Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Var hamnar filer som MS Win 7 Sp1 klassar som virus och/eller spioner?


Mr Stoned X bootlegger

Rekommendera Poster

Mr Stoned X bootlegger

OS: Microsoft Win 7 Sp 1 64bit

 

Jag undrar var filer hamnar som det inbyggda antivirusprogrammet i MS Win 7 Sp1 automatiskt tar bort om det upptäcker något skumt eller misstänkt? Tankade ner en musikfil (RAR) från UPLOADED.NET och när hela RAR-filen var nertankad kom det upp ett meddelande "Blockerad: kan innehålla virus eller spionprogram" på Biblioteket/Filhämtningar och RAR-filen var spårlöst borta!??

 

Raderas automatiskt alla misstänkta filer eller finns den (RAR-filen) någonstans så jag själv kan gå in och packa upp filen och själv avgöra vad som är ofarligt och vad som bör raderas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget inbyggt antivirusprogram i Windows 7, däremot ett antispionprogram Windows Defender samt vissa filtreringsfunktioner i Internet Explorer (SmartScreen).
 
Ordalydelsen tyder på att det är ett meddelande från Firefox:

Google Safe Browsing maintains a list of files, sites and pages that the company has flagged as malicious. The product has been in use in the company's own Chrome browser for some time and recently implemented in the Firefox web browser as well.
... 
Blocked: May contain a virus or spyware
...
While Chrome offers an option to download the file anyway on chrome://downloads/, Firefox does not offer options to recover the file.
...
Here is a short list of options to download blocked files in Firefox

  • Use a different browser that does not rely on Google's Safe Browsing technology. Internet Explorer or Opera come to mind, and even Chrome works as you can recover file downloads.
  • Disable Safe Browsing in Firefox. This can be done in the preferences as described here. It is alternatively possible to set the preferences browser.safebrowsing.enabled and browser.safebrowsing.malware.enabled to false on the about:config page.
  • Use a download manager to download files instead of Firefox directly. A good free program is Free Download Manager.

http://www.ghacks.net/2014/11/19/bypass-firefoxs-blocked-may-contain-a-virus-or-spyware-message/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Stoned X bootlegger

Det finns inget inbyggt antivirusprogram i Windows 7, däremot ett antispionprogram Windows Defender samt vissa filtreringsfunktioner i Internet Explorer (SmartScreen).

 

Ordalydelsen tyder på att det är ett meddelande från Firefox:

http://www.ghacks.net/2014/11/19/bypass-firefoxs-blocked-may-contain-a-virus-or-spyware-message/

Nu blev jag allt förvånad. Så jag kör helt och hållet utan AV-program i datorn? Är det i MS Win 8.1 det finns ett AV-program installerat?

 

Nåja, jag försöker tänka lite innan jag klickar på suspekta länkar och tankar ner och installerar suspekta filer.

 

Men i vart fall - detta meddelandet fick jag:

 

virus-spion.png

 

Så det är FF som städat bort filen. Vet du om den är borta för gott eller om det går att hitta den och packa upp den?

 

Tack för din hjälp.   :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har installerat något antivirusprogram i Windows 7 har du inget antivirusprogram.

 

I Windows 8 och senare har Defender fått utökad funktionalitet och har blivit ett antivirusprogram.

 

Jag kunde inte hitta något om att det i datorn gick att hitta en blockerad fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...