Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Validera formulär på klientsidan


Theo82

Rekommendera Poster

När man skall validera ett formulär m javascript, vilket anses vara "best practice" - get elements by name eller id? Eller har det ingen betydelse? Jag har för mig jag läst någonstans att just i fall med formulär ska "by name" vara bättre... men jag kan ha drömt. Vad säger ni kunniga? Tacksam för svar // Theo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man hämta ett specifikt formulärelement tycker jag att getElementById är smidigare.

Id måste vara unikt, enligt specifikationen, name kan vara samma på flera element, ,men har man koll på sina element och objekt så får man göra hur man vill, tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChromaWoods

När du selectar saker med JavaScript så är det snabbaste sättet (ur prestandasynpunkt) att gå på elementets ID.

 

För moderna browsers finns det stöd för viss validering direkt genom HTML-elementet. T.ex kan du använda type="email", type="number", du kan använda patterns osv. Fast som sagt, inget stöd för äldre browsers då. Läs mer här om du är intresserad: http://www.sitepoint.com/html5-form-validation/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för era svar! Intressant med prestandavinklingen, visste inte att så var fallet! Tusen tack! // Theo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...