Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Man kan ha kul med Linux även om man inte är uppkopplad.


MariaE

Rekommendera Poster

Maria, det är bra att du har lärt dig använda Mult-citat-knappen och nu kanske du kan lära dig att använda Redigera-knappen också i stället för att posta flera inlägg med bara några få minuters mellanrum.

 

Jag har just slagit ihop ett antal av dina inlägg.

 

Cecilia

Moderator

Det gick inte att redigera bort inlägg som var som citat och göra flera citat i samma inlägg. jag försökte några gånger sen gav jag upp och letade nya kuligheter. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 168
  • Skapad
  • Senaste svar

Det finns ju ingen anledning att hålla på och citera sig själv utan det räcker ju bra med att redigera och lägga in ytterligare en länk. Enda anledningen till att citaten är kvar i inläggen jag slog ihop är att jag inte orkade bry mig om att ta bort dem.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju ingen anledning att hålla på och citera sig själv utan det räcker ju bra med att redigera och lägga in ytterligare en länk. Enda anledningen till att citaten är kvar i inläggen jag slog ihop är att jag inte orkade bry mig om att ta bort dem.

 

Cecilia

Moderator

Jag redigerade ett inlägg en gång och då fick jag frågan om varför jag inte använde multicitat. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det gick inte att redigera bort inlägg som var som citat och göra flera citat i samma inlägg. jag försökte några gånger sen gav jag upp och letade nya kuligheter. 

/Maria

Hej,

 

Eforum är inget forum för att leka i med en massa ovidkommande inlägg i dess trådar, helt oavsett vad dessa handlar om

 

Det finns en Testhörna och använd denna för att testa saker med tex. redigeraren, men använd inte Eforum som en plattform för att bara skriva en massa saker som inte har en tydlig bäring mot trådens ämne.

 

Om du känner för att delge dig av något kul eller annat, så starta en ny tråd för varje ämne, i det underforum som känns passa bäst (ingen fara, vi moderatorer flyttar annars tråden till avsedd plats), och håll inläggen i respektive tråd till just det ämnet. Detta försöker vi vara noga med att alla följer enligt Reglerna, som alla utan särskiljning skall läsa igenom: //eforum.idg.se/index.php?app=forums&module=extras&section=boardrules

 

Om du funderar efter lite, först, sedan skriver, så blir allt så mycket enklare, trådarna blir kortare och folk tycker det kan vara intressant och kul att läsa dom. Men trådar som spänner över 6-9 sidor med hundratals inlägg av samma person, ja en sådan tråd finns det ingen som varken vill eller har ork att läsa igenom.

 

Mvh, Flyfisherman / Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Eforum är inget forum för att leka i med en massa ovidkommande inlägg i dess trådar, helt oavsett vad dessa handlar om

 

Det finns en Testhörna och använd denna för att testa saker med tex. redigeraren, men använd inte Eforum som en plattform för att bara skriva en massa saker som inte har en tydlig bäring mot trådens ämne.

 

Om du känner för att delge dig av något kul eller annat, så starta en ny tråd för varje ämne, i det underforum som känns passa bäst (ingen fara, vi moderatorer flyttar annars tråden till avsedd plats), och håll inläggen i respektive tråd till just det ämnet.

 

Om du funderar efter lite, först, sedan skriver, så blir allt så mycket enklare, trådarna blir kortare och folk tycker det kan vara intressant och kul att läsa dom. Men trådar som spänner över 6-9 sidor med hundratals inlägg av samma person, ja en sådan tråd finns det ingen som varken vill eller har ork att läsa igenom.

 

Mvh, Flyfisherman / Moderator

Det var ett svar på Cecilias inlägg. Jag skapade denna tråd för att jag inte kunde använda Linux som jag ville.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag redigerade ett inlägg en gång och då fick jag frågan om varför jag inte använde multicitat. 

/Maria

Då gällde det citat från flera personers inlägg, nu gäller det dina egna inlägg.

Istället för att skriva 10 olika inlägg i rad med för dig en "rolig länk" , så kan du antingen samla ihop dom och lägga allihopa i ett inlägg, eller så redigerar du ditt inlägg för varje gång som du känner att du måste informera eforum att du hittat "en rolig länk" till, men som i denna tråd med 9 sidor nästan 180 inlägg, så är det inte så kul längre att öppna tråden, man tappar intresset, när det inte finns något nytt intressant som bidrar, då byter man snabbt tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Kan då Tiny Core Linux. Core Plus vara ett alternativ?

http://tinycorelinux.net/

 

Jag har laddat ner den versionen nu.Jag hoppas det inte blir så mycket fel med med den som det blev med anti-x och Linux Mint Rebecca.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

 

1. Se till att ruby är installerat.

2. Klistra in koden nedan i ex. widf.rb

3. sudo cp widf.rb /usr/local/bin/widf

4. sudo chmod 755 /usr/local/bin/widf

#!/usr/bin/env ruby

require 'find'

module Find
def match(what, *paths)
what.downcase!
find(*paths) { |path| 
	puts path if File.file?(path) and File.basename(path).downcase.include?(what) }
end

module_function :match
end


if ARGV.empty?
  puts "Where Is the Damn File"
  puts "usage: widf a_file_to_find"
  exit
end
Find.match(ARGV.join(" "), "/") 

Jag har testat detta flera gånger nu... Det blir bara fel tyvärr. det kanske beror på att jag använder större text så vissa rader blir brutna... Ruby är installerat men det kanske är fel version. Det finns ju flera versioner att ladda ber i programhanteraren. Jag använder Linux versionen Anti X Linux Mint Rebecca. 

 

 

 ________________________________________
( Courage is your greatest present need. )
 ----------------------------------------
  o
   o
       ___  
     {~._.~}
      ( Y )
     ()~*~()   
     (_)-(_)   
maria@maria-desktop ~ $ sudo cp widf.rb /usr/local/bin/widf
[sudo] password for maria: 
Sorry, try again.
[sudo] password for maria: 
cp: cannot stat ‘widf.rb’: No such file or directory
maria@maria-desktop ~ $ 
/Maria
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

cp: cannot stat ‘widf.rb’: No such file or directory

Då har du ju inte gjort som det står och skapat widf.rb först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du ju inte gjort som det står och skapat widf.rb först.

Ska det vara en fil eller en katalog eller mapp eller vad det heter? Ska jag skapa den filen  i t.e.x. pluma eller gedit och den ska vara tom ??

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att läsa vad Phenomen skrev en gång till, riktigt noga, särskilt punkt 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att läsa vad Phenomen skrev en gång till, riktigt noga, särskilt punkt 2.

 

 

 

Jag ska göra det. 

Jag får göra om försöket.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Detta kan kan man göra med Linux utan att vara uppkopplad. 

Om jag kopplar upp mej med nån Linux så blir det med nån annan Linux än de jag har använt nu. Det blir ju bara fel... I de sista inläggen har jag skrivit om vad som blev fel om ingen har tagit bort dessa inlägg... //eforum.idg.se/topic/348383-ubuntu/

 

Nu har jag de flesta fortune cookies. 

/Maria

du1.txt

set2.txt

post-120863-0-87532300-1446755045_thumb.png

post-120863-0-20644400-1446755061_thumb.png

post-120863-0-01285900-1446755086_thumb.png

post-120863-0-16451600-1446755127_thumb.png

husse-funny.txt

husse-helping.txt

husse-moderating.txt

husse-self.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du accepterar inte att du måste/bör installera säkerhetsuppdateringar?

Vem säger att dom är farliga? Ingen här av oss i alla fall, någon av dina vänner "datorkunniga" kanske?

 

Så du ignorerar allt sådant i din Windowsdator också förstår jag?

Läs vad vi skriver istället och ta åt dig den infon istället!!

Ingen som jag känner har fått problem när de har installerat uppdateringar i Windows.. De som jag känner är varken datatekniker eller datakonsulter eller nåt annat inom högre datavetenskap. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är lite kul saker som man kan göra med Linux utan att vara uppkopplad...

Snygga bakgrunder t.e.x. De kan ju användas på andra datorer också. 

 

www.landoflinux.com Sök på fun eller liknande. Den fanns en gång en sida just med kul saker som de länkade till men den funkade inte. 

 

 

/Maria

post-120863-0-63779100-1446891901_thumb.png

post-120863-0-93027900-1446892300_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör script-funktioner som kommandon i bash-terminalen.

 

1. .bashrc filen, definiera funktionen


function who_owns_func () {
	if [[ -z $1 ]]; then
		echo "Pass a domain name as parameter."
		return 1
	fi

	output=$(whois "$1"| grep -E "Registrant Name:|Tech Organization:|Tech Street:|Tech City:|Tech State/Province:|Tech Postal Code:|Tech Country:|Tech Phone:|Tech Email:")

	if [[ -z $output ]]; then
		echo "it is anonymous"
	else
		printf "$output\n"
	fi

	return 0
}

2. I samma fil och under funktionsdefinitionen, lägg till raden;

alias who_owns=who_owns_func

3. ladda om .bashrc

source .bashrc

4. Nu kan du i terminalen;

$ who_owns idg.se
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kör script-funktioner som kommandon i bash-terminalen.

 

1. .bashrc filen, definiera funktionen


function who_owns_func () {
	if [[ -z $1 ]]; then
		echo "Pass a domain name as parameter."
		return 1
	fi

	output=$(whois "$1"| grep -E "Registrant Name:|Tech Organization:|Tech Street:|Tech City:|Tech State/Province:|Tech Postal Code:|Tech Country:|Tech Phone:|Tech Email:")

	if [[ -z $output ]]; then
		echo "it is anonymous"
	else
		printf "$output"
	fi

	return 0
}

2. I samma fil och under funktionsdefinitionen, lägg till raden;

alias who_owns=who_owns_func

3. ladda om .bashrc

source .bashrc

4. Nu kan du i terminalen;

$ who_owns idg.se

För att komma tilll några websidor med Linuxdatorn så måste jag koppla upp mej... Om jag kopplar upp mej så vill datorn ha uppdateringar så småning om och då kommer det att bli fel igen. Detta skriver jag på min Windows dator.  Är det bara att lägga till dessa rader i en bashrc filen ? Vad ska jag döpa filen till eller ska jag bara spara om den under annat namn??

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här tråden börjar bli så lång och svår att läsa med en blandning som inte har med trådrubriken att göra, det har utgått flera tillsägelser om att man ska hålla sig till trådrubriken, men det har fortsatt ändå, därmed så låses tråden härmed.

 

Laso - Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...