Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ElementCraft

Rekommendera Poster

ElementCraft

Tjena.

 

Det började med att jag kopplade in hårddisken via usb i min dator som jag kör XP på och då hittade den ej enheten förutom i "säkerborttagning av maskinvara". Inte ens i datorhanteringen dök den upp. Kopplade då in den i grabbens nyare laptop som kör Vista. Då dök den upp i datorhanteringen men är då ej initierad. Jag väljer att jag ska initiera den men då kommer en varningsruta med upp med texten "mediet är skrivskyddat"... Vad göra för att få bort skrivskyddet???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om du initierar disken kommer partitionen att nollställas och om du har några viktiga filer på disken blir det mycket svårare att rädda dem efteråt.

 

Om det bara är partitionen som är skadad kan du försöka fixa till den med t ex  MiniTool Partition Recovery.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ElementCraft

Tack Cecilia men det är de som är grejen. Varningstexten dyker upp när jag ska initiera den tyvärr. Kommer inte längre sålänge jag inte får bort skrivskyddet på disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eeh.. oavsett vilken exakt modellbeteckning det är frågan om - har några försök gjorts enligt inlägg #4 ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ElementCraft

Har inte hunnit sitta ner med detta än tyvärr. Men jag har kikat lite på era svar och program ni har delat så det borde funka med någon av dom tycker jag. Synd bara att min dator inte hittar disken alls så lite svårt att utföra steg i processen där det står att man ska högerklicka på disken... hmmm. Fixar den via grabbens laptop istället så då kanske det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Synd bara att min dator inte hittar disken alls

 

Nja, det är väl operativsystemet som inte hittar disken?

 

Koppla bort ordinarie diskar (bara för säkerhets skull),  starta upp datorn med en LiveCD/DVD/USB med Linux, anslut disken.

Hittas den då/där?

 

Om ja - använd i Linux ex. GParted eller Disks för att ta bort partitioner och skapa en ny partition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ElementCraft

Att Linux helt plötsligt blandas in. Ett helt annat operativsystem som jag aldrig ens har haft med att göra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ElementCraft

Nu har jag i stort sett användt mig av alla metoder ni har länkat och testat sådant jag inte har en aning om vad jag egentligen är inne och pillar med, men utan resultat. Suck ger upp snart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tjena.

 

Det började med att jag kopplade in hårddisken via usb i min dator som jag kör XP på och då hittade den ej enheten förutom i "säkerborttagning av maskinvara". Inte ens i datorhanteringen dök den upp. Kopplade då in den i grabbens nyare laptop som kör Vista. Då dök den upp i datorhanteringen men är då ej initierad. Jag väljer att jag ska initiera den men då kommer en varningsruta med upp med texten "mediet är skrivskyddat"... Vad göra för att få bort skrivskyddet???

Hej,

Jag tycker vi börjar från början.

 

Vad är statusen just nu?

Din externa USB-disk går inte att läsa alls från någon enhet?

Och du vet att det finns filer på denna?

 

Det finns en begränsning på hårddiskar i Windows XP

Om hårddisken i fråga är formaterad i FAT32-formatet - vilket alla äldre USB diskar i kabinett är som standard.

Hur gammal är den?

 

Citat: http://support.microsoft.com/en-us/kb/314463

 

Note the following limitations when you use the FAT32 file system with Windows XP:

  • Clusters cannot be 64 kilobytes (KB) or larger. If clusters are 64 KB or larger, some programs (such as Setup programs) may incorrectly calculate disk space.
  • A FAT32 volume must contain a minimum of 65,527 clusters. You cannot increase the cluster size on a volume that uses the FAT32 file system so that it contains fewer than 65,527 clusters.
  • The maximum disk size is approximately 8 terabytes when you take into account the following variables: The maximum possible number of clusters on a FAT32 volume is 268,435,445, and there is a maximum of 32 KB per cluster, along with the space required for the file allocation table (FAT).
  • You cannot decrease the cluster size on a FAT32 volume so that the size of the FAT is larger than 16 megabytes (MB) minus 64 KB.
  • You cannot format a volume larger than 32 gigabytes (GB) in size using the FAT32 file system during the Windows XP installation process. Windows XP can mount and support FAT32 volumes larger than 32 GB (subject to the other limits), but you cannot create a FAT32 volume larger than 32 GB by using the Format tool during Setup. If you need to format a volume that is larger than 32 GB, use the NTFS file system to format it. Another option is to start from a Microsoft Windows 98 or Microsoft Windows Millennium Edition (Me) Startup disk and use the Format tool included on the disk.

     

    For additional information about how to use a Microsoft Windows 98 or Microsoft Windows Millennium Edition (Me) Startup disk to format a hard disk, click the article number below to view the article in the Microsoft Knowledge Base:

    255867 How to Use Fdisk and Format to Partition/Repartition a Hard Disk

 

 

Om du försöker att läsa och värre skriva till en sådan då Operativsystemet inte stödjer detta. så kan detta ställa till trubbel.

Om Disken är formaterad i NTFS-filformat så skall det normalt inte vara några problem.

 

Kan du börja med att undersöka vilket filformat din SATA WD10EVSA disk håller?

Koppla in den och sedan i Filhanteraren > högerklicka på enheten > välj Egenskaper > fliken allmänt => Vad står det vid Filsystem: NTFS eller FAT32?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ElementCraft

Status just nu är att den snart hamnar i sjön. Nä men som det är nu så hittar fortfarande min dator med XP disken överhuvudtaget. Förutom när jag klickar på "säker borttagning av maskinvara" så står den där. I grabbens laptop med Vista så hittar han den i diskhanteraren. Men när man ska initiera den så kommer den varningruta upp där det står att den är skrivskyddad. Disken ska vara nyformaterad och fungerande enligt förra ägaren men i vilket format har jag ingen aning om. Plus att disken inte får någon enhetsbeteckning när den kopplas in. Annars så kanske man hade kunnat formatera den enkelt via prompten eller nått. Disken är en -08 SATA disk som heter WD10EVDS. Skrev fel i huvudinlägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ElementCraft

Är inne i MiniTool och kör nu. Lär ju ta hela dagen att köra igenom verkar det som. Men testade även ett annat program som dykt upp här i forumet. Då klarade disken en quickscan men när en extended skulle dras igång så stod det typ "to many bad sectors". Ungefär samma när jag skulle "write zeros" för att radera om allt på disken så stod det nått om partitionsfel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så MiniTool hittar disken? Jag hade väl tänkt mig att du kunde ta bort de partitioner som finns och göra en ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ElementCraft

Ja disken hittas men så fort det ska göras nått med den så är den skrivskyddad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inne i MiniTool och kör nu. Lär ju ta hela dagen att köra igenom verkar det som. Men testade även ett annat program som dykt upp här i forumet. Då klarade disken en quickscan men när en extended skulle dras igång så stod det typ "to many bad sectors". Ungefär samma när jag skulle "write zeros" för att radera om allt på disken så stod det nått om partitionsfel.

"Too many bad sectors" betyder att disken är dålig och bara att skrota (eller reklamera om den är yngre än tre år).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur roligt det nu än må vara men kanske skulle du kunna försöka med det jag skrev i inlägg #11?

 

Givetvis kan du få steg-för-steg-hjälp med det om så önskas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ElementCraft

Ok. Fick tag i han jag köpte den av så jag fick skicka tillbaka den. Skönt... Ett jätte tack till allihopa som engagerat sig i mitt problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...