Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Impregnerad trall kontra reglar som underlag till balkonggolv?


centerpartisten

Rekommendera Poster

centerpartisten

Ska lägga nytt golv på balkongen och funderar på att skippa reglar och i stället använda de gamla brädorna 22x95 som underlag till det nya golvet. Nån som har erfarenhet och kan säga om det är helt ok eller kanske olämpligt av någon anledning eller har annat att tillföra?

 

Ska satsa på lite grövre brädor den här gången till golvet. Ska kika på både 26 och 28mm.

 

Ytan det handlar om är ca 1,5 x 2,5 meter.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör jobbet ordentligt och lägg nya tryckimpregenerade reglar och använd tryckimpregnerad 28x95 som trallvirke. Eventuellt sibirisk lärk, mycket snygtt men dyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om de gamla brädorna är gamla tryckimpregnerade (men troligen spruckna och fula) så går de väl att ha som reglar men hur stor är balkongen?

Reglarna torde ju utgöra en liten kostnadsökning i förhållande till själva trallvirket.

 

Tänk på avstånd/höjd till befintligt golv/utåtgående dörr!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

centerpartisten

Inget större fel på mitt gamla golv jag la in för ett antal år sen (22x95 - impregnerad trall) men jag vill ha ett nytt med lite grövre brädor.

Inget fel på reglarna i nuvarande golv men jag ville få ner golvet lite och därav funderade jag på att använda mina gamla golvbrädor 22mm - som reglar istället för nuvarande reglar som är 45mm. Jag vill få ner golvet närmare betongen så att säga.

 

Sen funderar jag på om jag ska olja det innan jag lägger in det så att jag har det klart? Men är lite osäker på vilken olja.

https://www.byggmax.se/farg/farg-utomhus

 

Golvet är runt 4 kvadrat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Jag antar att med lite grövre så menar du standardtrall, 120x28mm? Det som man kan tänka sig med att gå ner till 22 mm "regelhöjd" är att det blir mer svikt i golvet. Svikten kommer bara till en viss del att motverkas av det grövre trallen, men mer svikt blir det oavsett. Möjligen kan det avhjälpas genom att lägga "reglarna" cc45 istället för standard cc60. Jag förutsätter här så klart att balkonggolvet inte är helt plant. Är det plant bör det inte bli så mkt svikt.

 

Fyra kvardrat trall inkl reglar är typ max 500 kr så det är väl ingen större mening att kosta på alltför mkt pengar på att olja "reglarna" innan lägg, Vill du ändå olja så standard trallolja från Rusta eller annat snikställe bör gå fint. Låt den gamla trallen torka först innan du lägger det för att undvika rinn/fläckar på balkonggolvet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

centerpartisten

Eftersom jag i dagsläget har 22mm så blir ju 26mm en ökning på 4mm så kanske jag stannar där. 26x110 i så fall.

 

Men jag velar lite när det rör regel eller inte men jag kanske ändå skiter i tanken på att inte använda regel.

 

Finns det något rätt när det handlar om hur långt från väggen man ska placera första regeln?

 

Hade även tänkt köpa takpapp men jag hittar inget som är tillräckligt billigt eftersom det blir för stora mängder och jag behöver så lite.

Hade tänkt använda det till att lägga underst, på vissa ställen, så att jag får trallen i våg eftersom jag glömde tänka på det sist jag la golvet och därmed lutar golvet som det är nu, utåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Hade även tänkt köpa takpapp men jag hittar inget som är tillräckligt billigt eftersom det blir för stora mängder och jag behöver så lite.

Vad ska du med takpapp till? Menar du syllpapp till att lägga under reglarna som man köper på rulle ungefär 100 mm bred.

 

Det blir nog svårt och skruva i trall 22mm istället för regel + 26mm trall. Blir sammanlagt 48 mm, finns det så korta trallskruvar?

 

Såg att det finns 42 mm trallskruv men dessa rekommenderas enbart till 22 mm trall.

 

Tjockare trallbädor behöver längre skruv och mer än 22 mm och skruva i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar att pappen ska användas som distans/kil för att justera höjd.

Att man viker pappen några gånger beroende på önskad tjocklek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, de är bra om man kan använda två mot varandra och att de når varandra för att "kugga i".

(Vilket de kanske inte gör om "regeln" är 95 bred.)

 

En ensam kil glider lätt undan.

 

Tillägg:

 

Såg att det finns 42 mm trallskruv men dessa rekommenderas enbart till 22 mm trall.

 

Tjockare trallbädor behöver längre skruv och mer än 22 mm och skruva i.

 

Finns ju 35 mm också.

Och det är ju skillnad på ett altangolv och en trall till en balkong, nog duger det med 22 mm att skruva i.

 

I princip kan man ju ha trallen lös ovanpå de gamla.

Ja, förutom att de glider isär osv. då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

centerpartisten

Det blev 26x110 och nya reglar i storlek 45x70 eftersom de tidigare reglarna var i storleken 45x45 och dessa ska man ju egentligen inte använda.

Förra gången jag la golvet var första gången och den här gången tänkte jag att allt ska bli helt perfekt.

 

Den här gången ska jag även säkerställa att alla skruvar hamnar på en rak linje. Det blev lite sicksack sist. Löser man det genom att först skruva den första brädan och fästa ett snöre i den skruven och sen sätta i en skruv i den sista brädan och sen dra snöret mellan dessa skruvar? Sen är det ju bara att sätta skruvarna i linje efter snöret.

 

Mina skruvar är 45mm. Använder de gamla.

 

Tidigare la jag brädorna tätt intill varandra. Ska jag sätta de med mellanrum?

 

 

Gissar att pappen ska användas som distans/kil för att justera höjd.

Att man viker pappen några gånger beroende på önskad tjocklek.

 

Så hade jag tänkt. Men jag kan ju såga till antingen kilar eller liknande eftersom jag har ju gott om brädor.

 

Men det är ingen som vet hur långt ut från väggen den första regeln ska läggas? Sen räknar jag ju bara cc60 rörande de andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

centerpartisten

http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5042

 

 

När du köper eller själv tillverkar trätrall för din altan bör du alltid kontrollera att själva trallbrädorna ligger med kärnsidan uppåt. Det är den sida där årsringarna är minst. När en så monterad bräda torkar efter t ex regn blir den konvex, bågnar alltså uppåt så att vattnet rinner av. Vid motsatt montage blir brädan konkav, d v s bildar en kanal där vattnet stannar. Virkets kärnsida är dessutom hårdare och tål kraftigare nötning medan ytvedssidan är mjukare och lätt får torrsprickor.

 

Är det något även jag som lägger golv på balkong bör tänka på? Tidigare har jag lagt den snyggaste sidan uppåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tidigare la jag brädorna tätt intill varandra. Ska jag sätta de med mellanrum?

Använd 2 knivar som distans. Är det ny våt trall så kommer avståndet att öka till 5 mm när trallen torkar och kanske nästan helt försvinna efter en regnig vecka.

 

Mina skruvar är 45mm. Använder de gamla.

Ska du skruva ur de gamla skruvarna och använda dem? Både fel längd och antagligen lite skadade av att ha varit ute några år, enligt denna tabell ska man minst ha 52 mm längd på skruv, man måste kunna trycka till trallen med skruven så den ligger plant mot regeln och det går inte så med korta skruvar eller skruv av dålig kvalite:

http://www.essve.com/PageFiles/1331/Trallskruv%20guide_HR.pdf

 

 

 

Men det är ingen som vet hur långt ut från väggen den första regeln ska läggas? Sen räknar jag ju bara cc60 rörande de andra.

Du räknar väl ut hur långt du behöver ha mellan reglarna så att du får samma avstånd hela vägen så att du får ett värde lite kortare än cc60. Jag hade skruvat en regel i väggen på långsidan som man sen fäster reglerna i för att hela trallen ska ligga still och inte glida runt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

centerpartisten

Det är ingen större lutning på balkonggolvet det är frågan om som ni ser.

 

Har plockat bort det gamla golvet och skurat av betonggolvet så nu är det mer/mindre klart för att lägga in det nya.

 

Hade ni byggt en ram eller lagt ut lösa reglar?

post-135958-0-75590100-1426930481_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade skruvat en regel i väggen på långsidan som man sen fäster reglerna i för att hela trallen ska ligga still och inte glida runt.

Det är tveksamt om man får göra om det gäller hyres- eller bostadsrätt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ram behöver du inte ha, du har ju en naturlig ram med väggarna runt golvplattan, reglar och nya golvet blir ju tungt som det är, lär knappast flytta på sig när det sitter ihop.

Du behöver alltså inte skruva fast något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tidigare har jag lagt den snyggaste sidan uppåt.

 

Utsidan av "trädet" uppåt!

 

Är det fult på någon kant så försök att lägga det utåt och åt en sida så att man inte ser detta direkt man öppnar balkongdörren.

Eller allra närmast väggen.

 

Tillägg:

Här en, av väldigt många, diskussioner i frågan:

http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/171419-vilken-sida-uppat-i-trallvirke.html

 

Ja la altandäcket enligt "sur gubbe" ovan eftersom min bror hade lagt sitt altandäck med snyggaste sidan upp vilket fick till följd att "glad gubbe" samlade på sig vatten och gubben blev ännu gladare vilket innebar att dessa har kvarstående vatten längre än de övriga....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

centerpartisten

Nån med goda mattekunskaper som kan räkna ut exakt på mm hur reglarna ska placeras i förhållande till varandra utifrån att de yttre reglarna är placerade 7cm från respektive vägg? Har då mätt från vägg till där regeln börjar/kanten på regeln. Måste iofs inte vara 7cm men ungefär i alla fall.

Har kapat till sex reglar men kan ta bort en om det behövs. Mellan ytterväggarna är det 249,5cm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om vi håller oss till c/c-mått, alltså alla mått angivna till mitten av varje regel:

2495-70-70 = 2355

 

2355/5 = 471 mellan reglarna, fortfarande c/c.

 

Kan rita upp detta i CAD om du vill.

Har du exakt mått på andra ledden också? 1,5 meter är nämnt.

 

Trallvirket 26x110, har du virket hemma? Har du mätt att det faktiskt är 110 mm? (jag gissar att de är bredare om de är färska)

 

(Jag skulle en gång tillverka en blomlåda av spillvirke, 70 mm och hade räknat ut måttet på ramen efter det men eftersom virket var färskt = bredare än 70 blev det en hel sådan över, trots att det bara handlade om ca 600 mm totalt..)

 

Tillägg:

balkong_eforum.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

centerpartisten

om vi håller oss till c/c-mått, alltså alla mått angivna till mitten av varje regel:

2495-70-70 = 2355

 

2355/5 = 471 mellan reglarna, fortfarande c/c.

 

Kan rita upp detta i CAD om du vill.

Har du exakt mått på andra ledden också? 1,5 meter är nämnt.

 

Trallvirket 26x110, har du virket hemma? Har du mätt att det faktiskt är 110 mm? (jag gissar att de är bredare om de är färska)

 

(Jag skulle en gång tillverka en blomlåda av spillvirke, 70 mm och hade räknat ut måttet på ramen efter det men eftersom virket var färskt = bredare än 70 blev det en hel sådan över, trots att det bara handlade om ca 600 mm totalt..)

 

Tillägg:

attachicon.gifbalkong_eforum.pdf

 

Tackar.

 

Brädorna ligger på 11cm och nån på 10,5. Har inte mätt alla.

 

När det rör reglarna och att få de i våg är det bättre att lägga exempelvis en/två brädor (249cm) i rätt tjocklek under eller att under varje regel lägga så att den kommer i våg?

Resultatet blir ju detsamma, eftersom lutningen är densamma över hela ytan, men det låter mer stabilt att lägga planka under hela balkongens längd så att säga.

 

http://renoveringsbloggen.com/2013/11/23/trall-av-cumaro-pa-balkongen/

 

Tittar man i länken ovan så har man där endast lagt en liten kloss under respektive regel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha en 22x95 liggande är ju praktiskt men ger ingen ökad stabilitet om reglarna bara vilar på den.

Det uppstår i stället en nackdel i form av att vatten inte kan rinna fritt utan kommer att ansamlas och börja lukta.

Anledningen till att betongen lutar "utåt" är att få vatten att rinna den vägen.

 

Man kan ju ha lite längre kloss, jag skulle nog ha kanske 150 mm långa brädstumpar.

Behöver man två på höjden skulle jag ha spikat ihop dessa med varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lade oljeimpregnerad plywood under mina reglar för att de skulle komma upp lite ovanpå 40*40 stenarna som de var lagda på. Hade jag haft gammal trall så hade jag lagt det under istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

centerpartisten

Fotat genom persiennerna. Nu är reglarna på plats i alla fall. För att allt skall ligga i våg krävdes två brädbitar under.

 

Men då kör jag med 4mm mellanrum eftersom skaften på köksknivarna motsvarar det.

 

Såg att två brädor inte var riktigt raka men det borde kanske gå att pressa brädan tillräckligt hårt mot kökskniven och samtidigt skruva så blir mellanrummet jämt över hela brädans längd.

 

post-135958-0-57634200-1427104068_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...