Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Engelska och svenska blandat på min Linuxdator :-(


MariaE

Rekommendera Poster

Nu har jag fått engelska och svenska blandat på min Linuxdator. Jag tror inte att det försvinner om jag bara ändrar inställningarna för tangentbord till se och en_GB.UTF-8. Jag måste nog installera om allt  :angry: Eller finns det nån bot på detta utan att installera om?

Jag accepterar några program på svenska men då ska de vara helt på svenska. Svenska tecken funkar inte heller.

 

/Maria

post-120863-0-02005400-1428313272_thumb.jpg

post-120863-0-73432100-1428313284_thumb.jpg

post-120863-0-70857200-1428313309_thumb.jpg

post-120863-0-10502100-1428313321_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det så direkt efter installationen eller vad gjorde du som orsakade det hela?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Det ska säkert finnas möjlighet att ändra förvalt språk någonstans i inställningarna.

 

Du behöver säkert inte installera om för en sådan småsak. Hos mig är det också lite blandat. Allt kan säkert inte översättas korrekt. Så länge allt fungerar bryr jag mig inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det kanske mer handlar om att versionen inte är helt översatt, det är ju en ganska liten, enkel version, så jag är inte helt överraskad .

 

Den version jag snabbinstallerade hos mig förra veckan, har också lite blandat med språken, jag valde standard-inställning för alla val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått engelska och svenska blandat på min Linuxdator. Jag tror inte att det försvinner om jag bara ändrar inställningarna för tangentbord till se och en_GB.UTF-8. Jag måste nog installera om allt  :angry: Eller finns det nån bot på detta utan att installara om

 

/Maria

    Det är min uppfattning att du måste installera om för att ändra till engelsk språkversion med svenskt tangentbord.

 

Möjligen kan du ändra tangentbordslayouten till svenskt (inställningar---tangentbord) men någon möjlighet att ändra språk har jag inte hittat.

 

Jag har den här versionen Mx-14 installerad med engelsk språkversion och svenskt tangentbord på en testdator.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det kanske mer handlar om att versionen inte är helt översatt, det är ju en ganska liten, enkel version, så jag är inte helt överraskad .

 

Den version jag snabbinstallerade hos mig förra veckan, har också lite blandat med språken, jag valde standard-inställning för alla val.

Men jag tycker att det borde gå att få engelska som standardspråk åtminstone. De flesta versioner till program kommer ju ursprungligen från USA. Så var det med Windows versionerna iallafall. Först kom de på engelska och sen på svenska. Men eftersom jag befinner mej i Sverige så måste jag välja svenskt tangentbord och svenskt datumformat och svensk tid. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

    Det är min uppfattning att du måste installera om för att ändra till engelsk språkversion med svenskt tangentbord.

 

Möjligen kan du ändra tangentbordslayouten till svenskt (inställningar---tangentbord) men någon möjlighet att ändra språk har jag inte hittat.

 

Jag har den här versionen Mx-14 installerad med engelsk språkversion och svenskt tangentbord på en testdator.

 

LARSAS

Är alla menyer på engelska då ? I min version är det blandat :-( Det irriterar mej.

/Maria

 

:thumbsdown:  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det så direkt efter installationen eller vad gjorde du som orsakade det hela?

Det blev så när jag var tvungen att välja svenskt tangentbord, svenskt datumformat och svensk tid. Jag har svenskt datumformat och annat i min Windows dator och där är allt på engelska utom webbläsaren Chromium som jag använder nu tyvärr.  :thumbsdown:  

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är alla menyer på engelska då ? I min version är det blandat :-( Det irriterar mej.

/Maria

 

:thumbsdown:  

  Ja den engelska versionen är helt på engelska.Den svenska språkversionen är inte helt på svenska.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  Ja den engelska versionen är helt på engelska.Den svenska språkversionen är inte helt på svenska.

 

LARSAS

Jag trodde att jag laddade ner den engelska versionen. Men det gjorde jag inte verkar det som. Jag måste nog börja om... Så som det är nu kan det inte vara. :thumbsdown:

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att jag laddade ner den engelska versionen. Men det gjorde jag inte verkar det som. Jag måste nog börja om... Så som det är nu kan det inte vara. :thumbsdown:

/Maria

 

 

  Ja den engelska versionen är helt på engelska.Den svenska språkversionen är inte helt på svenska.

 

LARSAS

Nu håller jag på att ladda ner den engelska versionen hoppas jag från denna sida...

http://sourceforge.net/projects/antix-linux/postdownload?source=dlp

Men det måste ju vara svenskt tangentbord och svensk tid annars blir det inte så bra. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inget behov att installera om. Linux är mångspråkigt. Byta standard tangentsbordlayout kan du göra genom att redigera filen /etc/sysconfig/keyboard eller med kommandot setxkbmap. Locale skall vara SV_SE.UTF-8.

http://askubuntu.com/questions/209597/how-do-i-change-keyboards-from-the-command-line

https://www.howtoforge.com/changing-language-and-keyboard-layout-on-various-linux-distributions

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inget behov att installera om. Linux är mångspråkigt. Byta standard tangentsbordlayout kan du göra genom att redigera filen /etc/sysconfig/keyboard eller med kommandot setxkbmap. Locale skall vara SV_SE.UTF-8.

http://askubuntu.com/questions/209597/how-do-i-change-keyboards-from-the-command-line

https://www.howtoforge.com/changing-language-and-keyboard-layout-on-various-linux-distributions

Hoppas det funkar i min version också...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu håller jag på att ladda ner den engelska versionen hoppas jag från denna sida...

http://sourceforge.net/projects/antix-linux/postdownload?source=dlp

Men det måste ju vara svenskt tangentbord och svensk tid annars blir det inte så bra. 

/Maria

    Varför håller du på att ladda ner en ny version,den skivan du har duger ju för att installera engelsk version.Driver du med mej? Du kanske ändå är ett troll?

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

    Varför håller du på att ladda ner en ny version,den skivan du har duger ju för att installera engelsk version.Driver du med mej? Du kanske ändå är ett troll?

 

LARSAS

Jag trodde att jag av misstag hade laddat ner en "svensk" version. Nu har jag kommit på att jag kan inte använda denna version. Det går inte att få stor text i menyerna. Däremot går det att få stor text på vissa andra saker. Programmet är inte kompatibelt med mej. :angry: Jag testade med upplösning 640x 480 som var det minsta tror jag . Men menyerna blev inte så mycket större. :thumbsdown: I det fallet var Linux Mint bättre. :thumbsup:  Men sen blev det ju fel med uppdateringarna... 

/Maria

post-120863-0-31287500-1428350913_thumb.png

post-120863-0-10795500-1428350958_thumb.png

post-120863-0-45036800-1428350990_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Deta kanske är lösningen på problmet...

http://magnifier.sourceforge.net/#download

Jag testar detta senare...

/Maria

Det verkar bara finnas till Windows och till Linux är det en *.tar fil som måste kompileras har jag fått veta. Jag har inte fått nån bra beskrivnig på hur jag ska göra ... Jag har bara fått alternativ till andra länkar där samma filer finns som inte behöver kompileras... Då har jag laddat ner dessa filer istället. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt har dina två senaste inlägg något att göra med att du har både engelska och svenska i datorn?

Vänligen håll dig till ämnet.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt har dina två senaste inlägg något att göra med att du har både engelska och svenska i datorn?

Vänligen håll dig till ämnet.

 

Cecilia

Moderator

För att kunna använda en dator bra så måste man kunna se vad man gör. Om man inte kan se då måste man ha talsyntes eller punktskriftsdisplay. Jag måste nog installera om Linux för att bara få engelska på datorn. T.o.m. Midnight commander är på svenska :thumbsdown:

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste nog installera om Linux för att bara få engelska på datorn. T.o.m. Midnight commander är på svenska :thumbsdown:

So what? Svenska är väl det språk du förstår bäst. Vill man förbättra sin engelska så finns det hur mycket som helst på nätet att göra det med. Orsaken till att jag själv har flera program på andra språk än svenska är att jag misstänker att en del program är taffligt översatta och att jag därför föredrar att se originaltexten för att förstå bättre. Jag störs inte det minsta av att mitt operativsystem är på svenska med vissa inslag av engelska.

 

Men läs noga vad fagerja och Larsas har skrivit härovan och följ deras råd och instruktioner!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

So what? Svenska är väl det språk du förstår bäst. Vill man förbättra sin engelska så finns det hur mycket som helst på nätet att göra det med. Orsaken till att jag själv har flera program på andra språk än svenska är att jag misstänker att en del program är taffligt översatta och att jag därför föredrar att se originaltexten för att förstå bättre. Jag störs inte det minsta av att mitt operativsystem är på svenska med vissa inslag av engelska.

 

Men läs noga vad fagerja och Larsas har skrivit härovan och följ deras råd och instruktioner!

Men jag störs av det. Dessutom verkar det omöjligt att få större text i vissa menyer... Men Vinux borde vara kompatibelt med mej.,, En av orsakerna till att jag också vill ha de flesta program på engelska är att många svenska program är dåligt översätta. Men Vinux version 4.0 på engelska kanske är för hög version för min dator just nu ??

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kunna använda en dator bra så måste man kunna se vad man gör. Om man inte kan se då måste man ha talsyntes eller punktskriftsdisplay.

 

 

Dessutom verkar det omöjligt att få större text i vissa menyer...

Starta då en ny tråd där du frågar hur du får större text i stället för att smyga in det i en annan tråd. Då syns din fråga mycket bättre och sannolikheten för svar ökar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta då en ny tråd där du frågar hur du får större text i stället för att smyga in det i en annan tråd. Då syns din fråga mycket bättre och sannolikheten för svar ökar.

Jag har redan kommit på att det inte funkar att få stor text i alla menyer. Därför jag har laddat ner Vinux. Det går inte att få stor text på alla saker i Windows heller men i Windows finns skärmförstoraren. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar bara finnas till Windows och till Linux är det en *.tar fil som måste kompileras har jag fått veta. Jag har inte fått nån bra beskrivnig på hur jag ska göra ... Jag har bara fått alternativ till andra länkar där samma filer finns som inte behöver kompileras... Då har jag laddat ner dessa filer istället. 

/Maria

Programmet är färdigt kompilerat. Deär bara att packa upp med: tar -xjvf magnifier-linux-3.5.tar.bz2

Då skapas en katalog magnifier-linux-3.5. Gå in i katalogen med: cd magnifier-linux-3.5

Installera med: ./install.sh som root eller med sudo

Programmet startas med kommandot: vmg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet är färdigt kompilerat. Deär bara att packa upp med: tar -xjvf magnifier-linux-3.5.tar.bz2

Då skapas en katalog magnifier-linux-3.5. Gå in i katalogen med: cd magnifier-linux-3.5

Installera med: ./install.sh som root eller med sudo

Programmet startas med kommandot: vmg

Ska jag skriva detta i bashprompten? Kan jag packa upp det från vilken katalog som helst ? 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...