Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

USB docka funkar konstigt


kaspano

Rekommendera Poster

Hejsan jag har en deltaco usb dockningstation. Problemet är att den inte funkar när jag kopplar in min 4 TB hårddisk till datorn.

 

Den funkar när jag kopplar in 0.5 TB, 1 TB och 2 TB hårddiskar men inte när jag kopplar in 4 TB hårddisken. Datorn har win 8.1 OS.

 

Som övrigt  att notera så funkar det att ansluta samtliga hårddiskar ( inklusive 4 TB hårddisken ) på en annan dator som OCKSÅ har win 8.1 OS.

 

På den datorn 4 TB hårddisken inte funkar så beter den sig så här:

 

Datorn gör ett ljud som att den hittar en enhet. Men när jag väl är i den här datorn så syns inte hårddiskens storlek. Ungefär som att den behöver formateras men det behöver den inte eftersom den är redan formaterad och funkar  på andra win8 datorn. Sen efter kanske 10 sekunder försvinner hårddisken ur sikte. Och sen vänta 20 sekunder till så kommer hårddisken upp igen. Dock går det inte att öppna den eller göra nånting alls med den under tiden den är synlig.

 

Nån som har någon aning vad som är problemet ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Eftersom du inte skriver vilken modell av Deltaco du har så gissar jag att din modell helt enkelt inte stöder 4 TB hårddiskar.

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Eftersom du inte skriver vilken modell av Deltaco du har så gissar jag att din modell helt enkelt inte stöder 4 TB hårddiskar.

 

Thomas

 

Men samma enhet tycks fungera med en annan dator.

 

Som övrigt  att notera så funkar det att ansluta samtliga hårddiskar ( inklusive 4 TB hårddisken ) på en annan dator som OCKSÅ har win 8.1 OS.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.howtogeek.com/193669/whats-the-difference-between-gpt-and-mbr-when-partitioning-a-drive/

 

Förklaringen kan vara att datorn som kan läsa 4TB disken (via dockan) är GPT partitionerad.

 

Den dator som det inte fungerar på är kanske MBR partitionerad.

 

Titta i diskhanteringen!

 

LARSAS

 

Spelar det verkligen någon roll hur systemdisken i resp. dator är partionerad?

(För att kunna läsa eller inte läsa en extern disk)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar det verkligen någon roll hur systemdisken i resp. dator är partionerad?

(För att kunna läsa eller inte läsa en extern disk)

Jag tycker inte att det är orimligt GUID partionstabell (GPT)påverkar möjligheten att läsa 4TB externa diskar anslutna till datorn.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar ingen info där att partitionstabellen på en disk skulle påverka användningen av externa diskar..

 

Men jag vet inte själv hur det fungerar, därav min fråga i inlägg 5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Hittar ingen info där att partitionstabellen på en disk skulle påverka användningen av externa diskar..

 

Men jag vet inte själv hur det fungerar, därav min fråga i inlägg 5.

Nej, men däremot framgår det av artikeln att MBR bara kan hantera upp till 2TB-diskar, vilken gräns inte finns för GPT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...