Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bättre prestanda...


MariaE

Rekommendera Poster

Nu har två datakunniga sagt att vissa datorer och operativsystem har bättre prestanda men ingen av dem har förklarat vad det betyder... Nu har jag tagit reda på vad det betyder . 

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/improve-computers-performance#1TC=windows-7

 

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/improve-performance-defragmenting-hard-disk#1TC=windows-7

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte förstod vad som menas med prestanda borde du ha frågat de personer som använde det ordet. Ställer man frågor i Eforum brukar man få svar.

Prestanda är annars det arbete en dator eller ett operativsystem klarar av att utföra. När det gäller oss människor brukar man i stället tala om vår prestationsförmåga. Den är ju inte likadan hela tiden, på topp när vi är pigga och gör det vi tycker är kul men sjunker när vi är trötta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte förstod vad som menas med prestanda borde du ha frågat de personer som använde det ordet. Ställer man frågor i Eforum brukar man få svar.

 

Prestanda är annars det arbete en dator eller ett operativsystem klarar av att utföra. När det gäller oss människor brukar man i stället tala om vår prestationsförmåga. Den är ju inte likadan hela tiden, på topp när vi är pigga och gör det vi tycker är kul men sjunker när vi är trötta.

Jag som forskar om hörande vet att de ibland tycker att man borde veta vissa saker. Speciallt eftersom jag råkar vara svensk. Jag har ju frågat min kompis också som har jobbat på TCO och han har inte heller gett nån förklaring. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har två datakunniga sagt att vissa datorer och operativsystem har bättre prestanda men ingen av dem har förklarat vad det betyder... Nu har jag tagit reda på vad det betyder . 

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/improve-computers-performance#1TC=windows-7

 

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/improve-performance-defragmenting-hard-disk#1TC=windows-7

/Maria

 

Annars fick du svar på den frågan i tråden här....

 

//eforum.idg.se/topic/348383-ubuntu/page-3?p=1651612&do=findComment&comment=1651612

 

men du kanske inte orkade att läsa den länken som finns där?

Ändå läste du mitt svar direkt efter?

 

Nä, tror det är dags att sluta hjälpa eftersom hjälpen tydligen inte är intressant längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Nu har två datakunniga sagt att vissa datorer och operativsystem har bättre prestanda men ingen av dem har förklarat vad det betyder... Nu har jag tagit reda på vad det betyder . 

http://windows.micro...e#1TC=windows-7

 

http://windows.micro...k#1TC=windows-7

/Maria

Det står ju inte vad prestanda innebär utan vad man kan göra för att förbättra prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars fick du svar på den frågan i tråden här....

 

//eforum.idg.se/topic/348383-ubuntu/page-3?p=1651612&do=findComment&comment=1651612

 

men du kanske inte orkade att läsa den länken som finns där?

Ändå läste du mitt svar direkt efter?

 

Nä, tror det är dags att sluta hjälpa eftersom hjälpen tydligen inte är intressant längre.

Du bara skrev att Windows med 64 bitar har bättre prestanda... Det kallar jag inte för nåt bra svar tyvärr. Det är ju samma sak som om man skulle säga att "Solen är gul" till någon som inte vet vad gul är. En gång fick jag en fråga om jag ville betala handpenning. Hon som frågade mej blev förvånad att jag inte visste vad det var för något. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bara skrev att Windows med 64 bitar har bättre prestanda... Det kallar jag inte för nåt bra svar tyvärr.

/Maria

 

Återigen så läser du inte allt i inläggen man skriver till dig, gå gärna tillbaka till mitt inlägg, så ser du att jag bifogat en länk precis under, där det bl.a. förklaras vad skillnaden är mellan 32 och 64 -bitars.

 

Jag har lessnat på att hjälpa till när man inte blir tagen på allvar, så nu lägger jag ner detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vilken version av Windows 7 ska jag installera: 32- eller 64-bitarsversionen?

Om du vill installera 64-bitarsversionen av Windows 7 behöver du en processor som kan köra en 64-bitarsversion av Windows. Fördelarna med att använda ett 64-bitars operativsystem framgår som tydligast när du har stora mängder tillgängligt RAM-minne installerat på datorn, vanligtvis 4 GB RAM-minne eller mer. Om du har det kan ett 64-bitarssystem, som kan hantera större mängder minne mer effektivt än ett 32-bitarssystem, göra datorn snabbare när flera program körs samtidigt och du växlar ofta mellan dem.

 

 

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/32-bit-and-64-bit-windows#1TC=windows-7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man använder äldre program så funkar det lika bra tycker jag. Nackdelen med 64 bitars datorer är att de ofta låter och jag är tyvärr inte döv :-( Min Pentium 400 funkar fortfarande och den är tyst. Den spelar jag gamla spel på och använder till nationalencyclopedin som bara funkar med Windows 98 . Man kan ju skriva saker i Windows write också och lagra på diskett... Om man är jättebra på datorer kan man få USB-minnen att funka också under Windows 98. Det lilla jag skriver på den datorn får plats på en diskett. Den kan gå sönder när som helst och då kan jag inte spela mina gamla spel :-( 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Nackdelen med 64 bitars datorer är att de ofta låter och jag är tyvärr inte döv 

Det gemensamma med äldre datorer är att dem så gott som alltid låter mer och det har ingenting med att göra om det är 32 eller 64 bitars. Mer damm som letat sig in som gör att fläktarna snurrar snabbare pga sämre kylning. Slitna hårddiskar som börjar låta efter att tidigare varit nästan ljudlösa.

 

Jag anser att det är precis tvärtom. Nya datorer är nästan alltid 64 bitars och en ny dator är nästan alltid tystare än en gammal som ofta är 32 bitars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gemensamma med äldre datorer är att dem så gott som alltid låter mer och det har ingenting med att göra om det är 32 eller 64 bitars. Mer damm som letat sig in som gör att fläktarna snurrar snabbare pga sämre kylning. Slitna hårddiskar som börjar låta efter att tidigare varit nästan ljudlösa.

 

Jag anser att det är precis tvärtom. Nya datorer är nästan alltid 64 bitars och en ny dator är nästan alltid tystare än en gammal som ofta är 32 bitars.

Det är min surfdator som låter och den har 64 bitar :-( Det är den snabbaste datorn jag har. Min Windows dator som jag har kort på och bränner CD-R mm på är oftast tyst fast den har 64 bitars Windows. Den börjar bara låta om jag bränner flera skivor efter varandra.

 

Min Linuxdator är tyst. Jag installerade Linux med 32 bitar. Och när den börjar låta då är den på väg att gå sönder. men då borde spin up time ha ändrats. Min Pentium 400 också tyst. När den börjar låta då har en inte många dagar kvar... Man kan ju rensa datorn på damm också, det har jag gjort med några av mina datorer. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag installerade Windows Xp på min blå dator fick jag veta att Windows Xp hade bättre prestanda... Men datorn fungnar dåligt med Windows 7 32 bitar och med Windows 64 bitar står datorn bara och blinkar. Jag tänkte installera Lubuntu på den datorn men Lubuntu var svenska : :angry: Windows Xp har jag också på svenska :thumbsdown:   Jag ska hämta en version av Lubuntu på engelska och installera.  :thumbsup:

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...