Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inloggningsnyckelring


DePhaz

Rekommendera Poster

Bara en kort fråga så här på kvällen. Det är inget problem som jag direkt besväras av men det är lite tjatigt. 

 

Min "vanliga" dator med Ubuntu 12.04 (LTS) är lite tjatig och jag tänkte bara höra vad det kan vara för fel. Jag får kort efter start ett meddelande som säger att: "Inloggnings nyckelringen" inte låstes upp när jag loggade in på datorn. Jag loggas in automatiskt så  jag brukar inte lägga så stor uppmärksamhet vid detta meddelande utan klickar bara på avbryt. Har på senare tid börjat skriva in mitt lösenord istället men det spelar egentligen ingen roll. Meddelande återkommer vid varje uppstart. 

 

Nu skulle det vara intressant att veta följande:

 

A. Vad beror felet på?

B. Är det ett allvarligt fel?

C. Hur åtgärdar jag felet? 

 

Det är som sagt inget jag fäster mig vid men det är ju alltid intressant att veta vad som pågår. 

 

Glad påsk och trevlig kväll!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

D. Annan info som kan bidra till förvirringen: <_<

 

Sökte lite, fast för Mint då..

Hittade

http://community.linuxmint.com/tutorial/view/916

och där även

http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=90&t=118891#p686639

 

Kan det vara något att gå vidare med?

Alltså kan programmet seahorse göra något åt saken?

 

Jag tittade efter och det fanns ungefär samma tips i båda trådarna som länkarna visar till. Länken Laso nämnde i sitt inlägg pekar i samma riktning. Sökte efter "Lösenord och nycklar" och hittade "programmet" med samma namn. Det fanns en mapp "Lösenord: login" och genom att högerklicka på den kom alternativet "Ändra lösenord" upp. Skrev in mitt gamla lösenord och lämnade fälten "Nytt lösenord/bekräfta" tomma. Startade om datorn och fick inget meddelande. Ska testa i morgon (kanske ska skriva: mycket senare idag) att starta upp och se om det gör någon skillnad. Funkar det då så är saken ur värden. 

 

 

Tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör ett litet tillägg här.

 

Idag var "felet" tillbaka igen så jag får nog leva med det (plus alla andra små och medelstora fel då). Åja, det var värt ett försök. Tack i alla fall. Jag behåller trots allt  tråden som "Löst" (om det nu alls går att ändra).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...