Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Resultat - NaN


Theo82

Rekommendera Poster

Hej,

 

 

Har gjort en input ruta där användaren får fylla i numeriska värden.  Alla dessa värden summerar jag också i en loop :

for(i=0; i <arrTotal.length; i++) {
sumIn += arrTotal.length[i]<< 0; 
}

Så långt allt väl. 

I den andra funktionen vill jag subtrahera sumIn med ett annat tal. Här kommer bekymret... Svaret jag får vid subtraktionen är NaN, alltså inget nummer. sumIn är plötsligt "undefined". 

 

Någon av er kunniga som förstår vad som kan ha gått fel? Tycker jag gjort allt rätt med return osv och ändå tappar jag bort den uträknade summan på vägen....

 

Tacksam för tips! / Theo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

function result() {

var total = sumIn - 300;

result.innerHTML= ("<p>Slutresultat = " + total + "</p>");

}

Den andra funktionen, i fall det hjälper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja visst är det så. Men, jag fick faktiskt en summa av alla värden instoppade i arrayen genom att göra som i loopen ovan, d v s addera dem. Har läst om detta på flertalet ställen. Det verkar dock som att jag bara får falskt numeriska värden (d v s eg textsträngar) och därför jag får det icke-resultat jag får. Förstår att detta inte är rätt väg att gå och ska istället ta det från början igen.

/ Theo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChromaWoods

Det är svårt att se helheten i din lösning med bara några lösryckta kodstycken. Om du skapar ett reducerat exempel på t.ex http://jsbin.com så blir det lättare att förstå. Just nu är det omöjligt att förstå varför du får undefined för vi kan inte se hur du kallar på result och i vilka scope och kontexter dessa kodstycken är i förhållande till varandra.

 

Hur anger användaren dessa nummer i textfältet? Kommaseparerat? Ett nummer per rad i en textarea? Ett tal i taget med ett knapptryck emellan? Hur och när kallar du på result?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...