Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

1800-tals väggklocka "slår" fel


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Har ett äldre väggur 1800 tal Silecia urverk - allt är bra förutom att den inte "slår" som den ska. Normalt skall ju en klocka slå vid exempelvis 16.00, 4 slag. Denna slår istället 4 slag kvartöver 15.00 osv.

Kan man själv fixa detta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah!

Äntligen..

Har väntat på en ny tråd av dig, Dag!

 

Du har så intressanta "projekt" som mycket väl väger över "annat" här på eforum!

 

Funderar bara högt:

 

Går det inte att lossa visarna?

Brukar ju vara en liten "tumskruvsmutter".

 

Och då flytta visarna till "rätt" klockslag?

Alltså inte bara "ställa" visarna, utan flytta dem när de är lösa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ett gammalt urverk analogt urverk, så ska man kanske inte meka själv, finns ju rätt många delar i ett sådant, risken är stor att man gör saken värre, om man inte vet hur det fungerar/är uppbyggt.

 

Sedan är frågan, är det slagen som inte stämmer eller visarna som inte står rätt?

 

Skulle nog först rådfråga en urmakare för säkerhets skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Ah!

Äntligen..

Har väntat på en ny tråd av dig, Dag!

 

Du har så intressanta "projekt" som mycket väl väger över "annat" här på eforum!

 

Funderar bara högt:

 

Går det inte att lossa visarna?

Brukar ju vara en liten "tumskruvsmutter".

 

Och då flytta visarna till "rätt" klockslag?

Alltså inte bara "ställa" visarna, utan flytta dem när de är lösa.

Haha - vet inte om man skall tolka det som en sarkasm eller komplimang :-) / som sagt - den går perfekt - men du menar att jag skall lossa visarna och prova igen - trots att det "ser rätt ut"?

post-54989-0-06945900-1428253081_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där ser ut som att det räcker med att lossa på visarna, och ställ rätt, utgå ifrån bägge kl 12, sedan ställer du klockan bara med den stora visaren.

 

Snygg urtavla :thumbsup:

 

Edit: Om inte visarna sitter fast på centrum-axeln, ska det väl räcka med att snurra upp bägge visarna till kl 12, och därefter ställa klockan med timvisaren?

 

Sitter visarna fast på centrum-axeln, kan det bli värre kanske, då måste man ta reda på hur visarna sitter fast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Ja lossa visarna och backa dem 45 minuter.

 

En komplimang givetvis :thumbsup:

Och därefter ställa dom rätt eller avvakta nått dygn och sedan ställa den rätt? Hur tar jag lämpligast av visarna? Går ej att komma åt insidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och därefter ställa dom rätt eller avvakta nått dygn och sedan ställa den rätt? Hur tar jag lämpligast av visarna? Går ej att komma åt insidan.

 

Nej, inte ställa "rätt" sedan. Det är, tror jag, och som Laso är inne på, visarna som står fel i förhållande till resterande mekanik.

När klockan slår 4 slag - ställ då visarna så att de visar klockan fyra.

 

Tillägg:

Jo, givetvis, sedan efter det - då ställa rätt tid med visarna. det kanske var så du menade....

 

 

Om man zoomar in i bilden verkar det inte vara någon sådan tumhjulsmutter som låser visarna.

Det K A N då kanske gå att lossa dem genom att dra rakt ut.

 

MEN bilden ger en liten antydan om att det kan vara en fyrkantpinne som visarna sitter på och då kanske det inte går att göra så som jag tänker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gammalt urverk, kan vara så med lite otur att det sitter en mutter eller låsbleck på insidan av tavlan som låser visarna, inte ovanligt förr enligt flera urmakare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Nej, inte ställa "rätt" sedan. Det är, tror jag, och som Laso är inne på, visarna som står fel i förhållande till resterande mekanik.

När klockan slår 4 slag - ställ då visarna så att de visar klockan fyra.

 

Tillägg:

Jo, givetvis, sedan efter det - då ställa rätt tid med visarna. det kanske var så du menade....

 

 

Om man zoomar in i bilden verkar det inte vara någon sådan tumhjulsmutter som låser visarna.

Det K A N då kanske gå att lossa dem genom att dra rakt ut.

 

MEN bilden ger en liten antydan om att det kan vara en fyrkantpinne som visarna sitter på och då kanske det inte går att göra så som jag tänker.

Det går inget bra för mig. Gjorde som ni beskrivit... Låt mig förklara vad som är exakt. När klockan slog 20.30 så plingar den 5 gånger - i samma veva som jag då skall ställa om till 17.00 - med den stora visaren - så. Följer av naturliga skäl den lilla visaren "med". Detta resulterar i att "på vägen" till 17.00 - så plingar det utav bara H... På alla hela och halva och kvartar "på väg" till 17.00.... Kontentan var/är att felet bestod. Dessutom märker jag att den "lilla visaren" är lite lös - så nog vore det kanske bäst att trots allt lossa visarna och kanske då också sätta fast dem bättre. Skickar en närbild på visarna och så får ni vägleda mig exakt hur jag bör göra.

post-54989-0-25688800-1428264700_thumb.jpg

post-54989-0-50980000-1428264713_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då misstänker jag att verket kan bestå av två delar, en del som sköter slagen och en del som sköter urtavlan, och dom bägge ska synka, så har klockexperterna på Antikrundan förklarat när det gäller gamla väggklockor med slagverk.

 

Och sådant brukar vara svårt för vanliga "lekmän" att fixa till, en dom.

En pratstund med en urmakare kan nog vara vettigt kanske ändå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Det sitter förmodligen en liten spak på baksidan av urverket, på den sida där mekanismen för slagverket sitter. Genom denna spak kan slagverket få att synka mot klockan. Det är lite tidsödande då slagverket måste få slå alla slag under synkroniseringen. Har gjort detta några gånger på vår klocka, har dock numera låtit bli dra upp slagverket för att slippa synkroniseringen.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...