enabled) och Restore after AC Power Loss (power off). Mitt Bios heter Military Class 4, men trots att jag alltså inte haft modem stickan i, efter det jag stängt datorn, startar den ändå.

Mysteriet kvarstår således.

Leif

Du får nog låta bli att ta bort från schemaläggaren utan i stället ändra till en tid när datorn brukar vara igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja, jag har gjort det du föreslog o som jag skrev ursprungligen har jag försökt ta bort windows update mappen från schemaläggaren där jag kan se att planerad nästa start är dan efter aktuell dag kl 16.25 men trots att jag tar bort hela mappen, återskapar win den. I Bios har jag kollat power management o där finns bara EuP 2013 (enabled) och Restore after AC Power Loss (power off).

Här har du nånting...?

Ok.

Du skall inte försöka ta bort den mappen, endast utlösaren i schemaläggaren; den som bestämmer vad, hur och när.

Jag är ledsen att jag inte kan direkt guida dig, men jag vet att jag löst mina problem på detta sätt.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Markera processen och dess utlösare >  dubbelklicka  på denna > i fliken Händelse > i rutan åtgärder > markera raden > klicka redigera => ta bort alt som står där och klicka Ok > Ok hela vägen ut.

Starta om datorn.

 

Obs! Viktigt att skapa en Systemåterställning innan.

http://support.hp.com/se-sv/document/c03529023

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att sätta en tid när datorn är igång löser inte problemet eftersom den inte är igång varje dag! Vilket inbebär att den går igång av sig själv. Fabriksinställningen är ju: Kör oavsett om användare loggat in eller inte.

Flyfisherman, om du läser mitt första inlägg ser du att det inte går att redigera dessa poster. Det går att inaktivera, även ta bort, det går som sagt att ta bort även hela mappen med alla poster/händelser, men INTE redigera. Och om jag inaktiverar, eller tar bort, så lägger win tillbaka posterna. Den lägger även tillbaka hela mappen, om jag tömmer alla händelser o därefter tar bort mappen.

Jag har gått igenom hela windows samtliga mappar o kollat händelserna i resp mapp. Jag tror problemet hänger samman med win update, kanske win defender också, men eftersom jag har Panda antiv program är iaf inte Defender igång. Det stänger ju ner sig i win 8, i win 7 kunde jag däremot ha både antiv o Defender igång samtidigt.

Jag vill tacka för alla svar o tips, men som flera har varit inne på - problemet är verkligen komplicerat o det är trist att microsoft tillverkar datorer som tagit kommandot över människan. Det borde vara tvärtom.

Leif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Du skall inte sätta en tid, bara kontrollera en tid och sedan...

 

Ok. Men vi börjar med att:

Har du både Panda och Windows Defender igång är det upplagt för trubbel, inte minst systemresurser som upptas i onödan. Och Windows Defender har som standard att söka efter uppdateringar i tid och otid.

 

Börja med att avaktivera Windows Defender, eftersom Panda är rejält mycket bättre.

Så här gör du: http://www.eightforums.com/tutorials/21962-windows-defender-turn-off-windows-8-a.html

 

Starta om datorn efteråt.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om du såg att jag skrev: ..."men eftersom jag har Panda antiv program är iaf inte Defender igång. Det stänger ju ner sig i win 8..."

Jag har alltså inte Defender igång, bara Panda.

Det jag tycker är konstigt är att jag kan öppna Schemaläggaren/Utlösaren/Redigera under Windows Update/ Scheduled Start (som alltid står i redo läge) och i det nya fönstret sätta en ny tid tex 2020-01-01 - MEN  jag kan alltså INTE OK mig ur fönstret.

Redigering är alltså inte åtkomlig för mig, samtidigt som den erbjuder tjänsten/möjligheten att redigera.

Så Flyfisherman -  nu undrar jag, kan du verkligen REDIGERA och ÄNDRA Windows Update/ Scheduled Start och därefter OK dig ur redigeringsläget och därmed faktiskt ställa en ny tid?

Leif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...