Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går det att göra stillbilder av en videofil och sedan (efter t.ex. borttagning av skräp) sätta ihop stillbilderna till en videofil igen?


petzxy

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag undrar om det går att göra stillbilder av en videofil och sedan efter redigering sätta ihop det igen till en videofil? Filmen jag har är en kort videofil av en gammal super 8-film som är skräpig, men där jag bara har tänkt att snygga till några rutor.

 

Finns det något program som klarar av att göra om filmen till stillbilder så att man kan gå in och snygga till det? Jag har börjat kolla på Adobe After Effects men det är nog för svårt, därför efterlyser jag något enklare program.

 

Det behöver inte vara något high-tech specialprogram (som AAE) utan bara något som går att göra enkla justeringar. Om det går att exportera videon till stillbilder så funkar det bra också.

 

 

Tacksam för svar!

 

petzxy   :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som en omväg..

Är det inte enklare att enbart plocka bort "skräpet" från videon?

 

Enkelt gratisprogram som ofta dyker upp i liknande trådar här på eforum är Freemake.

 

http://www.freemake.com/how_to/how_to_cut_video_quickly

 

Tillägg: "se upp" vid installationen om du vill, eller inte vill, installera den "toolbar" som medföljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag övergav Adobe Premiere Elements för flera år sedan och övergick till Magix Edit Movie Pro. Där  finns det ett antal options för export till olika videoformat men också för export av enskilda filmrutor till jgp.filer. Jpg-exporten använder jag flitigt för att sedan använda som bilder i DVD-omslagen. Först redigerar jag dock jpg-filerna i Adobe Photoshop Elements (t ex beskärning, ljus- och färgkorrigering och skärpa).

Magix-programmet kostar under tusenlappen.

 

Har du kollat om Windows Movie Maker, som ingår i Windows Essentials, har WMM funktion för export av filmrutor till jpg-filer? Enligt den här länken tycks det vara WMM ha det:

 

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-vista/take-and-use-a-picture-from-a-video-frame-in-windows-movie-maker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...