Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Man kan ha kul med Linux även om man inte är uppkopplad.


MariaE

Rekommendera Poster

  • Svars 168
  • Skapad
  • Senaste svar

Grub!!  :angry:  :thumbsdown:  :( Men den här gången startar Linux Mint iallafall. Det blev så när jag startade om datorn med skivan med Linux Mint Cinnamon  :angry:

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar inte gå att installera Linux Mint Cinnamon utan att utplåna allt på hårddisken eller nästan allt... Jag fick förslag på kommandon som raderar eller utplånar allt på hårddisken. I denna tråd //eforum.idg.se/topic/348383-ubuntu/

 

Då kan jag kanske installera Linux Cinnamon.

/Maria

 

 

Här hittade jag en "lösning" på problemet ??

https://www.linux.com/learn/tutorials/776643-how-to-rescue-a-non-booting-grub-2-on-linux/

Men det får bli i morggon... Kanske någon hittar en svensk länk?

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det något fel på engelska,du ska ju ha engelska, bestäm dig nu, engelska eller svenska??

 

Länkar får du hitta själv, du har fått så mycket hjälp, men ingenting duger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det något fel på engelska,du ska ju ha engelska, bestäm dig nu, engelska eller svenska??

 

Länkar får du hitta själv, du har fått så mycket hjälp, men ingenting duger.

Du är ju nybörjare på Linux precis som jag och borde förstå att det kan bli fel ibland. . Tipset om Linux Cinnamon borde jag ha fått för länge sen. De flesta programförklaringar vill jag ha på svenska. Men programmen vill jag ha på engelska.. Det är därför jag inte skriver i ett engelsktspråkigt forum. Om jag letar länkar själv då blir det för mycket virus som jag får på datorn . Det blev ju det förut. Det är ju sånt som supportforum är till för eller hur ? 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ayersrock

Du är ju nybörjare på Linux precis som jag och borde förstå att det kan bli fel ibland. . Tipset om Linux Cinnamon borde jag ha fått för länge sen. De flesta programförklaringar vill jag ha på svenska. Men programmen vill jag ha på engelska.. Det är därför jag inte skriver i ett engelsktspråkigt forum. Om jag letar länkar själv då blir det för mycket virus som jag får på datorn . Det blev ju det förut. Det är ju sånt som supportforum är till för eller hur ? 

 

/Maria

En undran bara MariaE, vart vill du komma egentligen med alla dina inlägg? Varför duger ingenting åt dig. Du klaga och klagar och är aldrig nöjd med de svar som du får på dina frågor. Du verkar veta bättre hela tiden så varför frågar du då? Antingen har du läst någonting, eller hört någonting eller så har någon sagt någonting, men prova det då istället för att fråga i detta forum. De svar du får här duger ju ändå inte åt dig. 

 

Visst kan supportforum hjälpa till med mycket men vet du vad, lite får man allt göra själv också. Gå ut på nätet och googla runt och sök svar själv på dina frågor. Oftast finns svaren där ute och finns det inte där så kan man kontakta ett forum som denna. Men du verkar vara av den uppfattningen att andra ska göra allt jobb åt dig och när de väl gjort det och delger dig vad de hittat så duger det ändå inte. Skärpning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

. Tipset om Linux Cinnamon borde jag ha fått för länge sen. 

 

/Maria

Cinnamon löser inte problemet att du på något sätt oavsiktligt lyckas installera uppdateringar i nivå 4 och 5.

 

Inställningen för både Mate och Cinnamon är att 4 och 5 som grundinställning är obockade.

 

Justering av inställningarna sker dessutom på samma sätt.

 

Att installera Cinnamon för att lösa ditt problem är helt bortkastat.

 

 

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att inte vara uppkopplad med Linux Mint Rebecca är inte så kul hur länge som helst.... Jag kan inte göra så många saker trots allt. Dessa inlägg som du hänvisar till skrev jag när jag inte hade hade fått problem med Linux Mint Rebecca. Men efter ett tag fick jag ju problem med Linux Mint Rebecca. Jag har redan två datorer som jag inte är uppkopplad med.

/Maria

 

 

Cinnamon löser inte problemet att du på något sätt oavsiktligt lyckas installera uppdateringar i nivå 4 och 5.

 

Inställningen för både Mate och Cinnamon är att 4 och 5 som grundinställning är obockade.

 

Justering av inställningarna sker dessutom på samma sätt.

 

Att installera Cinnamon för att lösa ditt problem är helt bortkastat.

 

 

 

LARSAS

Och om man vill ha dessa instaällningar måste man bocka i dem själv. Alltså undviker jag att göra detta...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är ju nybörjare på Linux precis som jag och borde förstå att det kan bli fel ibland. . Tipset om Linux Cinnamon borde jag ha fått för länge sen. De flesta programförklaringar vill jag ha på svenska. Men programmen vill jag ha på engelska.. Det är därför jag inte skriver i ett engelsktspråkigt forum. Om jag letar länkar själv då blir det för mycket virus som jag får på datorn . Det blev ju det förut. Det är ju sånt som supportforum är till för eller hur ? 

 

/Maria

 

Du är ju nybörjare på Linux precis som jag och borde förstå att det kan bli fel ibland.

 

 

Visst förstår jag det, men man måste också lyssna på den hjälp man får.

 

 

Tipset om Linux Cinnamon borde jag ha fått för länge sen

 

 

Du har haft denna installerad tidigare.

 

post-13429-0-03081300-1427191998_thumb.png

 

//eforum.idg.se/topic/347369-mint-171-mate-cinnamon-finns-nu-som-f%C3%A4rdig-version/?do=findComment&comment=1644108

 

 

De flesta programförklaringar vill jag ha på svenska. Men programmen vill jag ha på engelska.. Det är därför jag inte skriver i ett engelsktspråkigt forum.

 

 

Låter krångligt tycker jag, du har ju svårt för engelska säger du ju själv i flera inlägg?

 

 

Om jag letar länkar själv då blir det för mycket virus som jag får på datorn . Det blev ju det förut. Det är ju sånt som supportforum är till för eller hur ? 

 

Efter en sökning med Google "som är den vanligaste sökmotorn", så kommer alla resultat fram, och till höger vid varje sajtlänk, så finns också en liten rund ring, som är grön, gul eller röd.

Grön ring, sidan är helt okej, Gul, sidan är tveksam, Röd, sidan är inte okej.

Detta är ett system som heter WOT, en klassificering för att lättare hjälpa oss för vilka webbsidor som är seriösa och mindre seriösa.

 

 

post-13429-0-62929300-1427191860_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om man vill ha dessa instaällningar måste man bocka i dem själv. Alltså undviker jag att göra detta... 

/Maria

Default inställning för Mate och Cinnamon är att nivå 4 och 5 inte är ibockade. Man måste om man ej ändrat inställningarna själv bocka i dessa.

 

Du får gärna installera Cinnamon men till skillnad från Thirteen menar jag att ditt problem kommer att kvarstå.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Default inställning för Mate och Cinnamon är att nivå 4 och 5 inte är ibockade. Man måste om man ej ändrat inställningarna själv bocka i dessa.

 

Du får gärna installera Cinnamon men till skillnad från Thirteen menar jag att ditt problem kommer att kvarstå.

 

LARSAS

 

Nja, om jag tolkade MariaE rätt så tror jag att det var en fråga om uppdateringar (i ett nyinstallerat Linux Mint Cinnamon). Där vill jag nog köra default och inte ändra på något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, om jag tolkade MariaE rätt så tror jag att det var en fråga om uppdateringar (i ett nyinstallerat Linux Mint Cinnamon). Där vill jag nog köra default och inte ändra på något.

Men man bör ju kontrollera om man verkligen behöver ha en säkerhetsuppdatering eller inte?

T.ex. har man behov av en sådan som gäller en linuxserver?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men man bör ju kontrollera om man verkligen behöver ha en säkerhetsuppdatering eller inte?

T.ex. har man behov av en sådan som gäller en linuxserver?

 

Det är förstås valfritt. Tror vi kan enas om att inte peta för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte ens säkert att Mate efter ominstallationen har ändrats så att uppdateringarna i nivå 4 och 5 är ibockade. Skulle defaultinställningen ändrats så de ibockas är det en mycket enkel åtgärd att ändra tillbaks inställningen.

 

Själv skulle jag inte heller installera uppdateringar som riskerar skada datorn.

.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går alldeles utmärkt att installera Ubuntu eller Lubuntu.

Om du bara följer råden som du fått i din Ubuntutråd //eforum.idg.se/topic/348383-ubuntu/ och inte försöker på fel sätt så skall det gå bra.

"Om jag är uppkopplad med Linux blir det ju bara fel." är också rappakalja, beskriv vad problemet är så kan få hjälp, Mint fungerar utmärkt mot internet så problemet är antagligen skapat av dig.

Lubuntu hade gått att installera på min blå dator om det hade varit på engelska.  Men först var jag tvungen att installera Windows XP. Datorn köptes med Windows Xp.  Windows Xp var också på svenska. Det kommer bilder då kanske det blir mera begripligt... 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lubuntu hade kunnat installerats på min blå dator om det hade varit engelska.

 

Struntprat, spelar ingen roll vilket språk du installerar, Svenska, Engelska, Spanska, Turkiska eller något annat språk, oavsett om du har Svenska eller Engelska på operativet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Struntprat, spelar ingen roll vilket språk du installerar, Svenska, Engelska, Spanska, Turkiska eller något annat språk, oavsett om du har Svenska eller Engelska på operativet.

Det har en viss betydelse... Jag förstår inte så många språk. Det var en som installerade Windows på finska och den personen är svensk tror jag. Hon fick rådet att installera om eller kontakta supporten. 

//eforum.idg.se/topic/348326-spr%C3%A5k-p%C3%A5-datorn/

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har en viss betydelse... Jag förstår inte så många språk. Det var en som installerade Windows på finska och den personen är svensk tror jag. Hon fick rådet att installera om eller kontakta supporten. 

//eforum.idg.se/topic/348326-spr%C3%A5k-p%C3%A5-datorn/

/Maria

 

Denna länk/tråd du hänvisar till, har ingenting med ditt problem här att göra.

Ett av dina problem här är att du envisas med att välja ett språk som du minst behärskar.

Vi har försökt säga till dig att använda Svenska som du behärskar, inte Engelska.

Du skulle tjäna på det, bl.a flera tekniska termer som du i Engelskan inte förstår vad dessa betyder, och detta beror inte på att du "lider av anglofil", som du har sagt flera gånger, för det är inget man lider av, det är ett stort intresse av ämnet.

Du fortsätter att inte vilja ta emot hjälp/rekommendationer, så då får det blir så, du får köra ditt race själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ayersrock

Denna länk/tråd du hänvisar till, har ingenting med ditt problem här att göra.

Ett av dina problem här är att du envisas med att välja ett språk som du minst behärskar.

Vi har försökt säga till dig att använda Svenska som du behärskar, inte Engelska.

Du skulle tjäna på det, bl.a flera tekniska termer som du i Engelskan inte förstår vad dessa betyder, och detta beror inte på att du "lider av anglofil", som du har sagt flera gånger, för det är inget man lider av, det är ett stort intresse av ämnet.

Du fortsätter att inte vilja ta emot hjälp/rekommendationer, så då får det blir så, du får köra ditt race själv.

Äntligen någon som talar ut och säger det som hade behövts sägas för länge sen. Måtte det nu bli ordning i klassen och forumet bli befriat från de som inte vill ta emot det som andra ger dem. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Denna länk/tråd du hänvisar till, har ingenting med ditt problem här att göra.

Ett av dina problem här är att du envisas med att välja ett språk som du minst behärskar.

Vi har försökt säga till dig att använda Svenska som du behärskar, inte Engelska.

Du skulle tjäna på det, bl.a flera tekniska termer som du i Engelskan inte förstår vad dessa betyder, och detta beror inte på att du "lider av anglofil", som du har sagt flera gånger, för det är inget man lider av, det är ett stort intresse av ämnet.

Du fortsätter att inte vilja ta emot hjälp/rekommendationer, så då får det blir så, du får köra ditt race själv.

Om jag skulle vara bättre på engelska skulle jag skriva i ett engelsktspråkigt forum.

/Maria

 

 

Äntligen någon som talar ut och säger det som hade behövts sägas för länge sen. Måtte det nu bli ordning i klassen och forumet bli befriat från de som inte vill ta emot det som andra ger dem.

Om jag vill ha programvaror på engelska är väl min ensak. När jag började min första datakurs blev jag besviken på att alla program var på svenska .

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ayersrock

Om jag vill ha programvaror på engelska är väl min ensak. När jag började min första datakurs blev jag besviken på att alla prom var på svenska . 

/Maria

Absolut inget fel i att vilja ha programvaror på engelska. Men det förutsätter väl att man är hyfsat begåvad i engelska och förstår vad som står i programmen? Särskilt viktigt är det väl i anslutning till och under installation av det engelska programmet. Där verkar det som om du har en hel del kvar men du förväntar dig att andra ska servera lösningar och förklaringar på silverfat till dig men jag tror att dina ständiga inlägg gett motsatt effekt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lubuntu hade gått att installera på min blå dator om det hade varit på engelska.  Men först var jag tvungen att installera Windows XP. Datorn köptes med Windows Xp.  Windows Xp var också på svenska. Det kommer bilder då kanske det blir mera begripligt... 

/Maria

Hur sjutton gör du? Varför i hela friden måste du XP installerat för att kuna installera Lununbu?

Engelska finns och språk väljer du vid installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur sjutton gör du? Varför i hela friden måste du XP installerat för att kuna installera Lununbu?

Engelska finns och språk väljer du vid installation.

Om Maria vill ha dubbelboot med Windows XP och Lubuntu på samma hårddisk så skall Windows installeras först då det annars skriver över grub. Men vill hon ha endast Lubuntu så skall hon inte installera Windows XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...