Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mina datorer låter!


MariaE

Rekommendera Poster

Mina datorer har börjat låta  :angry: . De började med det eftar att jag hade använt min Linux dator  :angry: Både min surfdator låter och min dator som jag har kort på och Windows 7 home edition  Engelsk version eller Windowss 7  Ultimate. Jag kommer inte ihåg nu  :thumbsdown: Det kanske berpr på att jag har Engelska och Svenska blandat på min Linux dator? Det blev fel. språk på den datorn  :thumbsdown:

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina datorer har börjat låta  :angry:  Det kanske berpr på att jag har Engelska och Svenska blandat på min Linux dator?

 

Nej, vet du vad, det beror inte på att du har flera språk blandat. Det har jag alltid haft, även när jag hade nu föråldrade operativsystem.

 

Kanske dina hårddiskar håller på att ge upp. Här kan du lyssna på hur hårddiskar som är trasiga låter:

http://datacent.com/hard_drive_sounds.php

 

Det behöver förstås inte vara så illa. Citat ur en gammal tråd: "Det visade sig efter en stund att det var en sladd som låg emot en fläkt, och det tickande ljudet var fläkten som försökte gå igång fast hindrades av kabeln som låg ivägen."

//eforum.idg.se/topic/191810-h%C3%A5rddisken-tickar

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara en hårddisk som låter, inte för att den är trasig, men den kanske vibrerar mot hållaren, kan vara en fläkt som låter/vibrerar.

Att en fläkt börjar vibrera är mycket vanligt, då är det oftast lagret i som börjar bli slitet, detta går inte att laga, då måste man byta ut fläkten mot ny.

 

Dina datorer är ju gamla MariaE, så det är inte ovanligt att något inuti chassit börjar att låta.

 

MariaE, är denna tråd skapad för att du vill avreagera dig bara, eller för att du söker hjälp för att få bort ljuden ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det kan vara en hårddisk som låter, inte för att den är trasig, men den kanske vibrerar mot hållaren, kan vara en fläkt som låter/vibrerar.

Att en fläkt börjar vibrera är mycket vanligt, då är det oftast lagret i som börjar bli slitet, detta går inte att laga, då måste man byta ut fläkten mot ny.

 

Dina datorer är ju gamla MariaE, så det är inte ovanligt att något inuti chassit börjar att låta.

 

MariaE, är denna tråd skapad för att du vill avreagera dig bara, eller för att du söker hjälp för att få bort ljuden ?

Det är både för att jag vill avreagera mej och även få bort ljudet. Jag är tyvärr inte döv eller har ci. Då blir man ju döv när man tar av sej den yttre delen. Datorn låter som en borr :angry: Det är ju konstigt att båda datorerna har börjat låta nu på en gång direkt efter att jag har använt min Linux dator. Jag ska kolla om jag kan öppna min Windows dator som jag surfar på nu.

Min blåa dator kan jag inte öppna men den är lyckligtvis tyst.

/Maria

 

 

Nej, vet du vad, det beror inte på att du har flera språk blandat. Det har jag alltid haft, även när jag hade nu föråldrade operativsystem.

 

Kanske dina hårddiskar håller på att ge upp. Här kan du lyssna på hur hårddiskar som är trasiga låter:

http://datacent.com/hard_drive_sounds.php

 

Det behöver förstås inte vara så illa. Citat ur en gammal tråd: "Det visade sig efter en stund att det var en sladd som låg emot en fläkt, och det tickande ljudet var fläkten som försökte gå igång fast hindrades av kabeln som låg ivägen."

//eforum.idg.se/topic/191810-h%C3%A5rddisken-tickar

 

 

Jag ska öppna datorn och kolla. Tur att jag kan öppna en av datorerna åtminstone.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd knappen "Mult-citat" när du ska svara flera personer i stället för att skriva flera inlägg, Maria.

 

Jag har slagit ihop dina två senaste inlägg.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd knappen "Mult-citat" när du ska svara flera personer i stället för att skriva flera inlägg, Maria.

 

Jag har slagit ihop dina två senaste inlägg.

 

Cecilia

Moderator

Jag ska försöka göra det nästa gång. Men nu svarar jag bara på ett inlägg. Datorn låter fortfarande trots att jag har vänt på datorn och petat på fläktbladen. :angry:  Jag tänkte att det som gör att datorn låter skulle ramla loss då. Men jag ska köpa tryckluft och blåsa på fläkten. Då kanske det funkar. Jag kan tyvärr inte öppna datorn. :thumbsdown:  Det såg så lått ut när killen i databutiken visade mej. Bara att lossa två skruvar och sen dra bort chassit ... Problemet är att jag inte får bort dessa skruvar :angry: . Jag har använt en stjärnmejsel.   Det funkar inte  :angry:

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som gör så din dator låter, kommer nog inte att försvinna bara för att du har vänt på din dator och "petat" på fläkten, jag förmodar att datorn var avstängd när du gjorde det.

Om du inte kan öppna datorn, så lär du inte kunna göra något.

 

Problemet är att för att kunna få redan på om t.ex en fläkt är dålig och vibrerar, så måste man ha chassit öppet och ha datorn påslagen samtidigt, med handen känna på fläkthuset om det vibrerar, då bör man vara lite van med att felsöka sin dator.

 

Har du aldrig öppnat någon av dina datorer, och inte har hållit på med detta tidigare, så skulle jag rekommendera dig att inte fortsätta med detta, utan att låta någon som är mer van att hjälpa dig.

 

Att köpa tryckluft på burk är okej, men för att kunna få fart på en fläkt så att man kan höra om den låter/vibrerar, brukar kräva lite mer fart än vad en burk med trycklyft kan orka med.

 

Som jag har skrivit tidigare, börjar en gammal fläkt att låta och man är säker på att det är en fläkt, så är den oftast på gång att sakta gå sönder, Då är det bara att byta ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det som gör så din dator låter, kommer nog inte att försvinna bara för att du har vänt på din dator och "petat" på fläkten, jag förmodar att datorn var avstängd när du gjorde det.

Om du inte kan öppna datorn, så lär du inte kunna göra något.

 

Problemet är att för att kunna få redan på om t.ex en fläkt är dålig och vibrerar, så måste man ha chassit öppet och ha datorn påslagen samtidigt, med handen känna på fläkthuset om det vibrerar, då bör man vara lite van med att felsöka sin dator.

 

Har du aldrig öppnat någon av dina datorer, och inte har hållit på med detta tidigare, så skulle jag rekommendera dig att inte fortsätta med detta, utan att låta någon som är mer van att hjälpa dig.

 

Att köpa tryckluft på burk är okej, men för att kunna få fart på en fläkt så att man kan höra om den låter/vibrerar, brukar kräva lite mer fart än vad en burk med trycklyft kan orka med.

 

Som jag har skrivit tidigare, börjar en gammal fläkt att låta och man är säker på att det är en fläkt, så är den oftast på gång att sakta gå sönder, Då är det bara att byta ut.

Datorerna har tystnat nu... Men jag fick bara upp den ena datorn...Jag flyttade på lite kablar där inne. Nej jag drog inte ur några för då skulle det ha blivit pannkaka av alltihop! Jag passade på att ta bort lite damm också. Men det var svårt att sätta på chassit till min svart-vita dator igen. Jag tog i en metalmodul innan jag började att flytta kablar... Men det har ingenting med jordning att göra har jag läst här på forumet. Men om jag är elektrisk då kan jag förstöra något i datorn. Jag är ofta elekrtisk när jag har tagit av mej mina kläder. Jag brukar ofta få stötar när jag känner om ytterdörren är låst innifrån.

/Maria

 

/Maria

 

 

Det som gör så din dator låter, kommer nog inte att försvinna bara för att du har vänt på din dator och "petat" på fläkten, jag förmodar att datorn var avstängd när du gjorde det.

Om du inte kan öppna datorn, så lär du inte kunna göra något.

 

Problemet är att för att kunna få redan på om t.ex en fläkt är dålig och vibrerar, så måste man ha chassit öppet och ha datorn påslagen samtidigt, med handen känna på fläkthuset om det vibrerar, då bör man vara lite van med att felsöka sin dator.

 

Har du aldrig öppnat någon av dina datorer, och inte har hållit på med detta tidigare, så skulle jag rekommendera dig att inte fortsätta med detta, utan att låta någon som är mer van att hjälpa dig.

 

Att köpa tryckluft på burk är okej, men för att kunna få fart på en fläkt så att man kan höra om den låter/vibrerar, brukar kräva lite mer fart än vad en burk med trycklyft kan orka med.

 

Som jag har skrivit tidigare, börjar en gammal fläkt att låta och man är säker på att det är en fläkt, så är den oftast på gång att sakta gå sönder, Då är det bara att byta ut.

Datorn var avstängd när jag gjorde det. Jag hade datorn avstängnd på natten och jag började med att kolla i datorn innan jag började använda den. Jag har fått veta av en del datatekniker att datorn inte behöver vara avstängd så länge .... Men jag har också läst om att vissa moduler i datorn lagrar ström. Det kanske är någon annan modul i datorn också än bara kraftagregatet ... Datorerna har tystnat nu utan tryckluft och byte av fläkt för det kan inte jag tror jag. Om jag skulle försöka så kanske någon annan modul går sönder också. Jag har tyvärr inte gjort backup på allt i min svart-vita dator. Min inneboende stör mej. Jag laddar över kort på den när kameran börjar bli för full.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag är elektrisk då kan jag förstöra något i datorn. Jag är ofta elekrtisk när jag har tagit av mej mina kläder. Jag brukar ofta få stötar när jag känner om ytterdörren är låst innifrån. 

/Maria

 

/Maria

Om du har otur, så kan du skada moderkortet, eller något på moderkortet, därför är det viktigt att man använder minst ett ESD-armband med krokodilklämma i alla fall.

Dessa finns att köpa på flera ställen som säljer datatillbehör.

 

Avledande handledsband är avsett för att förhindra elektrostatisk uppladdning i kroppen när du hanterar ESD-känslig elektronik. En självklarhet vid all datorservice.

Anslutes till datorchassit eller jordad punkt med krokodilklämma eller banankontakt.

 

 

post-13429-0-28680200-1428231957_thumb.png

 

 

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/installationsmateriel/esd-antistat/esd-armband-p38324

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har otur, så kan du skada moderkortet, eller något på moderkortet, därför är det viktigt att man använder minst ett ESD-armband med krokodilklämma i alla fall.

Dessa finns att köpa på flera ställen som säljer datatillbehör.

 

Avledande handledsband är avsett för att förhindra elektrostatisk uppladdning i kroppen när du hanterar ESD-känslig elektronik. En självklarhet vid all datorservice.

Anslutes till datorchassit eller jordad punkt med krokodilklämma eller banankontakt.

 

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/installationsmateriel/esd-antistat/esd-armband-p38324

Jag tog i en annan metallmodul innan jag började med att rota i datorn... Den funkar nu och är tyst! Om jag skulle köpa ett sånt armband då skulle det säkert vara försvunnet de få gånger som jag behöver det. Jag har bara öppnat mina datorer 3-4 gånger på alla år som jag har haft datorer. Min första dator köpte jag på våren 1992. Jag tog kort på datorn när den var öppen. Kul att ha! Utan blixt! Jag antar att blixtljuset kanske kan förstöra något i datorn.

/Maria

 

 

-----------------------------------------

MariaE, det som är överstruket är exempel på sådant som är irrelevant för inlägget, som du inte hade behövt skriva alls.

 

Laso -Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill lägga till något i ett svar till någon ska du använda Redigera-knappen och inte göra ett nytt inlägg. Jag har återigen slagit ihop två av dina inlägg.

 

Dessutom ska du hålla dig till saken och allt som gäller en dator du köpte 1992 är ointressant i sammanhanget. Sånt får du skriva om i en blogg eller på Facebook.

 

Cecilia

Moderator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog i en annan metallmodul innan jag började med att rota i datorn... Den funkar nu och är tyst! Om jag skulle köpa ett sånt armband då skulle det säkert vara försvunnet de få gånger som jag behöver det. Jag har bara öppnat mina datorer 3-4 gånger på alla år som jag har haft datorer. Min första dator köpte jag på våren 1992. Jag tog kort på datorn när den var öppen. Kul att ha! Utan blixt! Jag antar att blixtljuset kanske kan förstöra något i datorn.

/Maria

 

 

-----------------------------------------

MariaE, det som är överstruket är exempel på sådant som är irrelevant för inlägget, som du inte hade behövt skriva alls.

 

Laso -Moderator

Jag tycker inte om att det är så många som försöker konfigurera om mej  :angry:

Du är inte den första. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett lämpligt sätt att bete sig i forum så att man inte bryter mot regler och normer. Om man håller på och bryter mot regler och normer irriterar man folk och till slut är de så sura att de inte vill hjälpa till när man har problem. För din egen skull försök förstå vad som är lämpligt resp. olämpligt beteende.

 

Hur många inlägg hittar du där andra berättar om gamla skrotade datorer, husdjur, problem man haft i skolor och liknande saker i trådar som handlar om datorproblem?

Det kan inte vara många och det är för att det inte anses korrekt beteende. Sådana saker skriver om någon annanstans, t ex i en blogg eller på Facebook.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte om att det är så många som försöker konfigurera om mej  :angry:

Du är inte den första. 

/Maria

Alla som är Moderatorer har som uppgift att hålla ordning på Eforum, det står också klart och tydligt i reglerna.

 

 

7. I Eforum har de flesta av diskussionerna moderatorer, det vill säga personer som är ansvariga för skötseln och innehållet av ett forum. De har vår tillåtelse att agera å våra vägnar. Skulle du vara missnöjd med hur en moderator agerar kan du meddela oss dina synpunkter.

 

Regler Eforum

 

Är du inte nöjd med dessa regler, så kanske du är på fel plats för dina diskussioner?

 

Annars får du nog stå ut med att dina trådar och inlägg granskas, men det är ju lika för alla på forumet, inte bara du som "råkar" ut, men så länge som du skriver som du gör, så kommer dina inlägg att granskas mer än andras för tillfället.

 

Försök att ändra lite på ditt sätt att skriva, så kommer dina inlägg att granskas på samma sätt som alla trådar/inlägg granskas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett lämpligt sätt att bete sig i forum så att man inte bryter mot regler och normer. Om man håller på och bryter mot regler och normer irriterar man folk och till slut är de så sura att de inte vill hjälpa till när man har problem. För din egen skull försök förstå vad som är lämpligt resp. olämpligt beteende.

 

Hur många inlägg hittar du där andra berättar om gamla skrotade datorer, husdjur, problem man haft i skolor och liknande saker i trådar som handlar om datorproblem?

Det kan inte vara många och det är för att det inte anses korrekt beteende. Sådana saker skriver om någon annanstans, t ex i en blogg eller på Facebook.

 

Cecilia

Moderator

Var någonstans har jag berättat om mina skolproblem ? 

Möjligtvis i en av trådarna som handlar om de första datakurserna eller något sådant? Om någon frågar mej varför jag inte har gjort en viss sak så är det bra att skylla på vovven min tycker jag. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var någonstans har jag berättat om mina skolproblem ? 

Möjligtvis i en av trådarna som handlar om de första datakurserna eller något sådant? Om någon frågar mej varför jag inte har gjort en viss sak så är det bra att skylla på vovven min tycker jag. 

/Maria

Eforum är inte rätta ställen för att berätta om sina skolproblem. Om du över huvud taget ska ta upp det så gör det i din egen blogg eller på din egen Facebook-sida.

 

Ingen bryr sig om varför du inte har gjort saker, vi har alla saker att göra som är viktigare än att sitta vid datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...