Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VPN, hur testar man?


.M

Rekommendera Poster

Jag upptäckte att min router har en VPN Server. Så jag kan koppla upp mig och få en viss mängd säkerhet genom att surfa till/från min hemanslutning när jag är ute och reser till exempel.

 

Jag följde instruktionerna så gått det gick och anslöt min surface till VPN. Men eftersom den är ansluten via wifi till samma router som VPN Servern ligger på så antar jag att det är svårt att veta om jag kör via VPN eller inte.

 

Hur testar man sånt egentligen? Måste jag knata över till McDonalds till exempel och använda deras wifi? Och hur vet jag att det är via VPN jag surfar och inte McDonalds wifi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChromaWoods

Om du går till McDonald's och kopplar upp dig mot deras WiFi, men INTE VPN och sedan går in på http://www.whatsmyip.org/ så borde du väl få ett annat publikt IP än om du sedan kopplar upp dig på VPN och kollar igen? Mina VPN-kunskaper är rätt så begränsade..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Kanske du vet detta men om du använder VPN Server på tex McDonalds WiFi så kan McDonalds inte avlyssna din kommunikation eftersom den är krypterad

 

Om du bara använder en Proxytjänst kan McDonalds avlyssna din trafik eftersom den är okrypterad

 

Om webbplatsen använder HTTPS eller liknande som många webbmail gör idag kan McDonalds WiFi inte avlyssna din kommunikation med mailtjänsten trots att du inte har VPN tunnel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...