Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konstig dator och en massa felmeddelanden


byggfast

Rekommendera Poster

När jag startar datorn så kommer det upp bcmwltry.exe powprof.dll inte kunde hittas

 

Och när jag försöker att scanna med frst.exe så vill det inte starta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur länge har det varit så här?

Gjorde du något särskilt vid datorn innan det började, t ex installerade något?

Eller hände det något i datorn, t ex en krasch?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger datorn att filen bcmwltry.exe powprof.dll inte kunde hittas eller är det bcmwltry.exe och powprof.dll som inte kunde hittas ?

 

Den första bcmwltry.exe, har med ditt trådlösa nätverkskort att göra i så fall, den andra är en Windows fil i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du svarade inte på hur länge det har varit så här men om det började hyfsat nyligen kan du pröva med en systemåterställning till en dag innan det började.

 

Hur man gör en systemåterställning beror på vilken Windows-version man har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit bortrest men hemma igen, därav sent svar.

 

Ett par veckor, har provat att göra systemåterställning men det står bara

 

"Systemåterställning kan inte skydda datorn. Starta om datorn och kör sedan Systemåterställning igen"

 

Har provat att starta om datorn men samma felmeddelande kommer upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du inte svarar på om det är en eller två filer som svarar "fel", så tolkar jag som det är två olika, och då är den första "bcmwltry.exe" som har med ditt trådlösa nätverkskort att göra.

 

Pröva att installera om drivrutinerna för det trådlösa kortet, och se om något av felen försvinner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 2006

Windows XP eller Windows Vista om du menar att operativet är från 2006 ?

XP kom 2001 och Vista kom 2007?

 

Vet du inte vilket du har, så kan du högerklicka på "Din dator" och klicka på Egenskaper, så står det där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.
Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Om du inte hittar något får du skriva vad det står för artikelnummer för hårddisken i Enhetshanteraren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kommer från Hitachi och deras testprogram "Drive Fitness Test" finns här: http://www.hgst.com/support/downloads/legacy-downloads#DFT

Du laddar ner "CD image" och bränner den som avbild på en CD-skiva. Sen ska du starta datorn från CD-skivan i stället för från hårddisken.

Läs också "Drive Fitness Test User's Guide" som finns på samma sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket program bränner jag image med?

 

Har provat med FreeISOBurner med fick något meddelande om hårdvarufel och bränningen avbröts

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket program bränner jag image med?

 

Har provat med FreeISOBurner med fick något meddelande om hårdvarufel och bränningen avbröts

Förslagsvis ImgBurn

 

http://download.imgburn.com/SetupImgBurn_2.5.8.0.exe

 

Tillägg: Felmeddelandet kan ju bero på just det felmeddelandet säger - hårvarufel, alltså disken du ska testa.

Bra om du kan ladda ner och bränna på annan dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först kan du ju pröva om datorn redan är inställd så att CD-skivor har högre prioritet än hårddisken. Men om inte behöver du ändra antingen i BIOS eller i en särskild Boot-meny. Normalt står det på första skärmbilden som visas efter start av datorn vilken tangent man ska trycka på, t ex "Press Del to Enter Setup" eller "F12 = Boot Order".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lyckats att  bränna det på en cd, och startat upp datorn ifrån cd:n sedan komm det upp 2 olika alternativ att välja på

1. SCSI and ATA support

2. ATA support only

 

Jag har provat att välja båda men det står bara Loading DFT...

Är det bara att vänta? Har väntat sedan i går eftermiddag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är något fel, för så lång tid ska det inte ta. Sen om felet beror på att ISO-filen fick överföringsfel, fel under bränningen, repor etc. på skivan. dålig CD-spelare eller något annat vet jag inte. Det kan ju vara många problem med en 9 år gammal dator.

 

Eftersom inget tyder på att det skulle ha med skadliga program att göra passar jag dessutom på att flytta tråden till XP-forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...