Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny till projektor (kan behöva lite hjälp)


Arccai

Rekommendera Poster

Hej,

Jag funderar på att ersätta min 52" TV mot en projektor/duk för spel och film och väldigt lite tv tittande, men jag är lite osäker angående kopplandet.
Jag skulle även uppskatta att få höra hur det blir i jämförelse med en TV.

• Vilka tum kan jag förvänta mig med avståndet 3m? (enligt Benq calc så visas hela 118" vilket låter otroligt)
• Hur blir det med FPS i spelen? Finns ju 30FPS/60FPS spel, förlorar jag något?
• Hur blir bildens responstid?

Eller är allt beroende på projektorn?

Vad folk redan har rekommenderat är en BenQ W1070
Den verkar har fått väldigt bra omdömen på de flesta sidor, så det lutar nog åt en sådan.
Duken är fortfarande oklart (får gärna rekommenderas!)
Budget ligger på runt 8500, så jag skulle helst vilja hitta en bra duk för ca 2000kr.

Nu kör jag med ett PS4, Logitech Z906 system, och en standard Tele2 box som bara har scart-uttag.

Jag kollar sällan på tv, men jag skulle ändå vilja fortsätta använda mig av ljudsystemet.
Jag är lite osäker här, så jag undrar helt enkelt om detta skulle vara ihopkopplat rätt med de saker.

 

kopplat.jpg

 

Efter har kollat igenom alla uttag på alla saker så ser jag bara detta som den enda möjlighet.

Men skulle detta har fungerat?

 

 

Tack!

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bildstorleken stämmer säkert enligt kalkylatorn du använt. Formeln är relativt enkel har jag för mig så vi kan nog lita på att benq har räknat rätt. Jag hade två komma någonting mellan projektor och duk när jag hade projektor och fick 92 tum.
 
Den kommer antagligen snurra på 60hz om du ger den en 60hz signal. Och om du kör vsync i spelet så kommer du väll låsa spelets fps till antalet hz som projektorn kör. Så då får du 60hz. Men det verkar som att den eventuellt kan snurra på 120hz om du vill.
Horizontal Frequency 15K-102KHz
Vertical Scan Rate 23-120Hz

Hur man räknar ut responstid har jag ingen aning om faktiskt.

 

Jag tror att du ganska snabbt kommer ångra att du kör med enbart en standard box och en bildstorlek på 118 tum. Uppgradera till en hd-box eller ännu bättre. Dumpa teve helt och hållet och spara pengar på abonnemang och tv-licens.
 

Annars verkar din setup vara i stort sett likadan som jag kört i alla år, förutom att jag kör xbox360 istället för ps4. Och det har fungerat klanderfritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

 

Jag ska köra med ramspänd duk, så tvn kommer ersättas helt. Menar du att jag då slipper tv licensen?

 

120hz låter kanon!, synd att inga PS4 spel når 120fps dock, men varför inte köra det högsta när man kan :)

 

Jo jag tänkte faktiskt byta box till en HD box enbart för hdmi uttaget (och toslink) men grejen är att jag är nöjd med de kanaler jag redan har, (ett gratis paket).

Så funkar det att bara ta ut kortet och byta box rakt av utan att krångla med annat och bindningstider så självklart gör jag det, vet du något om det föresten?

Annars får jag höra på tele2s forum.

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sagt upp tv helt och hållet. Jag kollar enbart på youtube, netflix och xbox video. Så länge du kan ta emot tv-signaler med tv eller box så måste du betala licens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här löd domen i Förvaltningsrätten förra sommaren.

 

http://www.dn.se/kultur-noje/domen-ingen-tv-avgift-for-datorer/

 Och det var bara "slutet" i Sverige. Hade Förvaltningsrätten stött Radiotjänst så hade det gått vidare till EU om det varit mig det gällt. Det kan inte vara rimligt att ett privat bolag ska kunna licensbilägga rätten till fri kommunikation. Enligt Artikel 10 Punkt 1. i  Europakonventionen för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna. Det logiska vore att Radiotjänst tog betalt för det de sänder på internet. Precis som många andra medieföretag. Och detta system har föreslagits i Norge.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/forslag-avgift-for-nrks-natnyheter_4467261.svd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att ljusstyrkan från en "hemmabioprojektor" är avsedd för att användas i ett mörkt rum.

Ett mörkt rum är ju en förutsättning för att få hög kontrast. Dvs du kan inte se projektorduken när projektorn är av.

Det finns skäl till att man släcker ljuset i biosalonger när filmen börjar.

Jag har själv projektor och filmduken, ja den är samtidigt rullgardin framför rummets enda fönster. Och eftersom fönstret är åt öster är det inga problem kolla på film på kvällarna.

Under semestern/sommaren när solen lyser rakt in i fönstret på förmiddagen så måste jag hänga ett svart lakan över över fönstret om jag vill använda projektorn på förmiddagen för solen lyser igenom projektorduken. Jag kan se siluetten av fönstret och fönsterstolpen genom duken utan det svarta lakanet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...