Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpråd kaffebryggare


Mikael63

Rekommendera Poster

Fanns ingen passande underkategori till "Tips inför köpet - Frågor inför köp t ex vad ska jag titta efter, vad är bäst, testresultat" men kaffebryggaren får räknas som tillbehör till hemmabion!

 

Har en kaffebryggare som är "Design by OBH Nordica" varför det inte går att hälla ur kannan utan att det rinner ut på sidan.

 

Har tänkt skaffa en ny och fick reklamblad på denna:

http://www.icahemma.se/kaffebryggare-ekf7500-svart-electrolux-p-33593-c-1908.aspx

 

Någon med erfarenhet av denna? Främst då avseende om man kan hälla ur kannan och kunna få det mesta dit man tänkt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta med kaffebryggare är inte lätt, både design och funktion ska passa.

Har själv en 177185.jpg

OBH Nordica 2379 King of Coffee, fungerar bra, framförallt ger rätt temperatur.

 

Hur den du länkar till är vet jag inte, men brygger tydligen bara i 87°, lite för lågt tycker jag, 92-96° är bättre, drar ur mer smak ur pulvret, däremot varmhållningen bör vara 82-85°.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får jag komma med ett enkelt tips:

Köp en vattenkokare, om du inte redan har, och en pressokanna.

 

Enkelt, gott och tar ingen plats på de trånga bänkarna i köket. Utöver vattenkokaren då som de allra flesta redan har en på bänken.

 

jag lovar, det blir kanongott kaffe. Och än bättre om man även skaffar kvarn och maler själv men det är överkurs till en början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har upplevt samma problem själv, helt omöjligt att pricka muggen :thumbsdown:

Lösningen blev att gå till den gigantiska butiken och be att få provhälla kannorna,

Dom tittade väldigt konstigt på mig så det händer nog inte varje dag, men sagt och gjort jag plockade med mig några kannor från bryggare som kunde vara tänkbara in på muggen.

Där stod jag och slaskade en bra stund i handfatet innan vinnaren var korad, i mitt fall en Boschmodell som säkert inte finns längre, men det kanske kan vara en liten hjälp på vägen. Lycka till! /Hälsningar Claes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte den modellen för ett par veckor sedan, och jag är hittills väldigt nöjd med den. Den häller bra om man inte är alldeles för ivrig (så att kaffet kommer emot locket). Timern är riktigt bra. Har däremot inte testat aromfunktionen särskilt mycket, vi har bara kört på normal hittills (jag gillar starkt och sambon svagt, så det har blivit en kompromiss hittills :) Men som sagt, hittills är vi nöjda. Funderade annars på en Mockamaster just eftersom de generellt har fått bra recensioner, men för det här priset är vi mycket nöjda med den här och framförallt timerfunktionen är smidig på morgonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur den du länkar till är vet jag inte, men brygger tydligen bara i 87°, lite för lågt tycker jag, 92-96° är bättre, drar ur mer smak ur pulvret, däremot varmhållningen bör vara 82-85°.

 

Just det ja, det kommer jag ju ihåg från tiden när jag hade service av kaffeautomater, hög temp.

 

Men om man kollar testet som Snow länkar till så är temperaturen ungefär i samma nivå men inget ord om det i betyget.

 

Jag får nog kolla ett varv till.

Är bara ute efter en brygg för "normalt" kaffedrickande till vardags. Enkelt handhavande....

Har annars en perculator som man kan få riktigt gott kaffe från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte den modellen för ett par veckor sedan, och jag är hittills väldigt nöjd med den. Den häller bra om man inte är alldeles för ivrig (så att kaffet kommer emot locket). Timern är riktigt bra. Har däremot inte testat aromfunktionen särskilt mycket, vi har bara kört på normal hittills (jag gillar starkt och sambon svagt, så det har blivit en kompromiss hittills :) Men som sagt, hittills är vi nöjda. Funderade annars på en Mockamaster just eftersom de generellt har fått bra recensioner, men för det här priset är vi mycket nöjda med den här och framförallt timerfunktionen är smidig på morgonen.

 

Jaha, det är samma design på kannan då att det sölas extra mycket om man häller mot locket som väl ska fungera som en pip/tratt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har upplevt samma problem själv, helt omöjligt att pricka muggen :thumbsdown:

Lösningen blev att gå till den gigantiska butiken och be att få provhälla kannorna,

Dom tittade väldigt konstigt på mig så det händer nog inte varje dag, men sagt och gjort jag plockade med mig några kannor från bryggare som kunde vara tänkbara in på muggen.

Där stod jag och slaskade en bra stund i handfatet innan vinnaren var korad, i mitt fall en Boschmodell som säkert inte finns längre, men det kanske kan vara en liten hjälp på vägen. Lycka till! /Hälsningar Claes

 

Ah! :thumbsup:

Då kollar vi på en Bosch då, blir ju bra tillsammans med Tassimo'n

Vilken modell? Kanske kan man hitta bilder och försöka jämföra mot dagens modeller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Är bara ute efter en brygg för "normalt" kaffedrickande till vardags. Enkelt handhavande....

Har annars en perculator som man kan få riktigt gott kaffe från.

 

Ehh, du har en Perculator?! Vad ska du då ha en kaffebryggare till ??

En skött Perculator ger bäst kaffe, förutom kaffebryggarna som kostar från 1500:- och uppåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fanns ingen passande underkategori till "Tips inför köpet - Frågor inför köp t ex vad ska jag titta efter, vad är bäst, testresultat" men kaffebryggaren får räknas som tillbehör till hemmabion!

 

Har en kaffebryggare som är "Design by OBH Nordica" varför det inte går att hälla ur kannan utan att det rinner ut på sidan.

 

Har tänkt skaffa en ny och fick reklamblad på denna:

http://www.icahemma.se/kaffebryggare-ekf7500-svart-electrolux-p-33593-c-1908.aspx

 

Någon med erfarenhet av denna? Främst då avseende om man kan hälla ur kannan och kunna få det mesta dit man tänkt?

 

Rent generellt tycker jag OBH Nordica har värdelösa produkter som man försöker sälja med form.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehh, du har en Perculator?! Vad ska du då ha en kaffebryggare till ??

En skött Perculator ger bäst kaffe, förutom kaffebryggarna som kostar från 1500:- och uppåt.

 

Mjo.. men nu gällde ju inte frågan hur man gör godast kaffe utan om någon hade erfarenheter av just den bryggaren jag länkat till.

 

Det är bekvämare med en enkel kaffebryggare - därav valet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo.. men nu gällde ju inte frågan hur man gör godast kaffe utan om någon hade erfarenheter av just den bryggaren jag länkat till.

 

Det är bekvämare med en enkel kaffebryggare - därav valet.

 

Har ingen erfarenhet tyvärr, du får kolla recensionerna på den, men det verkar inte finnas så många.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vän har en Moccamaster med termoskanna. Slår allt jag sett.

Moccamaster KBT741

Det är väl egentligen självklart att kaffet ska gå ner diReKt i en Termos?

 

Vill du chansa och spara, kanske

Philips HD7546

från

http://www.kaffebryggaren.se/CoffeeLinks.aspx?c=3001

Lite kommentarer till termosbryggare här

http://www.familjeliv.se/forum/thread/39498669-bra-kaffebryggare-med-termoskanna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vän har en Moccamaster med termoskanna. Slår allt jag sett.

Moccamaster KBT741

Det är väl egentligen självklart att kaffet ska gå ner diReKt i en Termos?

 

Vill du chansa och spara, kanske

Philips HD7546

från

http://www.kaffebryggaren.se/CoffeeLinks.aspx?c=3001

Lite kommentarer till termosbryggare här

http://www.familjeliv.se/forum/thread/39498669-bra-kaffebryggare-med-termoskanna

 

Ja, en termosbryggare var faktiskt vår tanke eftersom termoskannan hade gjort sitt.

Dock hann det införskaffas en ny termoskanna varför det inte lägre är primärt med en termosbryggare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, en termosbryggare var faktiskt vår tanke eftersom termoskannan hade gjort sitt.

Dock hann det införskaffas en ny termoskanna varför det inte lägre är primärt med en termosbryggare.

Jag förstår. Men det viktigaste skälet är att just termoskannor (med rätt design) häller bra. Utan slask i alla riktningar.

(Råkade sjölv ut för det nyligen, hällde lite för fort eller var det totalt designfel?, vanlig bryggare, och kaffe bredvid koppen ut på duken. :blush: )

Vanliga kaffekannor till bryggare har ju ett plastlock över för att hålla värmen och häller man liiiiiite för fort, ja då blir det kaffe överallt. Som du också märkt.

Termoskannor har inte det problemet. I varje fall inte Moccamaster men med tanke på priset skulle jag vilja provhälla Philips variant.

Den är ju minst en arbetsdag efter skatt billigare.

 

Eftersom problemet med vanliga bryggarkannor är plastlocket som sprider kaffet i alla riktningar. Om man häller liiiiiite för fort.

Så går problemet kanske att lösa/minska genom att såga/borra/fila bort lite av plastlocket just vid "pipen" på kannan.

Så det går att lätt få ner kaffet i er nya termoskanna ! Utan spill !

Ett enkelt sätt testa om det är "pipen" eller locket som är problemet med er kanna är att ta bort locket på kannan och provhälla varmt vatten utan locket.

Varmt vatten har lägre viskositet och slabbar mera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår. Men det viktigaste skälet är att just termoskannor (med rätt design) häller bra. Utan slask i alla riktningar.

(Råkade sjölv ut för det nyligen, hällde lite för fort eller var det totalt designfel?, vanlig bryggare, och kaffe bredvid koppen ut på duken. :blush: )

Vanliga kaffekannor till bryggare har ju ett plastlock över för att hålla värmen och häller man liiiiiite för fort, ja då blir det kaffe överallt. Som du också märkt.

Termoskannor har inte det problemet. I varje fall inte Moccamaster men med tanke på priset skulle jag vilja provhälla Philips variant.

Den är ju minst en arbetsdag efter skatt billigare.

 

Eftersom problemet med vanliga bryggarkannor är plastlocket som sprider kaffet i alla riktningar. Om man häller liiiiiite för fort.

Så går problemet kanske att lösa/minska genom att såga/borra/fila bort lite av plastlocket just vid "pipen" på kannan.

Så det går att lätt få ner kaffet i er nya termoskanna ! Utan spill !

Ett enkelt sätt testa om det är "pipen" eller locket som är problemet med er kanna är att ta bort locket på kannan och provhälla varmt vatten utan locket.

Varmt vatten har lägre viskositet och slabbar mera.

 

Helt klart en poäng där :thumbsup:

 

Termoskannan till den bryggare vi hade hos min förra arbetsgivare var bra på bl.a. den punkten, att inte söla. Dock fick man ta bort locket helt om man ville krama ur den sista skvätten.

(Ungefär som R på moppen)

 

Tillägg: nuvarande kanna går inte att hälla ur oavsett lock eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart en poäng där :thumbsup:

 

Termoskannan till den bryggare vi hade hos min förra arbetsgivare var bra på bl.a. den punkten, att inte söla. Dock fick man ta bort locket helt om man ville krama ur den sista skvätten.

(Ungefär som R på moppen)

 

Tillägg: nuvarande kanna går inte att hälla ur oavsett lock eller ej.

Då tycker jag det känns som dags för en reklamation. Tillbaks till affären och tala om att den inte fungerar att hälla ur. :thumbsdown: Hoppas affären ligger nära och du har kvar emballaget ! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Modellen heter TKA 8013 och det verkar som att den finns kvar på marknaden. Nu brygger vi uteslutande te i den, men det borde inte vara någon skillnad kan man tycka./ Hälsningar Claes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Modellen heter TKA 8013 och det verkar som att den finns kvar på marknaden. Nu brygger vi uteslutande te i den, men det borde inte vara någon skillnad kan man tycka./ Hälsningar Claes

 

Tänkte beställa just en sådan från nätet.

Men på http://cdon.se/hush%C3%A5ll/hush%C3%A5llsapparater/ där den finns (när detta skrivs) finns också en prissänkt thermosbryggare.

Kollade på den och den är väldigt lik den jag hade på jobbet, förutom vattentanken, varför det blev en sådan i stället.

 

Jag får återkomma med "betyg".

 

Tack för allt ert engagemang :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...