Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Videobandspelare fungerar inte


Ahulthen

Rekommendera Poster

Jag har en gammal vhs-spelare ,Funai 31A-850. Visar inga tecken att den är  hel när elsladden är inkopplad.Det finns ingen powerknapp på själva spelaren utan där finns bara eject,stop,play,spolning och function och channel. På fjärrkontrollen finns det en powerknapp,men fjärrkontrollen fungerar inte  alls,troligtvis på grund av det har gått sönder i den del där batterierna sitter.Det ska vara två batterier i fjärrkontrollen,där det ena batteriet ska sitta  så har polens fjädrar helt gått sönder och ser nästan ut  som lite rost. Spelarens display är helt död. 

 

Mina frågor; 1   Eftersom fjärrkontrollen är trasig (och inte kan testa powerfunktionen) skulle det hjälpa om jag köpte en ny fjärrkontroll eller är vhs-spelaren helt död  ?

2  Om Spelaren inte fungerar alls finns någon metod att få ut ett vhs-band ur spelaren när spelaren inte får någon el ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sådan gammal VHS, som då är misstänkt trasig, lär inte löna sig att laga.

Att försöka hitta en helt/ny fjärrdosa lär bli ett detektivarbete, även om det kanske går.

Om man utgår ifrån att själva spelaren är helt död/trasig, och du absolut vill ha bandet, så är det nog bara att plocka isär spelaren och ta ur bandet på så sätt.

 

Finns säkert någon reparatör inom området, som kan laga, men det lär kosta antagligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inget intresse av att reparera . Det finns fjärrkontroller för Funai att köpa,men det är osäkert om de fungerar med min spelare. Så dödförklarar jag spelaren .

 

Förresten finns det något sett att föra över vhs till en dator utan att gå via en vhs-spelare ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ha en enhet som kan spela av VHS kassetten, sedan rätt kablage och program till datorn för att kunna spela in digitalt, men har hållit på för lite med just detta, så det får någon annan försöka lösa åt dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://tinyurl.com/p4h9lq8

http://tinyurl.com/pgu3u9t

Här finns lite tips om vad du behöver för att överföra Video till Dator och bränna som DVD. Det är enkelt när man väl kommit igång. Jag har överfört mycket från Video till DVD och även från kassettband till CD. Kjell&Co är en guldgruva för allt man behöver de har butiker över hela landet. Har även gett ut böckerna "Hur funkar det" Som även ligger på deras hemsida. Bara skriv i Kjells sökruta Hur funkar det så får du fram det.

Lycka till med dina projekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kolla "fjärren", om du har en mobil med kamera eller en digital dito.

Du startar mobilen/kameran och riktar den mot lysdioden(infraljus) på fjärren och trycker på någon knapp och det ska blinka i kameran, då funkar fjärren.

Du kan prova med en som du vet fungerar först, gäller även de nya mössen som inte lyser rött längre undertill.

För att ev. få ut en kassett ur spelaren så får du öppna den och backa drivningen manuellt med något verktyg  eller där du kan komma åt med ett finger.

Kan vara så att drivremmar är torkade efter så lång tid så kan bli lite lurigt om man inte gjort/vet hur drivningen funkar.

Hissen som matar ut kassetten fungerar bara när bandet är helt inne i kassetten, och man fortsätter att snurra på drivningen tills den börjar jobba för att spotta ut kassetten, och då bör den komma ut ur facket med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför måste datorn vara inblandad? Det finns DVD-video-brännare numera som kan spela in direkt på DVD-R/RW. Bäst att testa med  vanliga DVD-R/RW. Det kanske funkar att spela in på Vinyl-DVD-R eller små  skivor. Jag har inte provat. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför måste datorn vara inblandad? Det finns DVD-video-brännare numera som kan spela in direkt på DVD-R/RW. Bäst att testa med  vanliga DVD-R/RW. Det kanske funkar att spela in på Vinyl-DVD-R eller små  skivor. Jag har inte provat. 

/Maria

Visst finns det det sådana, men då måste man köpa en  VHS/DVD- brännare först, dom är inte så billiga direkt, en snabbsökning säger från 2800:- och uppåt, idag är det mycket enklare och bättre att lägga sådant direkt på en hårddisk, så slipper man hålla på med en massa lösa skivor, speciellt om det gäller mycket som ska kopieras över, varför ska vi inte utnyttja den digitala tekniken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Mina frågor; 1   Eftersom fjärrkontrollen är trasig (och inte kan testa powerfunktionen) skulle det hjälpa om jag köpte en ny fjärrkontroll eller är vhs-spelaren helt död  ?

2  Om Spelaren inte fungerar alls finns någon metod att få ut ett vhs-band ur spelaren när spelaren inte får någon el ?

 

 

 

En sådan gammal VHS, som då är misstänkt trasig, lär inte löna sig att laga.

 

 

Finns säkert någon reparatör inom området, som kan laga, men det lär kosta antagligen.

 

 

Har inget intresse av att reparera 

 

Förresten finns det något sett att föra över vhs till en dator utan att gå via en vhs-spelare ?

 

 

 

För att ev. få ut en kassett ur spelaren så får du öppna den och backa drivningen manuellt med något verktyg  eller där du kan komma åt med ett finger.

 

 

Kan vara så att drivremmar är torkade efter så lång tid så kan bli lite lurigt om man inte gjort/vet hur drivningen funkar.

 

Hissen som matar ut kassetten fungerar bara när bandet är helt inne i kassetten, och man fortsätter att snurra på drivningen tills den börjar jobba för att spotta ut kassetten, och då bör den komma ut ur facket med.

 

Precis som "dataräddning" handlar det om vad det är värt.

VHS-bandet i videospelaren, vad finns på det etc..?

 

 

Låt videobandspelaren stå på ett tag, vissa komponenter behöver matning ett bra tag innan de plötsligt vaknar till liv.

Sen är risken som Vedex skriver att det helt enkelt går för trögt mekaniskt i den och då kommer den i princip slå en säkring så fort du försöker spela eller starta.

 

Plocka ut en VHS lyckades inte jag med utan att bandet fick sig en törn men det berodde på att jag inte "klurade ut" hur man skulle backa just denna spelare eftersom man fick demontera ner den för att iht  kolla hur allting satt. När den är nedtryckt och filmen  framdragen med en rad stag, leder som rör sig motsatt och olika riktningar  går det liksom inte bara trycka in ett finger och tro bandet hoppar ut oskatt. 

 

Du måste först få in filmen helt i kassetten spänt.

Sen är det ett stag som ska falla tillbaka och sänker ner "locket" igen

Innan det är lönt att få upp den ur hissen

 

Lämna in den (vem håller ens på med sånt nu för tiden? )   om du är osäker.

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst finns det det sådana, men då måste man köpa en  VHS/DVD- brännare först, dom är inte så billiga direkt, en snabbsökning säger från 2800:- och uppåt, idag är det mycket enklare och bättre att lägga sådant direkt på en hårddisk, så slipper man hålla på med en massa lösa skivor, speciellt om det gäller mycket som ska kopieras över, varför ska vi inte utnyttja den digitala tekniken?

Man ska ha så lite viktiga filer som möjligt på hårddisken. En hårddisk kan krascha även om man har koll på spin up time. Dessutom så får man större bild om man använder TV för att se sina gamla VHS-filmer.  Texten på utländska program blir också större. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska man då ha dator till om man inte kan spara allt av värde på hårddisken! Det bär så jag använder min dator för att slippa en massa papper och annat så ligger allt på hårddisken,

Sedan är det viktigaste av allt när man har dator att ta backup på hårddisken annars förlorar man ju allt om hårddisken pajar. Själv har jag en NAS med 2x 3TB hårddiskar som backup plus en extern hårddisk en LaCie på 1TB . Den är inte större än att den går ner i en ficka så man kan bära den med sig om det skulle behövas.Så Glöm INTE backupen den är det viktigaste!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska ha så lite viktiga filer som möjligt på hårddisken. En hårddisk kan krascha även om man har koll på spin up time. Dessutom så får man större bild om man använder TV för att se sina gamla VHS-filmer.  Texten på utländska program blir också större. 

/Maria

Man har sina filer på hårddisken och gör backuper regelbundet.

Sen kan du använda TV:n för att se filmer på hårddisken också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gott folk, spinn inte vidare på den OT-del som MariaE startat. Vidare glidning i den riktningen och jag rensar tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...